Bröllopspriser – sanning eller myt?
*hehe* Det var min länk ser jag. Det är ju uppenbart så att priserna är högre vid bröllop. I vissa avseenden kan jag förstå det och i andra avseenden inte alls.
När det gäller tårtor så är det ju rimligt att man tar ett högre pris för en komplicerad flervåningstårta, men vill man bara ha "vanliga" tårtor så finns det ju ingen logik alls i att ta högre priser. Vi tänkte inte berätta för tårtbagaren att det är ett bröllop han bakar till, eftersom vi ska ha flera st tårtor utan dekorationer som jag själv ska dekorera lite grann.
Hos frisören tar de ju också högre priser för brudfrisyren än tärnornas, vilket jag inte förstår alls. Om man nu bjuder på bubbel och frukt ex, så gör man ju det till hela gruppen. Varför skulle bruden betala för det då? Och ursäkten att "frisyren ska hålla hela dagen" tycker jag är ännu dummare. Vilken annan person går till frisören och säger; "Jag behöver fixa håret till en fest, men det gör inget om frisyren ramlar ner efter halva kvällen"?!
Ute på landet upplever jag att bröllopshysterin är mindre och priserna är därmed inte så mkt högre. Många vågar inte ta överpriser eftersom man är så rädd att kunderna ska försvinna då. Och ryktet reser fort om någon gör ett dåligt arbete, så man måste göra rätt för sig om man ska ha en chans att forsätta i samma bransch efteråt.