Inlägg från: 1700tal |Visa alla inlägg
  • 1700tal

Rosplantor till bröllopsblommor beställda - är så glad! Vad tycker ni om dem?

Är så glad och entusiastisk över detta så jag måste spilla lite!

Har varit i val och kval över detta med blommorna. Göra själv/florist, köpa blommor/använda trädgården/plantera nya och anpassade...

Jag älskar verkligen trädgård, blommor och kreativt pyssel - det är min stora stora hobby.

Har hela tiden velat använda mina egna växter men samtidigt ska det vara tillräckligt mkt för att räcka till brudbukett och bordsarrengemang samt rätt temafärger och blomningtid...

Så nu har jag efter mkt funderande beställt ett antal rosplantor av tre sorter, samtliga med stora blommor och som blommar när vi gifter oss! De har 1,5 år på sig att växa till sig.

Är det nån mer som gjort så här/använt trädgårdens blommor till buketten? "Tester" min idé bland er blomintresserade här. Är jag helknäpp, är det en konstig idé att plantera bröllopsrosor 1,5 år innan? Kan fler förstå känslan och betydelsen av det? Rosorna är ju buskrosor och ser inte ut som de rosor som finns i kyldiskarna. Men jag gillar det lite "vildare" och busigare och de här blommorna är större än "köpesnittrosor"

I och med denna beställning har även färgtemat bestämts...

• Svar på tråden Rosplantor till bröllopsblommor beställda - är så glad! Vad tycker ni om dem?
  • 1700tal

Tack ni som svarat!

Dessa rosor är ca 8 cm i diameter, tror det blir ganska effektfullt.

Zelmah, jo många rosor gick tydligen åt förra vintern. Vad tråkigt för din pappa. Av mina rosor (redan planterade) dog hälften förra året. De som överlevde fick jag klippa ner så hårt att de inte hann bli nåt med i somras.

Hoppas bara att dessa 15 plantor klarar sig och blir stora och välblommande till 2012. Det verkar ju som den svenska bitvintern har gjort come back. Har inte varit så här hårda vintrar sen jag var liten...

• 1700tal

Kul med fler svar!

Jag hoppas oxå att buketten blir vacker och lite "vildvuxen". Hoppas även att de 3 sorterna kommer passa fint med varann, i form, storlek och färg.

Jag känner verkligen jättestarkt för detta projekt, mer än för brudklänningen och andra "smådetaljer"...

Sorterna:

Alan Titchmarch

• 1700tal

Äsch, tryckte på posta-knappen istället för ladda upp. Fick inte med de två andra rosorna.

Alan Titchmarch (i ovan inlägg) är en remonterande Austinros döpt efter en brittisk trädgårdsmästare.

Winchester Cathedral:                                     Perpetual Indigo: 

Remonterande Austinros                                   Remonterande Portlandros

• 1700tal
    Miceme skrev 2011-01-12 14:03:46 följande:
    Vilken jättefin idé och vilka minnen som "planteras" i buskarna!
    Eller hur! Varje bröllopsdag kan vi plocka in en jättebukett och ställa inne. Och när vi flyttar gräver vi upp dem och tar med dem...
  • 1700tal
    passionsblomman skrev 2011-01-12 14:26:08 följande:

Underbara rosor och underbar tanke!

Jag hoppas verkligen att alla saker som kan krångla till det INTE händer, med frost, ohyra och allt annat sådant där som har en tendens att göra så det inte blir som man tänkt sig med tädgård öht och med en bukett till ett visst datum i synnerhet.
    Må vädergudar och klimat helt vara på din sida och alla små och stora inkräktare hålla sig undan!

-Det är nu du ska svara "Amen!"
    Skrattande

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Hehe, jo inser riskerna... Men jag ska sköta dem som nykläckta fågelungar! Vilket förmodligen är bästa sättet att kväva dem till döds...

När jag och BM flyttade hit för snart 3 år sedan var det första jag investerade i 2 st Mme Alfred Carriér och 2 st Amadeus. Och PANG så kom förra vintern! En sorlig syn var rosrabatterna i somras... Även 3 st av mina 5 Sommerwind gick hädan och fick ersättas med nya. Suck...

Jag har åtminstone lagt mycket möda på att hitta sorter som är tåliga, friska och med råga tål vår zon och inte bara valt efter utseendet. Vilket ju brukar straffa sig... Men ska ut i hästhagen och hämta gödsel, stå beredd med såppistolen och vintertäcka väl.

Och jag har beställt 5 plantor av varje så jag resonerar lite som så att dör hälften så borde det fortfarande finnas tillräckligt till åtminstone själva buketten. Hoppas jag...
  • 1700tal
    Syrinx skrev 2011-01-12 14:15:17 följande:
    Sitter här och suckar längtande efter sommar och rosfägring...
    Absolut ljuvliga rosor, 1700tal! Austinrosorna brukar vara riktigt praktfulla, många av mina favoriter är hans rosor  
    Visst är det jobbigt när sommaren och alla blommor känns avlägset! Men jag jobbar med krukor och ska inventera hela vårt lager imorgon - det kommer bli en brysk och brutal påminnelse! Och så förbereder jag för montern på Trädgårdsmässan så jag börjar se ljuset i tunneln, trots all förbaskad snö... Snart är det VÅR!
  • 1700tal
    passionsblomman skrev 2011-01-12 15:13:40 följande:
    Jobbar du med krukor? vaddår för krukor om jag får fråga...Det är nu det börjar kännas läge för en inboxning...jag har också jobbat med krukor, nämligen.Förvånad
    Jaså, har du det!?

Jag driver en webshop med italienska terrakottakrukor. På sommaren (och på mässor) har vi även lite medelhavsväxter. På årets Nordiska Trädgårdar i år blir det väderkvarnspalmer, kanariepalmer och kaskadpelargonsticklingar i 4 färger! Sitter faktiskt och sammanställer plantbeställningarna as we speak. Förra året hade vi 50 sorters samlarpelargoner som jag drivit upp själv! Då var det livat i montern, oj vad folk rev och slet så sticklingarnas namnlappar flög åt alla håll, hehe..

Vad har duuuuu sålt för krukor rå??
  • 1700tal

Passionsblomman, håller på att skriva tillbax!

Korpen, kul att du oxå tycker det. Visst ser Winchester Cathedral ut som nyvispad fluffig grädde...

• 1700tal
    passionsblomman skrev 2011-01-12 21:39:59 följande:
    Oh, då syntes den yttepyttiga lilla ettan uppe i ditt hörn då...jag tycker det är bedrövligt hut dåligt det syns att man har meddelande. man ska ju inte behöva ropa ut en sådan sak inne i tårdar egentligen. En lys-blinkande symbol och/eller en pratubbla med "du har post" eller så behövs anser jag bestämt.
    Nej, såg inte 1:an. Min dator loggade ut mig och när jag loggade in igen såg jag det.. En blinkande symbol vore ju bra för de som hänger här länge i taget även om jag själv sällan får meddelande i inboxen..
    Geranium skrev 2011-01-12 21:55:18 följande:
    Åh vad kul! Själv tänker jag så vita luktärter som jag hoppas kunna ha i vaser på borden! Hoppas verkligen de hinner börja blomma i tid.. Dina rosor blir säkert jättemaffiga! *håller tummarna för att de sover gott under snötäcket*

Vad kul at du ställer ut på trädgårdsmässan 1700tal! Jag räknar själv dagarna tills den går av stapeln :) Har faktiskt planer på att införskaffa några pelargoner i år, kanske tittar förbi din monter om du tänker sälja sådana i år igen! Vad heter din firma? (om man får fråga detta med alla strikta annonsregler som finns här..)
    Luktärter är fina, tänker satsa på dem i sommar. Sådde förra året men förmodigen försent. Kom inte på det förrän på hösten när jag tittade igen de tomma fröpåsarna - var i 17 tog luftärterna vägen???

Klart du måste inhandla lite pelargoner, Geranium. Du heter ju till och med Geranium!! Även om nävorna geranium och pelargonium separerades från varann, vår käre Linné kunde ju inte veta allt. Men i england kallar de ju fortfarande pelargoner för geraniums, trots att det är fel. Och pelargoner finns det ju gott om på mässan, hela sverige är visst drabbad av pelargonfebern. Brukar du handla/beställa av Rockdala (detta var ingen egenreklam), det är mitt favvoställe att köpa sticklingar! Ligger bara 20 min ifrån oss, livsfarligt för plånboken. De öppnar 22 jan, jättesnart - då är det offentligt VÅR för då fylls våra fönsterbrädor med små gröna bebisar!
    Hm, kanske bäst att vara diskret med vårt firmanamn även om jag inte för allt i världen kan begripa vad våra produkter skulle på ett bröllop att göra. Inget som är relevant för BTs brudar, bara folk med trädgårdsintresse. Sen tror jag inte du har så svårt att hitta oss på mässan...

Men om du hittar oss, utbrist bara inte "tja, det är jag, Geranium från bröllopstorget!" för allt i världen! Vi är ett familjeföretag med många involverade på mässan och vi gifter oss inte förrän 2012 och ligger lågt innan dess.. Annars finns risken att familjemedlemmar i montern tappar en kruka av chock! Säg geranium från BT så är det lungt...
Svar på tråden Rosplantor till bröllopsblommor beställda - är så glad! Vad tycker ni om dem?