Inlägg från: Snartsjuksköterska |Visa alla inlägg
  • Snartsjuksköterska

Datumet passar inte mina vänner

Jag träffade 3 av mina närmaste vänner i går och berättade då för dem att vi ska gifta oss den 9 juni i år. Det jag inte alls hade tänkt på när jag bokade det datumet var att Sweden Rock Festival infaller det veckoslutet. Jag vet ju att i alla fall 1 av dess tre vänner garanterat hade tänkt åka dit, Jag vet inte varför jag inte tänkte på det när jag bokade men det är svårt att få till ett datum som passar då flera av mina familjemedlemmar är upptagna ett par veckor före och efter. Mina vänner säger att de självklart kommer ändå (om vi nu gifter oss detta datum) men ser gärna att jag försöker boka om (det är bara kyrkan och församlingshemmet som är bokat hittills), men det är som sagt svårt för oss att hitta ett annat lämpligt datum.

Sen blev jag också ledsen i går när jag berättade för dem för istället för att säga grattis och vara glada för min skull kändes det mest som om de bara tyckte att det var jobbigt och dumt att det krockade med festivalen. Jag sa faktiskt detta till dem men fick ingen vidare respons.

Är det någon som varit med om liknande? Tycker ni att det är jag som tabbat mig eller är det mina vänner som kanske är lite trångsynta? Ska jag försöka ändra datumet?

• Svar på tråden Datumet passar inte mina vänner
  • Snartsjuksköterska

Det är i princip på vår förlovningsdag eftersom det är den 7/6 det var därför det blev den 9/6 då min pappa inte kunde den 7 och 8:e.

Ja, jag hade självklart ställt in mina planer för deras skull. De kommer de göra för mig också men det känns ju inte riktigt bra. Jag sa till dem att "det är ju festival varje sommar" men de menade att i år var det så speciellt för att de ska bo i husvagn osv.

Åh jag känner mig verkligen sååå ledsen det känns inte alls som om de är glada för min skull de sa som sagt knappt grattis. Visst det kom väl inte som någon chock eftersom vi varit förlovade i 2.5 år och har barn tillsammans. Men ändå!

• Snartsjuksköterska

Tack för era svar! Jo jag håller också med att de går lite långt men det har nog att göra med att de flesta av dem inte är förlovade och inte har barn så de förstår nog inte riktigt. Jag försökte säga ifrån i går och vara tydlig och sa i princip som jag kände att jag blev ledsen och så. Det är väl i synnerhet min ena kompis som tycker att festivalen är viktig de andra två står nog någonstans mittimellan men som sagt de kommer ju att komma ändå (sa de i går i alla fall).

Sen blev de lite sura på min sambo också för han ringde sen under kvällen och jag berättade att det krockade och han sa men bokat är ju bokat. De förstod nog att han sa så och frågade "blev han sur eller?" i ganska syrlig ton. Jag sa som det var att det är svårt att boka om och att han blev ledsen för min skull. Jag vet att de inte är överförtjusta i honom (det funkar men de älskar honom inte direkt) så det kan ju också påverka det hela.

• Snartsjuksköterska
    Etheleglin skrev 2011-01-11 16:35:00 följande:
    Det går inte att hitta ett datum som passar alla. Välj ett som passar er, berätta det och sedan är det inget mer med saken.

Vi bokade vigseldatum 1½ år innan och berättade det då för våra vänner. Men det är deras val om de kan/vill komma eller inte.

Olika människor har olika prioriteringar. SRF är för många en utav årets absolut största händelser, kanske större än både jul och midsommar. Och det är bara att respektera det val som gästerna gör. Däremot tycker jag att det är schyst att du berättar så fort som möjligt när det blir, med tanke på biljettköp och planering.
    water lily skrev 2011-01-11 15:29:29 följande:
    Gud så tramsigt, klart att ni inte ska ändra datum. Är det långt ifrån Norje som ni ska gifta er? Annars kan de ju åka till festivalen de andra dagarna menar jag. Men på din sidan så verkar det ju som att ni träffades på just den festivalen så jag förstår inte att ni inte tänkte på att detta kanske skulle bli ett problem redan när ni valde datum. Om det var så att ni valde det datumet just för att det var runt det datumet som ni blev tillsammans så borde  ni ju kunna förklara det för dem? De klarar sig väl utan festivalen ett år, herregud.
    Ja SRF är väldigt stort för henne. Typ årets händelse. Men som sagt hon hade ju inte behövt vara så negativt inställd. Visst det är jättetråkigt att det krockar och jag förstår att hon är ledsen för det MEN det finns ändå gränser för vad man säger osv. Hon sa sist att hon skulle komma ändå men vi får väl se. Hon har inte hört av sig.

Vi gifter oss i södra Stockholm så ja det är en bra bit från Norje men hon hinner åka dit och vara där under fredagen och lördagen (när de största banden brukar spela). Vi ska nämligen inte ha någon stor fest utan mottagning efter bröllopet så hon kan åka samma kväll (hon har råd att flyga ner men kanske inte vill lägga pengar på det).  Tanken var att vi skulle gifta oss den 7/6 på vår förlovningsdag men då är min pappa i USA så det går inte (och han är ju ändå brudens far) så det blev den 9/6 istället.
Svar på tråden Datumet passar inte mina vänner