• Sebastiána

Vad har ni som avec om ni har någon

Har ni avec till kaffet och i så fall vad har ni då för något?

Vi kommer att ha tårtan som efterrätt och kaffe till det. Behövs avec? Dricker själv inte kaffe så jag har svårt att bedöma det.

Om vi ska ha avec blir det Baileys plus en lite mer "manlig" sort. Finns det någon god i samma prisklass som Baileys eller blir det till att köpa någon dyr cognac eller whiskey?

• Svar på tråden Vad har ni som avec om ni har någon
  • ClaraH

Vi kommer att plundra vårt förråd. Man samlar på sig varje gång man åker utomlands märker jag och vi dricker sällan själva, det blir mest när vi har gäster. Vi tänkte plocka fram Baileys, Bristol creme, en cognac som jag fick i julklapp förra året som jag inte öppnat ännu och några likörer. Så får folk helt enkelt ta själva vad de vill ha. Både tårta och kaffe får de ta själva, vi tror vi ska ta tårtan efter brudvalsen (+några danser till).

• Sebastiána

Vi kan inte riktigt ta med vårt förråd. Flyger 120 mil till bröllopet, så vi handlar i Tyskland och förvarar hos toastmastern fram till bröllopet

• ClaraH
    Skrattande Jag förstår. Jag tycker egentligen inte att det är nödvändigt med avec. Vi har t.ex. efterrättsvin till efterrätten så det blir väl tillräckligt ändå, men lite festligare är det. Om jag varit tvungen att välja två sorter skulle jag nog tagit Bristol creme och en cognac, en tredje skulle vara Baileys som jag vet att många gillar.
  • S2011

Jag tänker att det räcker med att kunna välja mellan Baileys, Punsch och en whiskey (gärna famous grouse, black grouse eller snow grouse som är fina).

Jag tycker dock inte att man måste ha avec. Och väljer man att ha det så måste man heller inte ha femtielva sorter.

• Helena Mikael

Hej :)
    Vi ska ha avec, för oss känns det ganska viktigt då alla i vår omgivning gärna tar en whisky eller cognac till kaffet.
    Vi kommer ha Baileys, famous grouse och Larsen cognac. Enkelt, billigast och godkänt.
    Alla sorter finns ju i Tyskland, så bäst vore ju om ni kanske kan få med bud om någon i er omgivning ska till dem trakterna innan ert bröllop Eller kanske ska åka på en resa eller liknande.
    Trist att lägga pengar på sånt som kanske inte känns så viktigt för er, trots allt är det ju er dag :)

• Lysdioda

Vi har tänkt att ha konjak, Baileys och en whiskeysort. Eventuellt en Xanté som kallas konjak men är mer av en starklikör egentligen och som också passar bra i drinkar efteråt.

Sen tänkte vi också ta med övriga flaskor från spritförrådet för att ha i baren efter middagen.

Det svåra tycker jag just nu är att räkna på hur mycket vin, öl, cider och alkoholfritt som ska gå åt. Vi pratade senast igår om att köpa på systembolaget för att kunna lämna tillbaka det som blir över. Får se hur det blir med den saken.

Jag dricker inte heller kaffe, men jag tycker avec är festligt till efterrätt/tårta/kaffe. Hade vi varit på restaurang där vi fick betala avecen själva till dyrare peng för våra gäster så hade vi inte bjudit på den. Det hade blivit för dyrt. Då hade drycken till maten varit tillräckligt.

• mojikanan

Jag kikade på Calles butik i Burg - Tyskland
    Priserna skiljer sig ganska bra där emot här hemma..

www.calle.dk/

• Sebastiána

Som sagt, vi ska till Tyskland och handla. Det blir nog Baileys och cognac ändå. Grönstedts kanske? Jag kan ingenting alls om cognac. Min BM gillar whiskey, men han dricker sorter som inte så många andra gillar så vi kan inte ha någon av dem.

• stjärna18
    Sebastiána skrev 2011-01-14 08:25:26 följande:
    Som sagt, vi ska till Tyskland och handla. Det blir nog Baileys och cognac ändå. Grönstedts kanske? Jag kan ingenting alls om cognac. Min BM gillar whiskey, men han dricker sorter som inte så många andra gillar så vi kan inte ha någon av dem.
    Ett tips är Xante som är en jättegod päroncognac. Brukar även gå hem hos dem som inte trodde de gillar cognac =)
  • Oberon

Om det är konjaksdrickare i sällskapet, lägg några kronor extra på en bra konjak. Grönstedts till exempel har du inte många konjaksdrickare som uppskattar. Larsen, Hennessy eller Martell som exempel tror jag skulle uppskattas mer för liten prisskillnad, speciellt om man köper ifrån utlandet.

• Sebastiána
    stjärna18 skrev 2011-01-14 10:33:03 följande:
    Ett tips är Xante som är en jättegod päroncognac. Brukar även gå hem hos dem som inte trodde de gillar cognac =)
    Jag gillar själv Xané, men går det hem hos dem som gillar cocgnac?
    Oberon skrev 2011-01-14 10:58:11 följande:
    Om det är konjaksdrickare i sällskapet, lägg några kronor extra på en bra konjak. Grönstedts till exempel har du inte många konjaksdrickare som uppskattar. Larsen, Hennessy eller Martell som exempel tror jag skulle uppskattas mer för liten prisskillnad, speciellt om man köper ifrån utlandet.
    Tack för tipset! Jag har noll koll på cognac
  • ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-01-14 11:23:07 följande:
    Jag gillar själv Xané, men går det hem hos dem som gillar cocgnac?
    Oberon skrev 2011-01-14 10:58:11 följande:
    Tack för tipset! Jag har noll koll på cognac
    Nej, Jag gillar Xanté men det är inte alls som cognac (som jag för övrigt inte alls gillarGlad).
  • Oberon

Xanté är inte nåt som går hem hos konjaksälskare :)

Men det är bra för att det går att använda i många drinkar efteråt.

• jeami174

Här har ni ett par som älskar avec så för oss känns det självklart. Vi har varit nere i tyskland och köpt:

Konjak: Martell VS
    Wiskey: The Balvenie doublewood 12 years
    Bailys (jag ville ha doolies istället men blev nedröstad av fästmannen och min tärna :))

Pappa är riktig finsmakare när det gäller Konjak men han godkände Martell och fästmannen älskar wiskey så det fick bli en av hans favoriter. Mycket mycket billigare i Tyskland.

• jeami174

Som avec alternativ måste man inte ha wiskey eller Konjak förresten, det finns flera alternativ.

Punsch som någon skrev *mums*, lagrad grappa, limoncello har vi blivit bjudna på som avec efter en "fiskmiddag", mörk rom. mm

Svar på tråden Vad har ni som avec om ni har någon