• Bea Bus

Tips på mat som håller blodsockret uppe

Nu  i maj klämtar klockorna och jag och tärnorna kommer ha en del att göra på morgonen. Sen kommer photograferingen innan vigseln. Viktigt för mig och mina tärnor är att vi har blodsockret på rätt nivå, så jag undrar om någon har tips på något bra "håll-blodsockret- i-schack- tilltugg" under tiden fram till vigseln? Ex. något som magen inte sväller upp utav.

• Svar på tråden Tips på mat som håller blodsockret uppe
  • förlovadflicka

Jobbigt, har funderat på det också, man måste ju äta nåt innan vigseln, tänk så går man och är hungrig... Vi har funderat på att typ äta varsin baguette eller nåt... Det får ju inte vara kladdigt heller och det måste gå att ta med sig... Knepigt :S 

• Niini

Russin (och choklad men det rekomenderas nog inte med vit klänning..). Många skidåkare har ett litet russinpaket med sig för att hålla energin uppe :)

• Etheleglin

Jag gissar på att jag kommer vara nervös och ha svårt för att äta, så jag satsar på dricka istället. Om man äter fet mat så håller man sig mätt länge och får jämt och fint blodsocker, så det kör jag till frukost. Sedan dricker jag nog en gainomax till lunch innan vigseln, mest för att det är energirikt och gott - inte för att det skulle vara speciellt nyttigt. Kommer komplettera med mjölk också om jag känner att jag behöver mer.

• Aila

Grattis till att ni ska gifta er, maj är inte så långt borta när januari väl har passerat!

En regäl frukost med fil, müsli, smörgås och frukt är viktigt för att få en bra start. Eller gröt om man tycker om det. Proviva har många goda mejeriprodukter och fruktdrycker som lugnar magen.

Pastasallad med kyckling eller skinka, lite dressing som blandas i och en bit bröd till är gott och lätt som lunch. Att välja fullkornspasta gör det mer mättande. Det kan förberedas kvällen innan. Lunch brukar oftast hinnas ätas innan påklädningen så man behöver inte vara rädd för att spilla på sin klänning.

Banan/drickbar youghurt är lättätet, kanske som mellanmål innan fotografering / vigseln.

Viktigt är också att dricka vatten regelbundet under dagen så att man undviker vätskebrist med huvudvärk som följd. Alla kyrkor och församlingshem jag varit i har haft toalett nära till hands så man ska inte välja bort att dricka för att man kan bli kissnödig.

Jag tror på att försöka äta så normalt som möjligt med frukost, lunch och mellanmål. Småätande gör att magen får jobba hela tiden med risk att magen kan kännas spänd.

En bra och viktig uppgift till tärnorna kan vara att se till att ni äter och dricker!

Lite gott att ha hos frissan kan vara färsk frukt, jordgubbar om det finns goda att få tag på i maj, honungsmelon, kanske en god chokladpralin för att göra stunden innan lite extra lyxig!

Lycka till!

• förlovadflicka
    Aila skrev 2011-01-04 12:04:37 följande:
    Grattis till att ni ska gifta er, maj är inte så långt borta när januari väl har passerat!

En regäl frukost med fil, müsli, smörgås och frukt är viktigt för att få en bra start. Eller gröt om man tycker om det. Proviva har många goda mejeriprodukter och fruktdrycker som lugnar magen.

Pastasallad med kyckling eller skinka, lite dressing som blandas i och en bit bröd till är gott och lätt som lunch. Att välja fullkornspasta gör det mer mättande. Det kan förberedas kvällen innan. Lunch brukar oftast hinnas ätas innan påklädningen så man behöver inte vara rädd för att spilla på sin klänning.

Banan/drickbar youghurt är lättätet, kanske som mellanmål innan fotografering / vigseln.

Viktigt är också att dricka vatten regelbundet under dagen så att man undviker vätskebrist med huvudvärk som följd. Alla kyrkor och församlingshem jag varit i har haft toalett nära till hands så man ska inte välja bort att dricka för att man kan bli kissnödig.

Jag tror på att försöka äta så normalt som möjligt med frukost, lunch och mellanmål. Småätande gör att magen får jobba hela tiden med risk att magen kan kännas spänd.

En bra och viktig uppgift till tärnorna kan vara att se till att ni äter och dricker!

Lite gott att ha hos frissan kan vara färsk frukt, jordgubbar om det finns goda att få tag på i maj, honungsmelon, kanske en god chokladpralin för att göra stunden innan lite extra lyxig!

Lycka till!
    Fast det beror på lite med tiden för vigseln och så... Vi ska fotas 10 och vigas 13 så jag måste ju äta med klänningen på, känns lite dumt att äta i underkläderna :P
  • Bea Bus

Proviva hade jag inte ens lagt en tanke åt. Tack för superbra tips!

• Aila

Visst har allas olika klockslag betydelse för när man bäst äter och vad.

förlovadflicka - låter härligt med en tidig vigsel! Vilken lång trevlig eftermiddag och kväll jag hoppas ni får. Med en regäl frukost tror jag du "står dig" bra tills det är dags att fotas vid 10. Men det beror ju såklart också på vilken tid du behöver kliva upp och äta frukost... Vissa har svårt att äta frukost tidigt osv. Men då kan man påminna sig själv om varför man behöver äta =) Just innan fotografering kan en banan och drickyoughurt intas för att hålla energin uppe. Inget som fastnar mellan tänderna! Om du har en tärna kan hon utrusta sig med tandtråd, tuggummi och spegel i sin väska om det behövs. Vet inte hur lång tid er fotografering tar men en timme räknar ni nog med? Kanske att ni får någon timme innan vigseln vid 13 som ni kan äta lätt lunch. Visst är magen full av fjärilar och nervositet men jag tror det går bra att äta något ändå utan att du spiller på klänningen. Ett annat alternativ för dig (och vid tidiga vigslar med fotografering innan vigsel) kan vara att äta lättare frukost om man har svårt med stor frukost tidigt på morgonen, en brunchvariant (sallad, bugette, minipaj, pirog) innan fotograferingen och sedan ta litet mellanmål innan vigseln.

Som tips finns pyttesmå kylväskor som rymmer en frysklamp så att exempelvis en baugette eller pastasallad håller sig kall fram till lunch.

Ett annat tips är att ha ett vanligt förkläde som knyts i nacken så att man inte förstör frisyren. Det skyddar klänningen en hel del mot ev. spill.

Som med mycket annat gäller det att gå på sunt förnuft och magkänsla. De flesta vet själva bäst vad och när de ska äta för att må bra!

• justlove

det är ju bra att börja med att få en bra sömn sedan äta en bra frukost, med kanske koks ägg, grovt bröf och frukt.

sedan är det ju bra att dricka lagom med vatten, och att ta en frukt mellan frukost och lunchen. till lunchen om ni hinner äta det kan du förbereda en god pasta sallad som du eller till och med någon annan kan göra dagen innan.

sedan efter lunchen men innan middagen kan det vara bra att ta en frukt, finns ju good smoothi som kan köpas på flaska som kan vara ok att ha.

någon jätte lätt e ju att ha med drick yoghurt, vatten, frukt, russin kanske en god juice kolla bara att det inte är massa tillsatt socker då kan du istället få en socker kick vilket ger lågt blodsocker snabbt.

så ät regelbundet och inte massa socker då är risken större att ni får lågt socker efter en stund. rött äpple ska hålla blodsockret stabilt även kanel är bra för det.

lycka till

• Nordiskbrud

Jag fick massor av frukt och vaniljlängd hos min frisöer (perfekt för jag hann inte frukost) sen hade jag med mig en pastasallad och fruktsmoothie som jag panikköpte på Statiol för jag kom på att jag behövde lunch. Maken hann äta i godan ro hemma Men det var perfekt för mig, ingen svullen mage och mätt så jag stod mig tills vi fick lite snittar till fördrinken

Svar på tråden Tips på mat som håller blodsockret uppe