Inlägg från: MaybeBride09 |Visa alla inlägg
  • MaybeBride09

Baka tårtan själv?

lindarunn.blogg.se/2010/september/att-montera-en-tarta.html

Där står om att man kan baka tårtbotten och fylla tårtan för att sedan låta den vänta i frysen. Det kan ju vara ett alternativ (jag skulle dock provgöra den innan och se om det verkligen blir gott).

Annars är ett tårta ganska lätt att göra. Jag som nybörjare gjorde en till julafton. Två dagar innan gjorde jag ena fyllningen. Tog 15 min. Dagen innan la jag ihop den (köpebotten, men att baka tårtbotten tar inte så lång tid det heller) och det tog kanske 40 minuter med att vispa och ha mig.

Täcka och dekorera däremot kan ju ta tid.

Jag förstår ju att denna tid kanske inte finns för just er, men någon i släkten kanske har tid? Eller vänner?

Sen om man ska ha t. ex rosor som dekoration kan man göra dessa i sugarpaste flera veckor i förväg så att när man väl monterar den så är det bara att lägga de på rätt ställe.

Jag skulle som sagt höra mig för. Ni kanske har någon kompis, moster eller liknande som kan göra tårtorna.

1 oktober 2011 säger jag JA
  • MaybeBride09
    misscat81 skrev 2011-01-17 10:35:55 följande:
    Jag har också tänkt göra tårtorna själv, tänkte då göra tårtbottnarna i förväg och frysa in dem, då håller de ju jättelänge.
    Tänkte göra red velvet cake med cream cheeseglasyr. Är det någon som vet om man kan täcka en sådan tårta med sp utan att den börjar svettas? Eller måste man fodra med något mellan cream cheesen och sp:n?
    Red velvet cake är ju rätt snygga som de är, men det är svårt att få glasyren att se sådär perfekt ut som de gör på alla bilder! Så jag tänkte kanske täcka med sp över, för att få lite mer "bröllopstårtekänsla".
    det är grädde som gör att den svettas, så är det gräddbaserat du spacklar med bör du fodra. Eller använda ballinas (tror jag det är) sp så behövs det inte
  • MaybeBride09
    misscat81 skrev 2011-01-17 12:05:13 följande:
    Nej,det är ju ingen grädde i cream cheeseglasyr, men jag var ändå osäker, för det är väl främt vätskan i grädden som gör att det börjar svettas? Visste inte om cream cheese hade samma effekt... Men då borde det vara lugnt?
    Jag brukar köra med mmf, och det tål ju lite mer än sp.
    använder du mff ska du inte behöva bry dig alls, eftersom det innehåller gelatin.
Svar på tråden Baka tårtan själv?