• mia2010

Varning för Lomma Foto, Skåne

Vi gifte oss i somras och anlitade Kasper på Lomma Foto.
    Det var ett stort misstag och jag vill varna andra för att anlita honom.!
    Porträttbilderna blev fina och han hade väldigt många fina bilder i sin studio, men vi köpte en heldags fotografering med kyrka och fest och det kändes mycket slarvigt gjort. Han fotade inte kyrkan eller festlokalen, han fotade inte alla gästerna, inte ens de som satt vid honnörsbordet och uppenbarligen är nära släktingar. Det finns inga bilder på min mans familj eller släktingar. Jag fick EN bild tillsammans med mina föräldrar. Mycket tråkigt och bittert när ma nbetalar dyra pengar för någon man tror ska vara proffsig.

• Svar på tråden Varning för Lomma Foto, Skåne
  • Wille Jr

Anna Jacob

Man har inte många rättigheter tycker jag.

Har kontaktat ARN vid 2 tillfällen.

Det tar dem ca 6 månader att handlägga ens ärende. Och om de går på kundens linje och skickar en rekommendation till företaget att de ska betala så kan företaget välja att inte betala.

Ingenting händer förutom att du lagt ner en massa tid på att försöka att förmedla till företaget genom dem.
    Tycker att de är en bunte  med amatörer de som jobbar med olika ärenden för ARN.
    Om du som kund vill gå vidare så får de stämma företaget.
    Och det är en jäkla process.

Så jag tycker istället att de ska kontakta Lomma foto och kräva ersättning.
    Om de är seriösa så går de med på att få en del av pengarna tillbaka!

Lycka till!

• ConnyD

angående maten när man fotograferar så brukar jag ha nått lättare med mig som går lätt att äta. Sen är det bra att ha en bra kontakt med toastmaster så man vet lite hur programmet ser ut. då kan man lätt planera in sitt ätande när det passar och har möjlighet att få lite förvarning innan något intressant ska ske. vårda toastmasterkontakten under bröllopet.

• 20100109

Har ni pratat med fotografen om detta?
    Om inte, gör de. Ofta så har fotografen en hög med bilder som aldrig kommer till kunden.

Känns väldigt konstigt att han inte har fotat gästerna. Man kan väl inte bara gå runt och fota brudparet och maten.

• 20100109

Oj

20100109 skrev 2011-01-12 08:42:18 följande:
    Har ni pratat med fotografen om detta?
    Om inte, gör de. Ofta så har fotografen en hög med bilder som aldrig kommer till kunden.

Känns väldigt konstigt att han inte har fotat gästerna. Man kan väl inte bara gå runt och fota brudparet och maten.
    Oj, såg nu att ni hade pratat med han om de...
  • Wille Jr

Har ni hört något nytt från dem? tycker så synd om er!

• Sebastiána
    MKF skrev 2011-01-05 21:16:17 följande:
    Med en arbetsdag som kanske sträcker sig från 08.00 till och fest räcker det inte med en banan. Dock håller jag fullt med att det är oproffsigt att inte planera lunchen tillsammans med brudparet i förväg.
    Brudparet äter ju också lunch under en heldag och vill väl knappast få det dokumenterat. Det borde alltså gå att göra som du och äta lunch samtidigt som brudparet.
  • MKF

Absolut, jag äter nog alltid samtidigt som brudparet. Om någon annan går iväg för att hämta mat brukar jag be dem hämta åt mig med så att jag inte behöver springa iväg och missa eventuella bilder. Allt detta planeras i förväg i lugn och ro. Självklart kan jag betala själv för maten.

• Wille Jr

Kan ni inte begära kraftigt prisavdrag?

• Cammee
    MKF skrev 2011-01-05 21:16:17 följande:
    Med en arbetsdag som kanske sträcker sig från 08.00 till och fest räcker det inte med en banan. Dock håller jag fullt med att det är oproffsigt att inte planera lunchen tillsammans med brudparet i förväg.
    Självklart måste man ju äta, men vi ska bjuda vår fotograf, våra djs och vår filmare på både mat och tårta och dricka (kanske inte alkohol) så dom behöver inte oroa sig över hunger eller törst eller liknande.
    Detta tycker jag personligen att man ska göra, men gör man inte det så måste ju fotografen få tillfälle att åta sig en stadig lunch.
  • Malin04
    Wille Jr skrev 2011-01-10 22:58:59 följande:

Anna Jacob

Man har inte många rättigheter tycker jag.

Har kontaktat ARN vid 2 tillfällen.

Det tar dem ca 6 månader att handlägga ens ärende. Och om de går på kundens linje och skickar en rekommendation till företaget att de ska betala så kan företaget välja att inte betala.

Ingenting händer förutom att du lagt ner en massa tid på att försöka att förmedla till företaget genom dem.
    Tycker att de är en bunte  med amatörer de som jobbar med olika ärenden för ARN.
    Om du som kund vill gå vidare så får de stämma företaget.
    Och det är en jäkla process.

Så jag tycker istället att de ska kontakta Lomma foto och kräva ersättning.
    Om de är seriösa så går de med på att få en del av pengarna tillbaka!

Lycka till!

Jag har varit i kontakt med ARN angående några felaktiga fotoboks-leveranser, böckerna såg hur taskiga som helst ut i tryck, och lite andra smådetaljer.
    Dock hade jag inte betalat för produkterna.
    MEN, en ljuspunk där är iallafall att de brukar hamna på en "svartlista" hos ARN, vilket gör att ARN är uppmärksamma om något mer inträffar med just detta företag. Jag fick bland annat veta att det företaget jag beställt pridukterna hos, hade haft ett annat namn tidigare som gått i konken, och redan låg på deras "svarta lista". 
    Dock tar det ju lite tid, och en del papper att fylla i...
    Om ni hade bra kontakt med fotografen så kanske ni ska kontakta honom igen och tala om hur missnöjda ni är och att ni har blivit rekommenderade av många andra att kontakta ARN? 

Ps!
    Varje kommun har också en konsumentrådgivning, det är gratis att ringa dem, och de är väldigt bra att ha att göra med. Dom har koll på vilka rättigheter du har och det är också en riktig person man får prata med, istället för en massa brev-diskussioner.

Lycka till!

www.arn.se
    www.konsumentverket.se
  • 090520 1

Jättetråkigt att ni råkat ut för det, när man bokar en fotograf är det mycket som ska stämma inte bara paket och priser.

Alla fotografer jag känner och ink jag själv brukar alltid träffa bröllopskunder 1-2 ggr innan bröllopet för att gå igenom hela dagen, tider, platser, vilken typ av bilder som de är ute efter, vad som är mest intressant, vad man inte vill ha bild på osv en del vill faktiskt inte så så många bilder på gästerna så det är ingen självklarhet att man ta med det och en del gäster tycker det är jobbigt att ha en fotograf som springer runt och en del vill ha massor av bilder på släkt och med släkt och uppställda bilder osv så det är sååå otroligt olika från par till par.

Men till er andra, var tydlig med vad ni vill ha visa andra bilder ni gillar,  var noga och kolla inte snabbt vad som står ingår fundera innan vad ni behöver för extra bilder om de inte ingår ex tackkort, förstorningar osv, annars kan det bli en extrakostnad som ni inte räknat med.

jag säger inte att han har gjort rätt eller ni har gjort fel men något har gått fel i komunikationen och det är viktigt att man trivs med sin fotograf, att det funkar kemi mässigt det blir inte så bra bilder om man inte funkar att samarbeta.

Jag har sagt nej till en del kunder som jag känner att jag kommer ha svårt att jobba med. 

Svar på tråden Varning för Lomma Foto, Skåne