Bröllopspriser – sanning eller myt?
I tråden om bröllopstårtor (www.brollopstorget.se/Forum-1-15/m3891166.html) pågår just nu en intressant diskussion om skillnader i pris mellan sådana och ”vanliga” tårtor. Någon tipsade om detta klipp som många av er kommer att känna igen er i och skratta eller gråta åt:
vare sig ni applicerar det på tårtbagare, fotografer, kalligrafer, frisörer, florister, skeppsredare eller något annat.
Jag vet inte hur många som sagt till mig (eller skrivit här på BT) att alla priser dubblas eller åtminstone höjs så snart man nämner att det handlar om bröllop.
Men i vilken mån handlar det om att det generellt går att pressa ut högre priser av blivande brudpar? I vilken mån handlar det om att försäljaren vill kompensera sig för att det tar längre tid att hantera jobbiga bride- och groomzillas (eller kanske rentav vill slippa pressen med krävande bröllopskunder)? Och i vilken mån handlar det om att det faktiskt är olika tjänster? En klassisk bröllopstårta är trots allt kanske inte bara är en vanlig tårta + ett brudpar i miniatyr utan ett mer avancerat våningsbakverk, och en brudbukett kanske är annorlunda bunden på ett sätt som är betydligt mer tidsödande än en ”vanlig” bukett etc.
Vore roligt att få höra om era erfarenheter – och inte minst synen från er som själva jobbat i bröllopsindustrin! Stämmer det att priset på bröllops-grejer saltas (som på konditoriet i YouTube-klippet) eller är det en myt bland oss bridezillas..?!
En annan sak är att det ju är lite knepigt att inte nämna att det handlar om bröllop när man beställer tårta, fotograf, klänning, inbjudningskort etc... Möjligen kan man beställa vanliga tårtor, men annars är det svårt, tycker jag (som har en tendens att känna mig som tjejen i filmklippet)!