• mia2010

Varning för Lomma Foto, Skåne

Vi gifte oss i somras och anlitade Kasper på Lomma Foto.
    Det var ett stort misstag och jag vill varna andra för att anlita honom.!
    Porträttbilderna blev fina och han hade väldigt många fina bilder i sin studio, men vi köpte en heldags fotografering med kyrka och fest och det kändes mycket slarvigt gjort. Han fotade inte kyrkan eller festlokalen, han fotade inte alla gästerna, inte ens de som satt vid honnörsbordet och uppenbarligen är nära släktingar. Det finns inga bilder på min mans familj eller släktingar. Jag fick EN bild tillsammans med mina föräldrar. Mycket tråkigt och bittert när ma nbetalar dyra pengar för någon man tror ska vara proffsig.

• Svar på tråden Varning för Lomma Foto, Skåne
  • nattmaran

Vi är ju många som frågat, men hon har inte svarat på den frågan

• Future Mrs S
    nattmaran skrev 2011-01-04 17:59:08 följande:
    Vi är ju många som frågat, men hon har inte svarat på den frågan
    Hon har ju inte skrivit något mer i tråden.. alla kanske ska vänta med att göra antaganden både om fotografen och om ts innan hon förklarar mer vad som hänt....
  • mia2010

Hej igen!
    Han är en duktig fotograf och bilderna han har tagit och har på sin hemsida är fina. Men jag är ledsen över de bilder som aldrig blev tagna pga enligt min mening slarv från hans sida.
    jag kan gräma mig för att jag inte hade mer koll på honom under festen eller frågade om han tagit porträttbilder och gruppbilder mm, men vi hade ett stort bröllop och jag hade annat att tänka på och förväntade mig att det skötes atomatiskt. Jag hade försökt få kontakt med honom veckorna innan för att disskutera vad jag ville ha fotat men han ringde inte upp förens dagen innan och då var jag väldigt stressad och jag tänkte nog att offerten var tydlig nog och hade en bild av vad det skulle innfatta. Det grämer jag mig också för att jag inte var övertydlig.
    Enligt offerten skulle fotograferingen innefatta
    1 Klassiska bröllopsbilder - som vi tog ute och som vi är nöjda med.
    2. Vara på plats i kyrkan och fota gästerna - vi var precis klara med porträtten en stund innan så det hann han inte för då skulle han gå och köpa lunch (?)  Han fotade folk dock när dom gick ut ur kyrkan. Fast då tittade dom flesta ner i marken för att de samtidigt gick ner för en trappa. Han fotade aldrig kyrkan.
    3. Innan middagen skulle han fotografera samtliga gäster och  föräldrar och viktiga gäster  -det antog vi gjordes under mingeldelen när vi inte var närvarande vilket inte gjordes. Vi påpekade detta men fick endast undanflykter till svar att det var inget som var bestämt utan mer beror på tillfället. Nu i efterhand har gästerna även berättat att han stått och visat sina fotoböcker istället för att fota.
    4. Fota gästerna under middagen och festen- gjorda han men när folk göra andra saker och inte tittar in i kameran
    5.Vi fick alla bilder på DVD, en fotobok med utvalda bilder och en fotoram med 3 bilder.
    Jag ville bara som sagt bara varna er andra. Vi har betalat och avslutat affären, kändes bara som vi ville få det överstökat.

• MKF

Hej,
    Så tråkigt att höra vad ni råkat ut för. Enligt din beskrivning så fanns det en offert på att det t.ex. skulle fotas i kyrkan och så länge inget annat sedan avtalats borde det ju vara solklart. Jag förstår att man bara vill bli av med problemet, men ni hade nog haft goda chanser att hävda att ni ville ha reducerat pris och så.

Som fotograf tycker jag det är oerhört viktigt att gå igenom hur brudparet vill fota i förväg. Dagen innan är som sagt var inte klockrent då brudparet har så mycket annat att fixa med. Ofta kommer man som fotograf med många förslag och idéer som brudparet inte själva tänkt på.

Beroende på hur stor del av dagen som fotografen var med så måste självklart även fotografen äta lunch. Detta planerar jag dock alltid tillsammans med brudparet. Vanligast är att jag äter samtidigt som bruden.

Huruvida folk tittar in i kameran eller inte på festen och så kan också handla om fotostil. Ska folk titta in i kameran krävs det i princip att man går fram och ber dem göra detta. Många tittar oftast annars undan när de ser att det blir fotade. I en trång middagslokal där man fotar med mycket zoom kan det självklart bli svårt.

Kyrkan är inte heller något man bara nämner att man ska fota i. Brudpar har olika åsikt om hur man vill fota i kyrkan. Ska man röra sig runt eller inte? OK att vara med där framme? Präster har också enklare förhållningsregler ibland, t.ex. fota inte under bön osv.

Som sagt är det mycket viktigt att gå igenom med fotografen vad som är viktiga foton för er, vilket ni försökt göra. Jag frågar alltid om barn, föräldrar, bestman & tärna och gäster. Om fotografen inte frågar är det viktigt att ni tar upp det.

Förhoppningsvis kan ni i alla fall få foton av era gäster som fotat i kyrkan och så vidare? Vanliga kameror blir sällan lika bra, men någon bild brukar lyckas och idag är det så många kameror med.

• Wille Jr

Klart man ska gå igenom vilka uppställningar/gruppfoto/stil mm man vill ha, men en proffs fotograf som man hyr hela dagen får inte missa så viktiga detaljer som att fotografera i kyrkan, ansiktutryck m.m
    Min vän som gifte sig förra året hade en heldagsfotograf med sig. Han åt inte på 12h för han hade så många att fotografera sa han .....

Om han gick för att äta lunch innan kyrkan så är det bedrövligt......
    Om han inte heller fått till mingelbilderna innan middagen så är det också mkt dåligt gjort....
    Tycker synd om er :(

• FelizLane

Är man van har man väl en banan med sig i fickan eller nått. Det känns oproffsigt faktiskt.

• MKF
    FelizLane skrev 2011-01-05 20:15:31 följande:
    Är man van har man väl en banan med sig i fickan eller nått. Det känns oproffsigt faktiskt.
    Med en arbetsdag som kanske sträcker sig från 08.00 till och fest räcker det inte med en banan. Dock håller jag fullt med att det är oproffsigt att inte planera lunchen tillsammans med brudparet i förväg.
  • MKF
    Wille Jr skrev 2011-01-05 20:10:06 följande:

Klart man ska gå igenom vilka uppställningar/gruppfoto/stil mm man vill ha, men en proffs fotograf som man hyr hela dagen får inte missa så viktiga detaljer som att fotografera i kyrkan, ansiktutryck m.m
    Min vän som gifte sig förra året hade en heldagsfotograf med sig. Han åt inte på 12h för han hade så många att fotografera sa han .....

Om han gick för att äta lunch innan kyrkan så är det bedrövligt......
    Om han inte heller fått till mingelbilderna innan middagen så är det också mkt dåligt gjort....
    Tycker synd om er :(

Håller fullständigt med att en proffsfotograf omöjligt bör kunna missa detta.
  • Rogerstös

Jag var på ett bröllop i Malmö/ Lomma trakten där brudparet inte fick ha fotograf i kyrkan. Det var inte så att han inte fick fotografera? 

Tycker det hela verkar väldigt skumt, men jag hoppas att ni iaf fick några bilder som ni blev nöjda med!

• AnnaJacob

Jag vill börja med att säga att jag tycker att det är jäkligt synd om er!
    Jag pluggar juridik, och är nästan färdig med min utbildning, så jag har lite koll på vad ni har för rättigheter. Har ni haft en offert, där allt det som du skriver var med, så har du rätt till detta! Allt annat är en brist i ert avtal. Om jag var som dig så skulle jag kontakta konsumentrådgivarna i din kommun, för de kommer kunna hjälpa dig. Det kan hända att du måste gå vidare till allmänna reklamationsbyrån, men stå på dig!! Det kostar ingenting att få sitt mål prövat, och som konsument så har man mycket fler rättigheter än vad många tror! Förmodligen kommer du få en stor del, eller kanske hela arvodet tillbaka. Det gör ju dessvärre inte så att du får bilderna, men kan iallafall bli ett litet plåster på såret. Så kan ni ju göra nått skoj för de pengarna! Det är dock viktigt att du står på dig! 

Jag tycker inte alls att du ska ha dåligt samvete eller att du har gjort något fel i att hänga ut honom här, för att detta forum är ju till för att hjälpa varanndra. Detta var ju din upplevelse av denna fotografen. Det kan ju hända att andra har haft en bättre upplevelse med honom, men det betyder ju inte att du inte har rätt till din åsikt!

Svar på tråden Varning för Lomma Foto, Skåne