Inlägg från: prinsessanogrodan |Visa alla inlägg
  • prinsessanogrodan

Ta lån till bröllopet?

Fråga på en bank angående räntan och månadskostnad, du/ni kan ju fråga och sen bestämma dig/er menar jag. Så du vet lite mer säkert menar jag.
    Kan du/ni tänka er att ha vigseln nu i år och ha fest senare? Då får ni ju ha era nära och kära med er vid vigseln och sen när ni har det bättre med pengar så blir det fest? Om man gifter sig borgerligt så behövs inte ens en ring och så tar ni era allra finaste kläder? Ni kanske kan gå ut och äta på restauarang med era gäster efteråt? Deras present till er är att dom betalar sin mat och dryck själva.  Det är väl kanske inte "drömmen" att göra så men det blir en underbar och speciell dag hur man än gifter sig. Låter som en klyscha men det är ändå sant. om ni gifter er borgerligt och går ut och äter på restaurang där gästerna betalar sin mat och dryck själva så kanske ni har möjlighet att spara lite så ni kan köpa ringar och lite nya kläder iaf?

• prinsessanogrodan
    Future Mrs S skrev 2011-01-18 20:00:53 följande:
    Vet du, jag tänker att det viktigaste är att ni bli gifta! Det måste inte kosta massor!!!
    Fast är festen huvudsaken eller väldig viktig för er så är det upp till er så klart! :)

Ni kan hyra kläder och köra på kuvertbröllop då kommer det inte kosta mkt alls!
    Sen kan ni bjuda till en sjuhelvetes fest om något år istället när ni har mer pengar och någon av er fyller jämt el så..:)
    en tanke bara.. :) 
  • prinsessanogrodan
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-18 20:04:51 följande:
    Jo det är sant, det är bara en fix ide egentligen det här med festen.
    Men vi vill så gärna! Inte bara för festens skull utan ör att verkligen fira att det blir vi.
    Kanske bortskämmt för det ÄR ju som alla säga huvudsaken att vi två blir gift och allt det innebär :) 
    Oki, nu är jag kanske tjatig men ni FIRAR att det blir ni två oavsett om ni har den där festen ni drömt om eller om ni "bara" gifter er, alltså har själva vigseln, och sen har en liten "fest" där ni går ut och äter på restaurang med era gäster eller "bara" bjuder gästerna på kaffe och tårta eller kanske "bara"bjuder på lite mingel med snittar och bubbel. Ett firande med de allra närmsta och kanske att ni då kan ha råd att köpa eller hyra kläder eller kanske gå till en fotograf och ta fina proffsiga foton? Fest måste väl inte innebära att det är den där festen ni drömt om? JA, det känns säkert jättetufft att inte kunn ha drömfesten, men skulle det inte kännas ännu värre att börja livet som gifta med skulder? Skulle det inte kännas bättre att veta att ni är gifta utan att ha tagit lån för bröllopet än att vara gifta men sen betala av på lånet x antal år? Skulle era gäster verkligen vilja att ni tar lån för att bekosta festen?
    Jag personligen skulle inte vilja gå på någon fest alls om jag visste att brudparet ska betala av på ett lån för festen i x antal år. Näe, usch, jag skulle känna mig "skyldig" på nåt sätt (även om det självklart inte skulle vara mitt fel). Jag skulle bli ledsen som gäst för jag skulle känna att brudparet på nåt sätt trodde att dom var "tvungna" att ha fest "för MIN skull" och jag skulle bli beklämd och känna att jag gjort nåt som fått brudparet att tro att deras vigsel "inte räckte" som "fest". Jag skulle i ett sånt läge vilja trycka ner brudparet i i en soffa och berätta att att jag känner mig hedrad bara av att få vara med på vigseln, att det är vigseln som "räknas" för mig som dagens största händelse , inte en ev fest efteråt.
    Alla är olika, men jag personligen skulle inte kunna njuta av bröllopet om jag visste att vi tagit lån till gästernas mat, min klänning, blommor etc. Sen är jag kanske larvig med sånt men jag vill helst inte ha lån på nånting alls. Jag har studielån och det har jag ju valt själv men jag tycker det räcker. Vi vill bygga hus och jag vet att då blir det ju lån såklart och huset skulle jag ju "njuta av" men det skulle absolut inte bli nåt "lyxhus" i mångmiljonklassen och då kan jag "hantera det" för det handlar om att bo bra, men lån för bröllop? Näe, det skulle inte kännas bra för mig. Kan inte förklara på annat sätt än att jag hellre har bolån (så lite som möjligt) än lånar till bröllop.

Ni kan fira mer vid ett senare tillfälle, kanske ha en jättefest när ni firar 5 år som gifta eller liknande?
    Tro mig, det blir en underbar och härlig dag om ni fokuserar på det viktiga, att ni blir gifta!
  • prinsessanogrodan
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-18 21:07:16 följande:
    Jag förstår hur du tänker och jag vet ju att det är logiskt!
    Klart jag kommer älska att gifta mig oavsett fest eller middag på tu man hand.
    MEN jag kan inte låta bli att vända på det och säga till mig själv att varför nte då bara vänta? Vi har ju bestämt oss och om vi gifter oss i sommar eller nästa sommar elle rom två tre år gör ju inget egentligen. Det är ju VI och vi älskar varran.

Sen kan jag med säkerhet säga att min M skulle vägra gifta sig utan fest :) Hon är jäkligt emot att göra som jag vill och gifta oss först och ta bröllopsresa längre fram om några år. Bröllopsresan vi drömmer om kommer landa på en ganska stor summa pengar och DET kommer vi inte få ihop på flera år. 

Fotona vet jag blir proffsiga :) MIn syster har fantastisk tallang och hon jobbar redan inom branchen. Hon är väldigt känd som sminkös med.

Det som kostar mest blir ju faktiskt ringarna och partytältet... Så det kommer ju inte ta flera år att betala av saken. Kanske 1 :)
    Oki, jag fick intrycket att ni verkligen inte ville skjuta på bröllopet? Jag kanske fattade fel? Då kanske ni ska vänta och skjuta på det ett par år? Om nu festen är väldigt viktigt för din blivande och om det är viktigt för din blivande att resan kommer ganska tätt inpå bröllopet? Är det just den där festen ni drömt om som räknas som fest för din blivande? Annars räknas det inte som bröllopsfest? Då ska ni ju definitivt vänta i så fall!
    Alla är olika och man har olika "drömscenarion" och olika förväntningar och föreställningar om hur ett brölllop "ska" vara och sen är det ju olika vad man har för ekonomiska förutsättningar.
    Kanske ska ni vänta med både bröllop och resa? Hur känner din blivande inför detta med att ta lån?
    Om din blivande och du tycker att det är värt att betala av på ett lån under flera år för att kunna gifta er nu i år med er drömfest så visst, kör på det men jag skulle hellre vänta med bröllop eller skära ner till det vi har råd med utan lån än att låna till det.
  • prinsessanogrodan
    JustMeAndMyLove skrev 2011-01-20 14:48:41 följande:
    Hehe, nja det vore lite mardröm att gifta sig på arlanda, är själv livrädd för att flyga så Arlanda sätter alltid igång en obehaglig känsla i mig :P
    Men jag förstår vad du menar.

Dock har jag fått goda nyheter! Min syster och hennes kille vill gifta sig, de vill ha ett liknande bröllop, utomhus, lite lantligt, egenlagad mat etc etc. 
    Mycket utav det jag köper säger hon att hon kan dela kostnaden på så kan de använda det sen. Så dekorationer osv kan vi springa runt på secondhand och billiga ställen som dollar store och kolla på!

Sen gör jag avkall på min moral och köper kinaklänning. Jag hittade en på tradera som sållde dem billigt. De har bra omdömmen och många verkar nöjda. Dom hade en jag fastnade för direkt. Nu måste bara M hitta en också. De kostar bara 1900 kr/st.
    Sen erbjöd sig mamma och hjälpa till att betala maten.
    Så basikly ser budgeten mycket ljusare ut, så pass att det inte alls skulle handla om att lånatill nått annat än ringarna!

Kläder för bägge ca: 6.000 kr

Ringar: 16.000 (blir billigare än så för vi ska ha oäkta stenar)

Smink och hår: Gratis (syrran)

Foto: Gratis: Syrran

Musik: Ordnas av syrrans kille som är musiker (tufft med en kändis med;) Hehe)

Mat/årta: Mamma och mormor (sattsar på att vi lägger ca 2000-3000 kr själva minst.

Dricka: Har gjort eget vin, så vi köper massa läsk så får alla ta med egen alkohol

Parttält: ca 1000kr om vi köper ett vi kollat på och delar på det (går ju dessutom att sälja sen) 

Då ska jag bara kolla lån/hyra av bord, stolar, porslin, vaser och ljushållare.
    Sen blir det kostnader som inbjudningskort, sterainljus, pynt och blommor (M är "snart" florist så hon gör allt själv, blir bara en kostnad på blommorna) 

Plötsligt blev budgeten väldigt nätt och mycket av småsakerna kan vi ordna pö om pö under månaderna som kommer :) 

Kan säga att vi kommit överens om en gräns på max 30.000 kr och då ska det inräkna bensin hem och tillbaka till Norge.  

Jag känner hopp! haha 
    Härligt! Det fixar sig ska du se! Vad roligt att höra att det ordnar sig !
Svar på tråden Ta lån till bröllopet?