• Snartsjuksköterska

Datumet passar inte mina vänner

Jag träffade 3 av mina närmaste vänner i går och berättade då för dem att vi ska gifta oss den 9 juni i år. Det jag inte alls hade tänkt på när jag bokade det datumet var att Sweden Rock Festival infaller det veckoslutet. Jag vet ju att i alla fall 1 av dess tre vänner garanterat hade tänkt åka dit, Jag vet inte varför jag inte tänkte på det när jag bokade men det är svårt att få till ett datum som passar då flera av mina familjemedlemmar är upptagna ett par veckor före och efter. Mina vänner säger att de självklart kommer ändå (om vi nu gifter oss detta datum) men ser gärna att jag försöker boka om (det är bara kyrkan och församlingshemmet som är bokat hittills), men det är som sagt svårt för oss att hitta ett annat lämpligt datum.

Sen blev jag också ledsen i går när jag berättade för dem för istället för att säga grattis och vara glada för min skull kändes det mest som om de bara tyckte att det var jobbigt och dumt att det krockade med festivalen. Jag sa faktiskt detta till dem men fick ingen vidare respons.

Är det någon som varit med om liknande? Tycker ni att det är jag som tabbat mig eller är det mina vänner som kanske är lite trångsynta? Ska jag försöka ändra datumet?

• Svar på tråden Datumet passar inte mina vänner
  • Fossing77

Självklart vill man ju ha med så många av sina nära och kära som möjligt på bröllopet, men jag hade behållt mitt ursprungliga datum och så hade de fått välja om de ville gå på festival eller delta på min stora dag. Det är ju faktiskt inte vännerna som ska bestämma datum, tänk om det nu var er årsdag eller så ni valt som bröllopsdag, den hade ju inte gått att ändra på bara så där. Sweden rock kommer ju varje sommar, du gifter dig bara en gång hoppas vi :) så de borde väl kunna prioritera dig tycker jag. Passar det dessutom familjen bättre med det datum ni valt så är det inget att diskutera. Hoppas det löser sig. :)

• turbovampyria

Jag tycker inte du ska ändra datum. Att byta kyrka nu pga datum kan vara väldigt svårt, i min stad iaf, eftersom det mesta nog är uppbokat till sommaren. Tycker att dina kompisar är lite trångsynta. Du hade väl ställt in dina planer för deras skull? Då borde de göra samma sak för dig. Festivalen kommer ju nästa år igen. Du gifter dig bara en gång.

• Moemoe

Nån måtta får det väl vara (!?), håller helt med de som skrivit innan mig, den där festivalen kommer ju varje år! Jag skulle aldrig i livet missa någon av mina närmsta vänners bröllop för en festival! Jag har en vän som kanske är utomlands när vi gifter oss, men det är för att hon åkt för att vara borta 6 månader och att vi bytte datum några månader efter att hon bokat allt. Alla andra har sagt att de självklar har vårat datum bokat, och vi gifter oss på långhelg då folk kanske egentligen brukar åka bort eller så. Byt inte!

• Snartsjuksköterska

Det är i princip på vår förlovningsdag eftersom det är den 7/6 det var därför det blev den 9/6 då min pappa inte kunde den 7 och 8:e.

Ja, jag hade självklart ställt in mina planer för deras skull. De kommer de göra för mig också men det känns ju inte riktigt bra. Jag sa till dem att "det är ju festival varje sommar" men de menade att i år var det så speciellt för att de ska bo i husvagn osv.

Åh jag känner mig verkligen sååå ledsen det känns inte alls som om de är glada för min skull de sa som sagt knappt grattis. Visst det kom väl inte som någon chock eftersom vi varit förlovade i 2.5 år och har barn tillsammans. Men ändå!

• S2011

håller nog med föregående talare. jag tycker det känns en stor portion egoistiskt och faktiskt löjligt att be någon boka om datum för bröllop för att det sammanfaller med en festival. seriöst?

hade själv krångel med bl.a. min mormor just vad gällde vårt bröllopsdatum. hon sa att hon inte visste om hon kunde komma för hon hade "åtaganden" inom Lions. jag fick ett utbrott och sa att om det var viktigare för henne att sälja lotter och glo på plastankor så kunde hon varsågod göra det och då också missa när det första av hennes barnbarn gifter sig. efter det var det inte några fler sura miner över datumet och hon sa att hon förstås skulle komma.

jag tycker nog att det är befogat att du ryter i lite - hur kan festivalen vara viktigare än att du gifter dig? då kanske ni inte är så bra vänner ändå. nä, om jag var du skulle jag hålla fast i bokat datum. dina vänner får vackert göra en bedömning av vad som är viktigast för dem.

• Fossing77
    Snartsjuksköterska skrev 2011-01-08 12:16:56 följande:
    Det är i princip på vår förlovningsdag eftersom det är den 7/6 det var därför det blev den 9/6 då min pappa inte kunde den 7 och 8:e.

Ja, jag hade självklart ställt in mina planer för deras skull. De kommer de göra för mig också men det känns ju inte riktigt bra. Jag sa till dem att "det är ju festival varje sommar" men de menade att i år var det så speciellt för att de ska bo i husvagn osv.

Åh jag känner mig verkligen sååå ledsen det känns inte alls som om de är glada för min skull de sa som sagt knappt grattis. Visst det kom väl inte som någon chock eftersom vi varit förlovade i 2.5 år och har barn tillsammans. Men ändå!
    husvagnscampen finns garanterat kvar nästa år med... och husvagnen med säkert. nu får dom väl ge sig! stå på dig även om det känns ruttet att de reagerar så som de gör. i värsta fall får du väl fråga hur sjutton dom tänker och om de ens vill bli bjudna. jag håller på dig! det är eran dag!
  • Fröken Söt

Vad tråkigt att de inte reagerade mer positivt!
    Men jag tycker att en hel del svar i den här tråden har varit väldigt hårda. Vännerna åker på festivalen varje år och TS har "bara" bokat kyrkan. Om vännerna själva är ogifta, är det säkert att de förstår att en kyrka kan bokas ett år i förväg? Jag gjorde då inte det. Vännerna kanske har åkt på festivalen varje år i tio års tid (ja, de finns) och träffar människor de bara träffar en gång om året.
    Själv skulle jag uppskatta att tidigt få veta om bröllopet krockar med någon (för andra) viktig händelse. Bättre det än att oväntat få tre nej-tack.

Därmed inte sagt att vännerna ska bestämma datum, det ska givetvis brudparet själva göra.

• förlovadflicka

Min kompis tänkte åka till Australien och jobba och bo där men hon sköt på det för att vi ska gifta oss... Så gör riktiga vänner, sweden rock- trams!

• Fossing77

Sweden Rock i alla ära, men har man varit där i 10 år så är det klart att det är tråkigt att missa nummer 11, jag har själv varit festivalare i mina yngre år ;) Men att ens nära vän gifter sig måste ju ändå kunna vara ett undantag tycker jag. Ska man kolla upp vännernas datum-preferenser uppepå alla familjemedlemmars så kan man säkerligen slå sig i backen på att man inte kan gifta sig alls, för det är alltid någon som har nåt annat bokat. Så jag tycker nog att man kan vara vuxen nog att prioritera sin vän, om man nu ska kalla sig vän över huvudtaget, och acceptera det datum som de valt. De är ju trots allt brudparets dag som ska firas, inte dagen då vännerna kunde tänka sig att vara med. Jag säger skärpning!

• Snartsjuksköterska

Tack för era svar! Jo jag håller också med att de går lite långt men det har nog att göra med att de flesta av dem inte är förlovade och inte har barn så de förstår nog inte riktigt. Jag försökte säga ifrån i går och vara tydlig och sa i princip som jag kände att jag blev ledsen och så. Det är väl i synnerhet min ena kompis som tycker att festivalen är viktig de andra två står nog någonstans mittimellan men som sagt de kommer ju att komma ändå (sa de i går i alla fall).

Sen blev de lite sura på min sambo också för han ringde sen under kvällen och jag berättade att det krockade och han sa men bokat är ju bokat. De förstod nog att han sa så och frågade "blev han sur eller?" i ganska syrlig ton. Jag sa som det var att det är svårt att boka om och att han blev ledsen för min skull. Jag vet att de inte är överförtjusta i honom (det funkar men de älskar honom inte direkt) så det kan ju också påverka det hela.

Svar på tråden Datumet passar inte mina vänner