Inlägg från: Moster Stina |Visa alla inlägg
  • Moster Stina

Bröllopspriser – sanning eller myt?

BlackWIngedAngel skrev 2011-01-17 16:39:14 följande:
    Det låter ju helknäppt, måste jag säga! Jag känner massor med människor som skulle tjäna 7000 kr i timmen alltid, med den motivationen för det mesta av deras arbete får inte misslyckas. Jä-lar vilka löner mina föräldrar skulle ha! ;)

Ang att inte vilja dumpa priserna, så tycker jag att det låter som en ursäkt.
    Hade inte "för att jag kan och för att folk betalar ändå" känts som ett ärligare svar? 
    Ja det är bara att bli fotograf då då om du vill tjäna så mycket i timmen hela dagarna!

En släkting mig, som är duktig fotograf men mest jobbar med film, blev erbjuden att fota ett bröllop för 5000 kr.
    Det var första gången för honom och jag kan säga att han verkligen ångrade sig efteråt. Det var inte på något sätt lättförtjänta pengar, även om det är lätt att tro.
    Själva fotandet gick nog som han trott, men allt efterarbete däremot! En fotograf vill ju inte gärna lämna ifrån sig oredigerade bilder, så  för det första bestod hans jobb i att från flera tusen bilder välja ut de typ 500 bästa och presentera för brudparet. Föreslå några favoriter (till uppförstoringar, tackkort, bröllopsbok) brudparet.
    -Som inte alls tyckte som han. En brud kan nog vara rätt kräsen. "Nej usch, inte den vinkeln!"
    Och så småningom då redigera 100 bilder eller vad det nu blev. Det tog många många timmar. (och han är ju van vid redigering) Och var absolut inte värt 5000 kr enligt honom. Det blev faktiskt jättelåg timlön i slutändan!

Och samma sak är det naturligtvis med t ex musiker. När man anlitar en sådan ska man verkligen veta att det är förberedelsetiden och övning som man betalar för!
    Det kan verka saftigt i timlön, men musikjobb på t ex bröllop KAN man ju inte jobba med hela dagarna!
  • Moster Stina

Men jag ska ärligt tillägga att jag minsann själv kommer pressa priser allt jag kan. Jag är ju också såklart snål som alla andra. Mina musikerkompisar får t ex ställa upp gratis, tårtan blir en festtårta från Ica maxi, buketten binder jag själv, hår och makeup gör jag själv.
    Och så tänker jag be min stackars släkting som är fotografen jag skrev om tidigare, att fota vårt bröllop med. Men BARA bilder på oss två och möjligen under vigseln. Sen får han vara ledig och parta. Men, jag kan säga att jag ställt upp åt honom med musik på diverse viktiga tillställningar så det är väl inte mer än rätt att kräva igen lite kanske...

Svar på tråden Bröllopspriser – sanning eller myt?