Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Bröllopspriser – sanning eller myt?

*hehe* Det var min länk ser jag. Det är ju uppenbart så att priserna är högre vid bröllop. I vissa avseenden kan jag förstå det och i andra avseenden inte alls.

När det gäller tårtor så är det ju rimligt att man tar ett högre pris för en komplicerad flervåningstårta, men vill man bara ha "vanliga" tårtor så finns det ju ingen logik alls i att ta högre priser. Vi tänkte inte berätta för tårtbagaren att det är ett bröllop han bakar till, eftersom vi ska ha flera st tårtor utan dekorationer som jag själv ska dekorera lite grann.

Hos frisören tar de ju också högre priser för brudfrisyren än tärnornas, vilket jag inte förstår alls. Om man nu bjuder på bubbel och frukt ex, så gör man ju det till hela gruppen. Varför skulle bruden betala för det då? Och ursäkten att "frisyren ska hålla hela dagen" tycker jag är ännu dummare. Vilken annan person går till frisören och säger; "Jag behöver fixa håret till en fest, men det gör inget om frisyren ramlar ner efter halva kvällen"?!

Ute på landet upplever jag att bröllopshysterin är mindre och priserna är därmed inte så mkt högre. Många vågar inte ta överpriser eftersom man är så rädd att kunderna ska försvinna då. Och ryktet reser fort om någon gör ett dåligt arbete, så man måste göra rätt för sig om man ska ha en chans att forsätta i samma bransch efteråt. 

• BlackWIngedAngel
    GnuGS skrev 2011-01-17 16:22:07 följande:
    En kompis som är porträtt- och reportagefotograf och plåtar enstaka bröllop har som de flesta av hennes kolleger en särskild prislista för bröllopsfotografering. Det är ju inte riktigt samma tjänst (exempelvis ingår *konsultation* som tycks vara en obligatorisk budgetpost hos frisörer och fotografer).
    Men hon förklarade också sina rätt saftiga priser (hon tar 7 000:- för en enda timmes fotografering, och då ingår ”bara” ett urval CD-bilder, ej album eller liknande) med
    – den enorma psykiska press det innebär att ta bröllopsbilder, d v s att de aldrig kan tas om och att hon inte får misslyckas, och
    – att hon ”inte vill dumpa priserna”, d v s hon vill inte konkurrera med priset alternativt vill inte framstå som ”billig” utan ”exklusiv”.
    Det låter ju helknäppt, måste jag säga! Jag känner massor med människor som skulle tjäna 7000 kr i timmen alltid, med den motivationen för det mesta av deras arbete får inte misslyckas. Jä-lar vilka löner mina föräldrar skulle ha! ;)

Ang att inte vilja dumpa priserna, så tycker jag att det låter som en ursäkt.
    Hade inte "för att jag kan och för att folk betalar ändå" känts som ett ärligare svar? 
  • BlackWIngedAngel
    jkbr skrev 2011-01-17 21:29:35 följande:
    jag är frisör och vi tar nästan dubbelt för att det är brud men då lägger vi dubbelt så mycket tid också.
     Prövar innan och lägger extra tid. brudar vill ha det lite extar och då får dom betala :)
    men man kan ju låta bli att säga att det är bröllop och bara beställa en styling / uppsättning  men då får man ju inte en  prov tid och extra tiden frisören lägger på brud. (man vill ju kanske ha mer service när man gifter sig än om man tex bara ska gå på bröllop, då får man betala för jobbet)
    Sätter man upp frisyren två gånger är det ju inte konstigt om man tar dubbelt betalt, men många frisörer gör inte det utan tar högre priser ändå.

Och som Sebastiána sa; vill man inte ha en provuppsättning bör man kunna välja bort det också. En del lämnar ju priser utan att veta vad man har tänkt sig, bara att det ska vara till ett bröllop.
  • BlackWIngedAngel
    Moster Stina skrev 2011-01-19 07:46:41 följande:
    Ja det är bara att bli fotograf då då om du vill tjäna så mycket i timmen hela dagarna!

En släkting mig, som är duktig fotograf men mest jobbar med film, blev erbjuden att fota ett bröllop för 5000 kr.
    Det var första gången för honom och jag kan säga att han verkligen ångrade sig efteråt. Det var inte på något sätt lättförtjänta pengar, även om det är lätt att tro.
    Själva fotandet gick nog som han trott, men allt efterarbete däremot! En fotograf vill ju inte gärna lämna ifrån sig oredigerade bilder, så  för det första bestod hans jobb i att från flera tusen bilder välja ut de typ 500 bästa och presentera för brudparet. Föreslå några favoriter (till uppförstoringar, tackkort, bröllopsbok) brudparet.
    -Som inte alls tyckte som han. En brud kan nog vara rätt kräsen. "Nej usch, inte den vinkeln!"
    Och så småningom då redigera 100 bilder eller vad det nu blev. Det tog många många timmar. (och han är ju van vid redigering) Och var absolut inte värt 5000 kr enligt honom. Det blev faktiskt jättelåg timlön i slutändan!

Och samma sak är det naturligtvis med t ex musiker. När man anlitar en sådan ska man verkligen veta att det är förberedelsetiden och övning som man betalar för!
    Det kan verka saftigt i timlön, men musikjobb på t ex bröllop KAN man ju inte jobba med hela dagarna!
    Min sambo har också fotat bröllop, så jag vet en del om hur mycket jobb det innebär. ;)

Och visst är det många arbeten som innebär fler timmars arbete än de som "syns". (En del fotografer gör ju skillnad på timkostnad och redigeringskostnader, för att belysa det.) Det jag tycker illa om är att man tar mycket mer betalt av brudpar än andra. Så prisnivån i sig är inte det största problemet utan ursäkterna om varför bröllop kostar mer än andra fester. Fotografer brukar inte lämna oredigerade foton i andra lägen heller.

Om man gör det för att brudpar är mer krävande än andra och ringer mycket mer eller på andra sätt kräver mer, så kan man ju lösa det som många advokater gör: Säga till klienten att det går bra att ringa, men varje samtal räknas som arbetstid.
Svar på tråden Bröllopspriser – sanning eller myt?