Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Bröllop på Midsommarafton? Tyck till!

Jag skulle själv gärna gifta mig på midsommar.
    Dock med fullt medvetande om att somliga tar långledigt för segling eller annan minisemester just den tiden och att det också kan vara riktigt svårt för folk att få barnvakt (ifall man tänker sig barnfritt upplägg.)

Man ska också noga kolla upp att man får tag i frisör, make-up och florist tex. Det är ju trots allt lite av vår egentliga nationaldag, så det är mycket som är stängt.

Oss skulle det passa utmärkt med midsommar, just för att vi välkomnar även barn och vi gärna gör det till en familjefest.

De här faktorerna gäller ju även sådana helger om jul och nyår för övrigt.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

BrideBecks, jag förstår vad du menar. Samtidigt så har ju Midsommar jämte Pingst under många herrans år varit en av de helger som är klart populärast att gifta sig på. Festlokaler och kyrkor är ofta bokade långt i förväg just vid midsommar. Så speciellt ovanligt är det ju inte, tvärtom. Seanre år har dock augusti en het månad att gifta sig-precis som att det blivit mer populärt att lägga sin semester då.

Sno ett datum kan man ju aldrig göra-det är ju givetvis helt upp till en själv när man vill gifta sig. Däremot får man nog ha en stor förståels för att alla kanske inte prioriterar ens bröllop framför andra firanden, så man inte blir förvånad om somliga tackar nej.

• passionsblomman
    Kattpoet skrev 2011-01-11 19:15:01 följande:
    Men kom ihåg att folk  som har servis yrken och allmänyttiga yrken är inte lediga denna dag OM de inte säger till i god tid vilket brukar vara 4 månader innan.

Jag vet folk som fick tacka nej till ett bröllop eftersom det hölls  klockan 1300  på midsommar afton och utbjudan kom ut månaden innan.

Brudparet hade glömt bort att det inte är en röd dag, det är inte självklart med ledighet och mina föräldrar jobbade alltid till klockan 1200 på midsommar. 
    Det har du alldeles rätt i, fast det gäller faktiskt för precis vilken lördag som helst likaväl som för midsommarafton, både för servis, polis, vård, brandkår, handel, väktare och alla andra yrken där man jobbar helger. Vi skulle säkerligen fått tacka nej i vår familj med om inbjudan kom med endast en månads varsel. Oavsett tid på året.

TS, när det gäller florist brukar man kunna lösa det även om de har stängt själva midsommarafton. Det går för det mesta utmärkt att hämta buketten dagen innan och förvara den enligt instruktioner. Många butiker har också öppet nen stund på midsommarafton just för att vi är vana vid att detär en del bröllop. men kolla just er butik för säkerhets skull. 
Svar på tråden Bröllop på Midsommarafton? Tyck till!