• Chicita

Pysseltråd med tips och idéer

annapanna88 skrev 2012-02-01 19:53:49 följande:
    Strumpebands-band? Kan man köpa det i metervara eller måste man köpa flera strumpeband och klippa sönder?
    Tror inte det finns på metervara... Det gör man ju antingen av spets (med hål mitt på) som man trär upp på någon sorts resår, eller att man syr på spets på sidorna av en tygtunnel (som man sen trär i resår i)
  • Chicita
    Sofi K skrev 2012-02-20 10:57:32 följande:
    Snäckor har vi redan tänkt på :) Sjöstjärnor var en bra ide. Vet du om man kan köpa det någonstans typ torkade? Känns ju lite markabert, men ändå :)
    Om det inte måste vara äkta sjöstjärnor så finns det formar på bland annat panduro, men också på vissa tårt-sidor som kakburken, tårtdecor mm, där man kan gjuta tvålar eller ljusmassa eller kanske gips (jag använder dom till sockerpasta för att dekorera tårtor exempelvis).

Varför inte gjuta sjöstjärnor, sjöhästar, snäckor mm och använda som placeringskortshållare (eller texta namnen direkt på dom och använda som placeringskort)
  • Chicita
    FelizLane skrev 2012-02-20 19:45:41 följande:
    Vet någon vart man kan köpa korgar då? Skulle behöva några.. Spec till småtjejerna att ha blomblad i :)
    Oh är det blomblad till inne i kyrkan?
    Har du i så fall kollat att det är ok med prästen och kyrkvaktmästarna? Blomblad kan ge fläckar på golvet som inte går bort om dom mosas under skorna på gästerna och bröllopsföljet. Läste någonstans om ett månghundraårigt kyrkgolv som blev förstört av blomblad...

Annars brukar det finnas fina korgar på större blomsterhandlar, typ Blomsterriket. Glad
  • Chicita
    FelizLane skrev 2012-02-20 20:44:23 följande:
    weddingdreams skrev 2012-02-20 20:40:51 följande:

Jag fann både på Ulrika marknad (så har ni någon markan kan det finns där) och så fann jag smmå korgar som jag fikc måla vita i blomsteraffär...

Vi tänkte först ha rosenblad. Inte riktiga utan satinblad från ebay.. Men sen kom jag på att det är tråkigt att städa upp efter i kyrkan och vem ska stanna kvar och göra det... Så nu ska vi göra som ett litet blomsterarrangemang... Alltså bara någon ros och murgröna runt eller nått.. Nått liknande tärnbuketterna... Så håller dom bara i korgen.. Tror inte dom fördelat rosenbladen bra ändå.. Våra näbbar är bara 3 och 4...

Nä, vi ska vara utomhus :) Får kika på blomsteriket när jag åker till en större stad helt enkelt :)
    *pust*  Flört

Kolla även ÖB, Jysk och andra sådana affärer... ICA kan ha korgar för påskpynt exempelvis...
    Håll ögonen öppna så hittar du säkert någon
  • Chicita
    fasit skrev 2012-03-03 17:00:21 följande:
    Trevlig ide, men hur gör man om man vill ha en fast placering?? Jag tänker mig att jag vill ha en förutbestämd placering men att gästerna får reda på den på ett roligt sätt.
    Då lägger du en mutter på varje plats där det ska vara en herre och en skruv där det ska sitta en dam och så delar du ut motsvarande skruv/mutter till rätt person. Varför inte lägga den i en liten tygpåse med deras namn på exempelvis
  • Chicita
    EmelieKarlsson skrev 2012-04-12 15:26:26 följande:
    Hallå!

Tänkte kolla med er om någon vet hur man ska måla på ett monogram på champagneglas? Skulle vilja ha vårat monogram till brudskålen, men när jag läser så ska allt härdas i ugn, vilken inte bör gå med tunna glas? Och hur ska jag gå till väga annars?
    Det behöver bara härdas i ugn om det ska tåla maskindisk sen.
    Om det bara är till era glas som du och maken ska dricka ur så räcker det ju om det håller till skålen. Om ni vill spara glasen och det har försvunnit i disken så kan du ju måla på det igen och ställa in i ett fint skåp eller något... 
  • Chicita
    EmelieKarlsson skrev 2012-04-12 22:20:37 följande:
    Funkar plastfilm på glasen tror ni?
    Ja det tror jag 
  • Chicita
    lordoz skrev 2012-04-13 15:12:50 följande:
    Varför skulle inte champangeglasen tåla att härdas i ugn?? Glas smälter ju inte på den värmen som är aktuellt... Jag har själv tänkt tanken att härda champangeglas i ugnen, men nu blev jag orolig när du skriver så... Funkar det inte? Spricker de?? (vill ju inte behöva plocka glassplitter i hela ugnen)
    Det blir lättare spänningar i så tunna glas. Men visst kan det gå. Glad
    Det beror nog mycket på hur man behandlar glasen och hur dom ser ut. 
  • Chicita
    teddy skrev 2012-04-16 19:20:42 följande:
    Är det någon som har nån enkel, bra, billig idé till lappar att ha på buffén så man vet va de e för mat?
    Tänkte köpa sånna där fotoklämmor  med fot lixom som man kan klämma fast en lapp i längst upp, men kan man hitta på nåt enkelt o kul själv vore de ju ändå bäst... :) 
    Varför inte göra såna själv? Eller tja liknande?
    Du kan gjuta betonghjärtan i iskubsformar exempelvis och antingen skriva på hjärtarna, eller om du stoppar ner en ett smalt avklippt sugrör i betongen så kan du sätta en järntråd igenom sen och vika till en dubbelögla som kan hålla en lapp... 
  • Chicita
    teddy skrev 2012-04-16 20:03:36 följande:
    Ja precis, de va ju lite de jag menar... vet bara inte HUR jag ska göra...
    O de där me att gjuta betong kanske e lite avancerat?
    Det är faktiskt riktigt enkelt att gjuta i betong Glad
    Du ska använda en finbetong, blanda små mängder och se till att du har smort formen ordentligt med olja (vanlig billig matolja funkar bra)
    När formen är fylld så skakar du lite på den (vibrerar) så du får ut luftbubblorna - låt den brinna ihop ordentligt och sen ploppar du ur bitarna ur formarna.

Vi gjöt "fötter" till träpinnar som vi hängde grejor på till bröllopet eftersom vi inte kunde hänga något på väggarna där. Och det var enklare än jag trott faktiskt Glad 
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer