• errekrook

Baka tårtan själv?

Kan man baka tårtan själv. Alltså, inte nödvändigtvis jag ensam, men istället för att beställa. Det kan ju bli billigare och jag har en massa egna idéer för hur jag vill ha det.

Frågan är bara HUR??? Hur hinner man det? Tårta är ju färskvara. Jag har inte tid dagen innan och dessutom inte plats hemma för den. Och vem ska frakta den till lokalen???

Hur gör man?

Någon som tänker prova?

• Svar på tråden Baka tårtan själv?
  • CarinRosalie

Hej! 
    Vi kommer göra vår tårta själva. Det ska vara en sexvåningstårta per tårta om du förstår vad jag menar :)
    Vi ska ha sex olika färger i tårtbottnarna (regnbågsfärgerna) och däremellan smörkräm i tre olika smaker, sen ska vi ha vit sugarpaste som lock. Vi ska göra en av de 5 tårtorna veganska, och då gör vi helt enkelt en sockerkaksbotten utan ägg och mjölkfritt margarin, och använder mjölkfritt margarin till smörkrämen, och istället för sugarpaste så kör vi på vit marsipan. (se bild nedan för klarhet:))

Vi har hyrt lokalen kvällen innan också, och vi kommer nog göra tårtbottnarna tidigt på morgonen dagen innan, och sätter ihop tårtan det sista vi gör på fredagskvällen. Visst det är lite meckigt, men det ska nog gå bra, vi har köpt oss en tårtdelare (världens bästa redskap!) och räknat på hur mycket ingredienser och sockerpasta vi behöver. Tror vi landade på 800:- för tårta till 75 personer.

Hoppas du förstod mitt något virriga inlägg ;)  
  • errekrook

aaah coolt :) Smart det där med att göra det på plats. Det tål att funderas på...

Lycka till med baket!

• MaybeBride09

lindarunn.blogg.se/2010/september/att-montera-en-tarta.html

Där står om att man kan baka tårtbotten och fylla tårtan för att sedan låta den vänta i frysen. Det kan ju vara ett alternativ (jag skulle dock provgöra den innan och se om det verkligen blir gott).

Annars är ett tårta ganska lätt att göra. Jag som nybörjare gjorde en till julafton. Två dagar innan gjorde jag ena fyllningen. Tog 15 min. Dagen innan la jag ihop den (köpebotten, men att baka tårtbotten tar inte så lång tid det heller) och det tog kanske 40 minuter med att vispa och ha mig.

Täcka och dekorera däremot kan ju ta tid.

Jag förstår ju att denna tid kanske inte finns för just er, men någon i släkten kanske har tid? Eller vänner?

Sen om man ska ha t. ex rosor som dekoration kan man göra dessa i sugarpaste flera veckor i förväg så att när man väl monterar den så är det bara att lägga de på rätt ställe.

Jag skulle som sagt höra mig för. Ni kanske har någon kompis, moster eller liknande som kan göra tårtorna.

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Houdini

Vi hade fem hembakade tårtor när vi gifte oss. två med chokladbotten och tre med vanlig tårtbotten.

Min mamma bakade de tre vanligs i förtid och frös in dom. och chokladbottnarna bakade vi dagen innan.

Vi gkorde tårtorna dagen innan alltså "monterade" dom och körde i väg dom till lokalaen.

Det tog inte så lång stund.

om bottnarna och fyllningen också görs innan så  tar det väl ett par timmar att få i hop tårtorna.

och nu hade jag ändå två stycken pedanter som smetade på grädden hade jag gjort det själv hade inte tagit hälften så lång tid ;)

• Alanya

Jag ska göra egna moussetårtor. De kan göras dagar innan bröllopet och kan stå i kyl. Jag gjorde ett förslag på bröllopstårta när jag fyllde år. Orkade inte äta upp allt så den åkte in i frysen. Nu i helgen smakade vi på den och den var godare nu än när den var nygjord tyckte min sambo.

• idaamariaa

Vi hade tänkt göra själv, eller en i familjen.. men när vi räknat på de så blir det inte så mycket billigare o göra de själv.. leta runt efter om det finns någon som gör det i den kommunen du bor, alltså inte ett bageri men någon som tar emot privata beställningar.. det är de vi har gjort :)

• Jeanette G

Vi ska göra tårtan själva eftersom jag och min blivande svägerska ändå är utbildade bagare. Jag kommer fixa tidskrävande förberedelserna och hon gör själva tårtan dagen innan. Moussetårta blir det nog.

Men ja, bottnarna kan du ju göra ett tag innan och frysa. Eller köpa färdiga. Dom är ju helt okay faktiskt.

Att göra tårtan med fyllning och så funkar att göra ett par dagar innan. (Själv tycker jag tårtor är som godast typ dagen efter då de fått safta till sig i kylen lite) Men att lägga på grädden och marsipanen bör du vänta med till dagen innan eftersom grädden kan bli lite tråkig och lägger man på marsipanen tidigare kan den börja svettas. Inte snyggt.

Ska det vara tex. marsipanrosor på kan dom ju göras veckor innan så är det bara att sätta dom på tårtan sen.

Plats i kylen kan ju bli ett problem, men du får väl våldgästa nån annans kyl :)

Fixa kartonger att frakta dom i och be någon åka med dom (försiiiiiktigt...!) till lokalen på bröllopsdagen (eller dagen innan)

Vad har ni tänkt ha för tårta?

• misscat81

Jag har också tänkt göra tårtorna själv, tänkte då göra tårtbottnarna i förväg och frysa in dem, då håller de ju jättelänge.
    Tänkte göra red velvet cake med cream cheeseglasyr. Är det någon som vet om man kan täcka en sådan tårta med sp utan att den börjar svettas? Eller måste man fodra med något mellan cream cheesen och sp:n?
    Red velvet cake är ju rätt snygga som de är, men det är svårt att få glasyren att se sådär perfekt ut som de gör på alla bilder! Så jag tänkte kanske täcka med sp över, för att få lite mer "bröllopstårtekänsla".

• MaybeBride09
    misscat81 skrev 2011-01-17 10:35:55 följande:
    Jag har också tänkt göra tårtorna själv, tänkte då göra tårtbottnarna i förväg och frysa in dem, då håller de ju jättelänge.
    Tänkte göra red velvet cake med cream cheeseglasyr. Är det någon som vet om man kan täcka en sådan tårta med sp utan att den börjar svettas? Eller måste man fodra med något mellan cream cheesen och sp:n?
    Red velvet cake är ju rätt snygga som de är, men det är svårt att få glasyren att se sådär perfekt ut som de gör på alla bilder! Så jag tänkte kanske täcka med sp över, för att få lite mer "bröllopstårtekänsla".
    det är grädde som gör att den svettas, så är det gräddbaserat du spacklar med bör du fodra. Eller använda ballinas (tror jag det är) sp så behövs det inte
  • misscat81
    MaybeBride09 skrev 2011-01-17 11:14:17 följande:
    det är grädde som gör att den svettas, så är det gräddbaserat du spacklar med bör du fodra. Eller använda ballinas (tror jag det är) sp så behövs det inte
    Nej,det är ju ingen grädde i cream cheeseglasyr, men jag var ändå osäker, för det är väl främt vätskan i grädden som gör att det börjar svettas? Visste inte om cream cheese hade samma effekt... Men då borde det vara lugnt?
    Jag brukar köra med mmf, och det tål ju lite mer än sp.
Svar på tråden Baka tårtan själv?