Inlägg från: Sebastiána |Visa alla inlägg
  • Sebastiána

Bröllopspriser – sanning eller myt?

Jag har själv noterat detta vid några tillfällen. Jag mailade en fotograf för något år sedan och undrade vad två timmars porträttfotografering i miljö skulle kosta och fick ett pris. Han frågade samtidigt när bilderna skulle tas. Jag svarade då att det var ett tag till dess, bilderna skulle tas på vårt bröllop. Jag fick då ett mail tillbaka med en helt annan prislista där allt var 20-30% dyrare.

Jag har också fått ett högre pris på en "vanlig" tårta (en tårta ur ordinarie sortiment) när jag frågade efter tårta till bröllopet. När vi nu ska beställa tårtor kommer vi inte att säga vad de ska vara till - möjligen att de ska vara till en speciell fest (kan ju lika gärna vara en 50-årsfest).

BlackWIngedAngel skrev 2011-01-17 15:32:37 följande:
    Hos frisören tar de ju också högre priser för brudfrisyren än tärnornas, vilket jag inte förstår alls. Om man nu bjuder på bubbel och frukt ex, så gör man ju det till hela gruppen. Varför skulle bruden betala för det då? Och ursäkten att "frisyren ska hålla hela dagen" tycker jag är ännu dummare. Vilken annan person går till frisören och säger; "Jag behöver fixa håret till en fest, men det gör inget om frisyren ramlar ner efter halva kvällen"?!
    Håller verkligen med! Om priset för brudfrisyren är dyrare därför att det ingår provuppsättning är det en helt annan sak, men jag VILL INTE ha mousserande vin hos frisören. Jättekul om jag är fnissig redan innan vigsel - tål väldigt lite alkohol. Och givetvis är det väl lika viktigt att tärnornas frisyrer håller hela kvällen!
  • Sebastiána
    jkbr skrev 2011-01-17 21:29:35 följande:
    jag är frisör och vi tar nästan dubbelt för att det är brud men då lägger vi dubbelt så mycket tid också.
     Prövar innan och lägger extra tid. brudar vill ha det lite extar och då får dom betala :)
    men man kan ju låta bli att säga att det är bröllop och bara beställa en styling / uppsättning  men då får man ju inte en  prov tid och extra tiden frisören lägger på brud. (man vill ju kanske ha mer service när man gifter sig än om man tex bara ska gå på bröllop, då får man betala för jobbet)
    Man kan väl ändå säga att det är bruduppsättning, men att man inte vill ha provuppsättning. Själv vill jag gärna ha provuppsättning eftersom jag är orolig för att frisören inte kommer att klara jobbet (gifter mig i en småstad).
  • Sebastiána
    jkbr skrev 2011-01-18 21:37:26 följande:
    man kan säga det men då blir det dyrare för man sätter längre tid ändå oftas. ( och frisörerne brukar vilja pröva innan) men såklart så gör olika frisörer olika men det är det vanligaste vad jag vet:)
    Fast det är olika. En av frisörerna jag talat med har timpris så brudfrisyrerna blir olika dyra beroende hur komplicerad frisyren är. Andra tar samma summa oavsett.

Det man får tänka på är väl helt enkelt vad man betalar för och om man tycker att det är OK. En annan frisör jag kollat - en av de dyraste - bjuder på mousserande och choklad under tiden. Det vill inte jag betala för eftersom jag inte är så förtjust i det och inte tål så mycket alkohol, men väljer jag henne blir priset samma vare sig jag vill ha vin och choklad eller inte, alltså väljer jag en annan frisör.
Svar på tråden Bröllopspriser – sanning eller myt?