• Nudax

Pysseltråd med tips och idéer

Insanire skrev 2012-02-27 14:25:04 följande:

Men hur lyckades du spara ner bilden från förlagan??

har mailat dig här på BT =)
  • Nudax
    CorneliaApplehoff skrev 2012-02-27 20:43:54 följande:
    Försökte sy ihop mina program men symaskinen min total strejakde & nålen brast & den matade inte bra ..
    Har du gjort någon speciell instälning??
    Hehe nä, har en jättegammal symaskin, med helt vanlig nål och utan finesser... Men jag har inte så många ark i mitt festhäfte - kan det vara det? Det är 4st A4 som nålen ska igenom bara. (Vilket ju blir 8 sidor i själva häftet). Kanske har du ett tjockare häfte?
  • Nudax
    Så nöjd idag! =D Har varit lite avis på de som har rött som tema och därmed har kunnat köpa IKEA kökshanddukar för 5kr/st. Själv har vi grönt som temafärg (skogsgrön + äppelgrön, vit, silver, glas).

Men idag var vi på Ö&B och fann kökshandukar i grönt! Dessa var först nedsatta till rött pris, därefter blevd det halva priset på det. Enda nackdelen var att vi inte fann tillräckligt av samma sort, dock var alla samma grön. Så vi kommer att placera servetterna varannan med rutor och varannan med linjer, blir nog bra det. Vi hade gett upp detta med "linneservetter" och tänkte ha vanliga pappers... så detta blir ju ett uppsving! =)

Vi köpte handdukar för 155kr, kommer att räcka till 52 servetter, så under 3kr/tygservett =D

Ska knyta rosetten snyggare sen, och så ska servetten ju ligga på en vit tallrik, med en massa annat pyssel omkring... men iaf.

• Nudax
    annapanna88 skrev 2012-03-04 19:26:36 följande:
    Nudax: Jättefint! Jag har funderat länge på hur jag ska göra med servettringar, men att bara knyta ett band om som du har gjort var ju superfint och enkelt! Tror jag snor den idén rakt av ;)
    Tack! Gör det =) Går ju som sagt att knyta lite snyggare än jag med ;) Vi köpte organzaband från ebay billigt, har en mörkare grön också som vi kommer att knyta runt vita blockljus på bordet, tycker det blir enkelt men fint =) Vill man kan man ju ha placeringskort som man trär snöret igenom också, så att det sticker ut från rosetten där.
  • Nudax
    Cosy skrev 2012-03-04 19:15:46 följande:
    Nice.. riktigt finnt
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Tack =) Känns skönt att det blev löst, nu har jag bara ett par till att sy dock.... Jag blir kanske snabbare, men idag hann jag 6st på 1 timma =S
  • Nudax
    Solstice skrev 2012-03-08 13:13:39 följande:
    Åh, vad mycket fina pyssel och idéer det fanns i den här tråden!

Vi skickade ut våra inbjudningskort förra veckan, valde att skicka dem så pass långt innan för att ge folk en möjlighet att välja om de vill komma eller inte. Om vi skickat dem senare så kanske folk redan har planer eftersom det är mitt i sommaren och då har de ingen möjlighet att välja resonerade vi.

Har gjort korten själv av pärlemorpapper, grönt sidenband och grön text eftersom vi har grönt och vitt som tema. Ganska enkelt men stilrent eftersom vi vill ha det så.

Dukningen kommer också att gå i dessa färgerna och det gröna sidenbandet kommer vara som en genomgående tråd genom allt eftersom jag kommer binda ihop festprogrammet med en smalare variant och knyta en rosett kring servetterna istället för servettring.

Igår klippte jag ut cirklar i tyll som ska bli små påsar med godis till varje gäst som också snyts ihop med samma sidenband och så kommer jag trä på ett litet pappershjära med våra namn.

Jättefint!!!! Vi har också grönt och vitt, fina färger! ;D
  • Nudax

Hej där! Ett budgettips gällande kläder till bröllopet.

Jag ska ha en halterneck-klänning och visar gärna axelparti och så i den. Däremot är jag inte nöjd med mina överarmar som är lite för stora i mitt tycke varpå jag valt att ha en bolero till klänningen. Jag har sökt en del på nätet och den variant jag vill ha (spets - så man ser igenom klänningen så mycket som möjligt, ärmar som täcker armarna men inte för mycket av axlarna/bröstkorgen) kostar allt från 400 upp till 7/800kr att skicka efter.

För ett par veckor sedan gick jag in på Gina Tricot och där fann jag en spetströja, magkort med långa ärmar för 99kr! Köpte med mig den hem och klippte upp + sydde om framsidan och voilá! Blev riktigt nöjd =)

orginalet (fram-googlad bild)

Min bollero efter att ha sytt om orginalet! Ska ev, klippa av och korta ärmarna sen också.
  • Nudax
    skaraborg2012 skrev 2012-05-22 18:27:04 följande:
    Men va fint! Det där har du verkligen gjort jättebra! Vilket suveränt tips!! =)
    Solstice skrev 2012-05-22 21:36:53 följande:
    Nudax- smart!!
    ¨Tack! De finns fortfarande att köpa om någon är sy-sugen =)
  • Nudax
    augustesen skrev 2012-05-22 22:29:11 följande:
    WOW precis en sådan jag vill ha! Shit så smart av dig och så snygg den blev :)

Jag kommer absolut besöka Gina imorgon och kolla om det finns några här i Kalmar! Du kan inte ta en bild på hela boleron?
    Den jag köpte hängde på en "rea-stång" tror jag och kostade 99kr om jag inte minns fel, hoppas du hittar en!

Tänker du en bild på hela den "klara"? Kan jag absolut göra, fast den ser ju likadan ut på andra sidan? =D Dock är den lite för bred i ryggen så ska komma på nått vis att ta in den lite där. Återkommer med helbild. Den första bilden i mitt inlägg är alltså så den ser ut i butik =)
  • Nudax
    Chicita skrev 2012-05-22 22:59:58 följande:
    Ett förslag för att ta in den lite i ryggen på ett snyggt sätt...
    Smocka den. (Smocksöm alltså).
    Eller sy flera små veck, typ 1-3 cm höga bredvid varandra, så det blir som om man hade haft en tamp och sölja (som brukar sitta bakpå västar) men utan det utanpåliggande så att säga... bara vecken alltså 
    Oj... utveckla gärna mer! (Kanske med bild?) =D Har avvaktat just att fixa ryggen för att jag behöver komma på nått bra sätt. Är ingen sömmerska direkt utan mer hobbysyr och blev väldigt glatt överaskad över hur jag fick till framsidorna. Har funderat mycket över ryggen, har tänkt mig två "kilar" (fast tvärt om, haha) bak på ryggen men då det är spetstyg är det svårt att sy i så då har jag funderat på att göra det längst sömmarna bak men vågar mig inte riktigt på det. Vill ju helst att det inte ska synas egentligen... Så... det låter spännande det du beskriver, men jag förstår inte riktigt =D
  • Nudax
    Chicita skrev 2012-05-22 22:59:58 följande:
    Jag bör väl tillägga att jag har en riktigt gammal symaskin från min mormors tid... så det finns inga finesser på den....
  • Nudax
    Chicita skrev 2012-05-23 09:45:47 följande:
    Har ingen bild... Flört

Men så här kan du sy smocksöm
    josefindesign.blogg.se/2008/july/liten-smocks...

Och  andra varianten var mest att du syr små små veck på rad
    Så att du liksom får en rad typ så här:
    IIIIIIII
    Sömmarna ska vara nära varandra, om du typ viker tyget och syr bara en mm eller två in från kanten, sen gör du likadant med någon mm mellanrum.
    Men du måste börja på mitten i så fall och sy nya rader på varsin sida om mitten tills du uppnår rätt resultat. Tanken är att det blir lite liknande smocksöm, men mer "kontrollerat" veckande. Och du slipper fula elastiska trådar (även om du ju syr med väldigt tunn sådan tråd om du ska smocka i spets) 
    Okej men då förstår jag. Helst hade jag velat ha tröjan som den redan är bak, bara rak och inga rynkningar... men det där kanske är enda sättet att lösa det snyggt. Får ta ett varv till och fundera =P
  • Nudax
    Chicita skrev 2012-05-23 13:23:56 följande:
    Om du vill ha en helt slät rygg så måste du nog sprätta upp befintliga sömmar och helt enkelt sy om den där.
    Men ta hjälp av någon då som kan ta på sig boleron ut-och-in när du nålar. Så du ser att det blir slätt och fint för risken är ju att spetsen blir ful om du har sytt en gång i den.

Du kan ju testa att nåla flera veck  också på insidan, bara för att se hur det ser ut på ett ungefär 
    Abslut, ska göra det (nåla ett par veck och se hur det blir). Tack för tipsen! =)
  • Nudax
    Chicita skrev 2012-05-23 16:05:28 följande:
    Hoppas det funkar Glad
    Visa bilder sen när du är klar bara så vi får se hur det blev, är ju nyfiken nu Tungan ute
    Japp, får göra det! =D
Svar på tråden Pysseltråd med tips och idéer