• JustMeAndMyLove

Ta lån till bröllopet?

Nu är jag så less.
    Alltid kommer det saker som måste prioriteras före bröllop. Är det inte mina tänder som behöver lagas så är det bilen som brakar ihop. Just nu är jag skuldsatt pga det där jäkla kostsamma historien med min lägenhet som blev förstörd av de som hyrde den i andra hand.
    Får jag dem att betala sitt skadestånd så ligger jag på plus minus 0 ingen.

Men jag kommer börja jobba i Mars! Och lönen är bra och vi har så gott som inge utgifter längre annat än hyra och mat. Vi kommer kunna spara en del men förstås inte tillräckligt för att kunna hålla bröllopet.

Så nu börjar iden om lån pocka på min uppmärksamhet.
    Jag är i grunden emot att låna pengar alls. Hatar att vara skyldig och undviker det in i det sista till den grad att jag hellre inte äter än lånar. Men vi har skjutit på bröllopet TRE gånger och September i år vore en perfekt tidpunkt för oss vad det gäller jobb, skola och att familjen min är i Sverige allihopa vilket inte händer ofta :/ 

Bröllopsresa är bara att glömma. Vi får åka året därpå men det gör liksom inte så mycket. Kan ju va skönt att det inte blir så mycket på en gång och att man har ytterligare en romantisk sak att se frammemot.

Vad säger ni? Har nån här tagit lån till bröllopet? Ger banker ut ett lån för en sån sak eller blir jag utskrattad om jag frågar? Blir ju inte tal om nå blancolån, högräntelån, känns som att så dum kan jag inte vara ...

• Svar på tråden Ta lån till bröllopet?
  • Emblas Mamma

Har du inget lån innan (eller för höga) så tror jag säkert dom lånar ut till dig.
    Har ni båda inkomst?

Hur mycket skulle ni låna i så fall?

Jag skulle själv inte vilja låna till ett bröllop. men har ni skjutit upp det så många gånger kan jag förståer också!
    Är det int eså mycket ni behöv låna så kan ni ju betala tillbaka det rätt fort om ni jobbar - då tycker jag inte det är värre än att låna 20.000 till en bil.

Själv har vi bara lånat två gånger i livet, till två bilar. Men det avbetalades väldigt fort och nu har vi bara ett par tusen kvar. Är inte heller den som vill låna, men vet man att man klarar av det och kan betala igen så tycker jag det är helt okej!

Sen är det nog inte så att ni kommer låna 100.000 till ett bröllop, men en mindre summa är helt okej om ni kan ge tillbaka det!

• JustMeAndMyLove
    Emblas Mamma skrev 2011-01-18 19:02:36 följande:
    Har du inget lån innan (eller för höga) så tror jag säkert dom lånar ut till dig.
    Har ni båda inkomst?

Hur mycket skulle ni låna i så fall?

Jag skulle själv inte vilja låna till ett bröllop. men har ni skjutit upp det så många gånger kan jag förståer också!
    Är det int eså mycket ni behöv låna så kan ni ju betala tillbaka det rätt fort om ni jobbar - då tycker jag inte det är värre än att låna 20.000 till en bil.

Själv har vi bara lånat två gånger i livet, till två bilar. Men det avbetalades väldigt fort och nu har vi bara ett par tusen kvar. Är inte heller den som vill låna, men vet man att man klarar av det och kan betala igen så tycker jag det är helt okej!

Sen är det nog inte så att ni kommer låna 100.000 till ett bröllop, men en mindre summa är helt okej om ni kan ge tillbaka det!
    Jag har CSN lån och min sambo kommer plugga så hon kommer ju också just nu dra på sig ett CSN lån tyvärr.
    Men jag har ett mycket välbetalt jobb som jag börjar med i Mars, just nu lever vi på privat lånade pengar men de kommer vi ha råd med att betala av allt när vi får skadeståndet.
    Så här tänker jag:
    Om jag inte får skadeståndet utan det blir process med kronofogden, då skiter jag i iden för då måste jag betala av de skulderna först förståss innan jag lägger undan till något annat.
    Får jag pengarna är jag på pluss minus noll (förutom CSN) och då kan man kanske ta ett lån.

Jag gissar på att det skulle bl ett lån på max 30.000
    Men jag har så svårt att räkna ut hur det är med ränta och vad det skulle innebär månadsvis i vår ekonomi etc.
    Så jag är väldigt osäker 
  • prinsessanogrodan

Fråga på en bank angående räntan och månadskostnad, du/ni kan ju fråga och sen bestämma dig/er menar jag. Så du vet lite mer säkert menar jag.
    Kan du/ni tänka er att ha vigseln nu i år och ha fest senare? Då får ni ju ha era nära och kära med er vid vigseln och sen när ni har det bättre med pengar så blir det fest? Om man gifter sig borgerligt så behövs inte ens en ring och så tar ni era allra finaste kläder? Ni kanske kan gå ut och äta på restauarang med era gäster efteråt? Deras present till er är att dom betalar sin mat och dryck själva.  Det är väl kanske inte "drömmen" att göra så men det blir en underbar och speciell dag hur man än gifter sig. Låter som en klyscha men det är ändå sant. om ni gifter er borgerligt och går ut och äter på restaurang där gästerna betalar sin mat och dryck själva så kanske ni har möjlighet att spara lite så ni kan köpa ringar och lite nya kläder iaf?

• JustMeAndMyLove
    prinsessanogrodan skrev 2011-01-18 19:18:59 följande:
    Fråga på en bank angående räntan och månadskostnad, du/ni kan ju fråga och sen bestämma dig/er menar jag. Så du vet lite mer säkert menar jag.
    Kan du/ni tänka er att ha vigseln nu i år och ha fest senare? Då får ni ju ha era nära och kära med er vid vigseln och sen när ni har det bättre med pengar så blir det fest? Om man gifter sig borgerligt så behövs inte ens en ring och så tar ni era allra finaste kläder? Ni kanske kan gå ut och äta på restauarang med era gäster efteråt? Deras present till er är att dom betalar sin mat och dryck själva.  Det är väl kanske inte "drömmen" att göra så men det blir en underbar och speciell dag hur man än gifter sig. Låter som en klyscha men det är ändå sant. om ni gifter er borgerligt och går ut och äter på restaurang där gästerna betalar sin mat och dryck själva så kanske ni har möjlighet att spara lite så ni kan köpa ringar och lite nya kläder iaf?
    Hm, ja det är ju en ide men man har ju drömt så länge om det här och jag vill så gärna ha det som vi drömt om.
    Vi ska inte ha nått jättefancy, maten gör vi själva med familjen, blir buffe.  Kläder kan vi ju kanske hyra istället för att köpa, vilket borde spara in en del.
    Ringar har vi redan bestämt men jag tänkte ta dem med fejkstenar (sånna där osm ser ut som diamanter) för att sen när vi har råd byta till riktiga.
    Så det som kostar skulle vara plattsen, vi tänkte hyra partytält av rent a tent, väntar på offert från dem.
    Vitt vin har vi gjort själv, det ska tappas på flaska nu i januari. Resten av alkoholen tänkte vi sälja i en bar, men man kan ju säga att alla tar med egen dryck och att vi serverar läsk och vin till maten.

Man kanske kan dra ner på mycket, fotograf har syrran just blivit, hon är också makeup artist så hon fixar vårt smink och hår :) Och så har vi faktiskt en musiker i familjen som är stor i Tyskland. Han kanske kan spela lite så kan man ha resten på skiva...

Kanske inte alls blir ens så mycket som 30.000 kr. Jag hinner ju jobba Mars - Augusti/september och snålar man får man kanske ihop det mesta...

Ja det tål att tänkas på att kankse göra bägge delar, låna men dra ner på det mesta! 
  • turbovampyria

Du kan ta lån. Ett så kallat blanko lån. Är du medlem i facket så finns det ett medlemslån. De har bättre ränta. Jag tror den ligger på 5,5% just nu. Men den kommer att höjas på grund av riksbanken höjer räntan och de är på väg upp. Sedan beror det på hur länge du vill betala tillbaka. 30000kr är det minsta du oftast får låna och man betalar tillbaka på 1-12 år. Det beror på helt hur mycket ni vill betala i månaden.

• Smuppra

Är också emot lån i regel. I princip vill jag bara låna pengar till studier och bostad, men klart det finns undantag. Jag förstår verkligen att ni vill få ert bröllop nu, och kan faktiskt tycka det är okej att låna i ert fall. Ett tips är att räkna på era hushållskostnader ni har idag. Sedan försöker ni leva efter samma även när du har börjat jobba. Det som blir över av din lön går direkt in på "bröllopskontot". Kan ni leva snålt idag borde ni ju kunna det i några månader till om det är för denna goda sak Om ni räknar så, hur mycket kommer det saknas då för att nå "budgeten". Finns det någon annan som kan låna er det, antingen räntefritt eller till en väldigt låg summa, mot att ni betalar av det enligt en återbetalningsplan så fort som möjligt? Så slipper ni iaf räntorna på banken...

• JustMeAndMyLove
    Smuppra skrev 2011-01-18 19:35:55 följande:
    Är också emot lån i regel. I princip vill jag bara låna pengar till studier och bostad, men klart det finns undantag. Jag förstår verkligen att ni vill få ert bröllop nu, och kan faktiskt tycka det är okej att låna i ert fall. Ett tips är att räkna på era hushållskostnader ni har idag. Sedan försöker ni leva efter samma även när du har börjat jobba. Det som blir över av din lön går direkt in på "bröllopskontot". Kan ni leva snålt idag borde ni ju kunna det i några månader till om det är för denna goda sak Om ni räknar så, hur mycket kommer det saknas då för att nå "budgeten". Finns det någon annan som kan låna er det, antingen räntefritt eller till en väldigt låg summa, mot att ni betalar av det enligt en återbetalningsplan så fort som möjligt? Så slipper ni iaf räntorna på banken...
    hm, ja leva snålt är nåt vi blivit hejjare på :P Det ska vi nog klara en sommar till också. 
    När du säger det så kan det vara så att jag har en i släkten som sitter på ganska stora kapital. Men det är väldigt osäkert om fallet är så än, då det är en från Island. Man frågar inte gärna hur det gått ekonomiskt när man träffas någon gång per år  :/

Kankse man skulle våga fråga om man får låna privat ändå.. Fast jag avskyr att prata pengar med släkt men det är ju förstås bättre än ett baklån.

Apropå Blankolån, är det inte just de de varnar så mycket för? 
  • 1700tal

Om du har med kronofogden att göra blir i stort sätt alla lån omöjliga, utan snabba blankolån osv och det har vi väl alla sett på lyxfällan... Eller är det du som ska driva dina andrahandshyrare med kronofogden? Fattade inte riktigt... Om du kräver pengar av dem, hur skulle du då hamna hos kronofogden själv?

Hursom, jag jobbar drygt 75% och min sambo pluggar. Vi har aldrig haft anmärkningar av nåt slag, aldrig tagit några lån (förutom CSN) och vi kan inte låna en spänn av en bank med den förutsättningen, så tror inte bankerna hoppar högt av glädje. Vi får samla cash istället... Sen har vi ett oanvänt kreditkort med 30 000 kr kreditgräns som kommer bli backupen till cateringen som då betalas av snabbt. Men tror inte det kommer behövas användas. Sambon är klar med utbildningen och börjar jobba i samband med bröllopet. Det knapra är nu, innan bröllopet precis som för dig.

• JustMeAndMyLove
    1700tal skrev 2011-01-18 19:54:00 följande:
    Om du har med kronofogden att göra blir i stort sätt alla lån omöjliga, utan snabba blankolån osv och det har vi väl alla sett på lyxfällan... Eller är det du som ska driva dina andrahandshyrare med kronofogden? Fattade inte riktigt... Om du kräver pengar av dem, hur skulle du då hamna hos kronofogden själv?

Hursom, jag jobbar drygt 75% och min sambo pluggar. Vi har aldrig haft anmärkningar av nåt slag, aldrig tagit några lån (förutom CSN) och vi kan inte låna en spänn av en bank med den förutsättningen, så tror inte bankerna hoppar högt av glädje. Vi får samla cash istället... Sen har vi ett oanvänt kreditkort med 30 000 kr kreditgräns som kommer bli backupen till cateringen som då betalas av snabbt. Men tror inte det kommer behövas användas. Sambon är klar med utbildningen och börjar jobba i samband med bröllopet. Det knapra är nu, innan bröllopet precis som för dig.
    Ja jag såg att jag skrev väldigt rörigt!
    Jag har inget hos kronofogden :) Utan det är så att om jag blandar in kronofogden i skulden företaget har till mig så tar det ca 1,5 år innan jag kan få ut något ( i de flesta fall) pluss att jag kan behöva göra en civilrättslig stämning vilket jag inte har lust till alls :/

Företaget är skylldig mig ca 32.000 kr vilket är ganska exakt det vi gått back sen i Oktober. MEN vi slåss också mot försäkringskassan i Norge för Madde har rätt till sjukpengar från Oktober-Januari. De har dock ett hellvetes problem med att hålla koll på våra papper och gör allt för att dra ut på saken. Skulle vi få de pengarna med kanske vi inte ens behöver låna... men det litar jag som sagt inte på. 
  • Future Mrs S

Vet du, jag tänker att det viktigaste är att ni bli gifta! Det måste inte kosta massor!!!
    Fast är festen huvudsaken eller väldig viktig för er så är det upp till er så klart! :)

Ni kan hyra kläder och köra på kuvertbröllop då kommer det inte kosta mkt alls!
    Sen kan ni bjuda till en sjuhelvetes fest om något år istället när ni har mer pengar och någon av er fyller jämt el så..:)
    en tanke bara.. :) 

Svar på tråden Ta lån till bröllopet?