• 1700tal

Rosplantor till bröllopsblommor beställda - är så glad! Vad tycker ni om dem?

Är så glad och entusiastisk över detta så jag måste spilla lite!

Har varit i val och kval över detta med blommorna. Göra själv/florist, köpa blommor/använda trädgården/plantera nya och anpassade...

Jag älskar verkligen trädgård, blommor och kreativt pyssel - det är min stora stora hobby.

Har hela tiden velat använda mina egna växter men samtidigt ska det vara tillräckligt mkt för att räcka till brudbukett och bordsarrengemang samt rätt temafärger och blomningtid...

Så nu har jag efter mkt funderande beställt ett antal rosplantor av tre sorter, samtliga med stora blommor och som blommar när vi gifter oss! De har 1,5 år på sig att växa till sig.

Är det nån mer som gjort så här/använt trädgårdens blommor till buketten? "Tester" min idé bland er blomintresserade här. Är jag helknäpp, är det en konstig idé att plantera bröllopsrosor 1,5 år innan? Kan fler förstå känslan och betydelsen av det? Rosorna är ju buskrosor och ser inte ut som de rosor som finns i kyldiskarna. Men jag gillar det lite "vildare" och busigare och de här blommorna är större än "köpesnittrosor"

I och med denna beställning har även färgtemat bestämts...

• Svar på tråden Rosplantor till bröllopsblommor beställda - är så glad! Vad tycker ni om dem?
  • Jag han

Så fina!

Det låter och ser ut som om du kommer få en jättevacker bukett! Vad personligt och fint att plantera sin brudbukett i sin trädgård.. Kanske också hade gjort en sådan sak om jag hade gröna fingrar och intresse! Låter verkligen som en kanon idè :)

• Zelmah

Åh! jättevackra rosor! Så romantiska. Hade gärna gjort samma sak om jag bara haft en trädgård och tillräckligt med tid att hinna odla upp dem innan bröllopet.

Pappa hade i sin tädgård jättevackra rosenbuskar men de frös tyvärr ihjäl förra vintern efter 20 år av full prakt. De klarade tydligen inte den långa hårda kylan (känslig sort tror jag) så tyvärr kan jag inte ta från dem till min bukett men de hade kanske vart vissna 3 september ändå... minns inte hur lång blomningstiden var.

Men i af ser de fantastiska ut, dina blivande rosor, och jag förstår verkligen betydelsen att kunna använda sina egenodlade rosor på sin stora dag. Tyvärr har jag dock inga tips eller liknande erfarenheter själv att dela med mig av men älskar de vilda burriga trädgårdrosorna :)

• 1700tal

Tack ni som svarat!

Dessa rosor är ca 8 cm i diameter, tror det blir ganska effektfullt.

Zelmah, jo många rosor gick tydligen åt förra vintern. Vad tråkigt för din pappa. Av mina rosor (redan planterade) dog hälften förra året. De som överlevde fick jag klippa ner så hårt att de inte hann bli nåt med i somras.

Hoppas bara att dessa 15 plantor klarar sig och blir stora och välblommande till 2012. Det verkar ju som den svenska bitvintern har gjort come back. Har inte varit så här hårda vintrar sen jag var liten...

• mani

det där kommer bli hur fint som helst, och personligt också. Jag skulle gärna gjort likadant om jag hade någon trädgård, vilket jag inte har. Blir kul o se hur du gör blomarrangemangen sen.

• Syrinx

Åh vilken trevlig idé!!! Jag önskar så att jag hade en trädgård också, då skulle jag plockat blommor från trädgården till min bukett. Jättevackra rosor för sig och i kombination med varandra. Vilken vacker bukett du kommer att få! Är också nyfiken på att veta vilka sorter det är.

• Houdini

Glömde en sak ;)

Jag älskar rosor och hade lätt kunnat gjort samma sak, har trädgård och rosenbuskar men jag gifte mig nu i december så.....

Och doften som sällan finns i köperosor men som finns i ens egna rosor Hjärta Blir riktigt avundsjuk här Flört

• 1700tal

Kul med fler svar!

Jag hoppas oxå att buketten blir vacker och lite "vildvuxen". Hoppas även att de 3 sorterna kommer passa fint med varann, i form, storlek och färg.

Jag känner verkligen jättestarkt för detta projekt, mer än för brudklänningen och andra "smådetaljer"...

Sorterna:

Alan Titchmarch

• Miceme

Vilken jättefin idé och vilka minnen som "planteras" i buskarna!

• 1700tal

Äsch, tryckte på posta-knappen istället för ladda upp. Fick inte med de två andra rosorna.

Alan Titchmarch (i ovan inlägg) är en remonterande Austinros döpt efter en brittisk trädgårdsmästare.

Winchester Cathedral:                                     Perpetual Indigo: 

Remonterande Austinros                                   Remonterande Portlandros

Svar på tråden Rosplantor till bröllopsblommor beställda - är så glad! Vad tycker ni om dem?