JustMeAndMyLove skrev 2011-01-18 20:04:51 följande:
Jo det är sant, det är bara en fix ide egentligen det här med festen.
Men vi vill så gärna! Inte bara för festens skull utan ör att verkligen fira att det blir vi.
Kanske bortskämmt för det ÄR ju som alla säga huvudsaken att vi två blir gift och allt det innebär :)
Oki, nu är jag kanske tjatig
men ni FIRAR att det blir ni två oavsett om ni har den där festen ni drömt om eller om ni "bara" gifter er, alltså har själva vigseln, och sen har en liten "fest" där ni går ut och äter på restaurang med era gäster eller "bara" bjuder gästerna på kaffe och tårta eller kanske "bara"bjuder på lite mingel med snittar och bubbel. Ett firande med de allra närmsta och kanske att ni då kan ha råd att köpa eller hyra kläder eller kanske gå till en fotograf och ta fina proffsiga foton? Fest måste väl inte innebära att det är den där festen ni drömt om? JA, det känns säkert jättetufft att inte kunn ha drömfesten, men skulle det inte kännas ännu värre att börja livet som gifta med skulder? Skulle det inte kännas bättre att veta att ni är gifta utan att ha tagit lån för bröllopet än att vara gifta men sen betala av på lånet x antal år? Skulle era gäster verkligen vilja att ni tar lån för att bekosta festen?
Jag personligen skulle inte vilja gå på någon fest alls om jag visste att brudparet ska betala av på ett lån för festen i x antal år. Näe, usch, jag skulle känna mig "skyldig" på nåt sätt (även om det självklart inte skulle vara mitt fel). Jag skulle bli ledsen som gäst för jag skulle känna att brudparet på nåt sätt trodde att dom var "tvungna" att ha fest "för MIN skull" och jag skulle bli beklämd och känna att jag gjort nåt som fått brudparet att tro att deras vigsel "inte räckte" som "fest". Jag skulle i ett sånt läge vilja trycka ner brudparet i i en soffa och berätta att att jag känner mig hedrad bara av att få vara med på vigseln, att det är vigseln som "räknas" för mig som dagens största händelse , inte en ev fest efteråt.
Alla är olika, men jag personligen skulle inte kunna njuta av bröllopet om jag visste att vi tagit lån till gästernas mat, min klänning, blommor etc. Sen är jag kanske larvig med sånt men jag vill helst inte ha lån på nånting alls. Jag har studielån och det har jag ju valt själv men jag tycker det räcker. Vi vill bygga hus och jag vet att då blir det ju lån såklart och huset skulle jag ju "njuta av" men det skulle absolut inte bli nåt "lyxhus" i mångmiljonklassen och då kan jag "hantera det" för det handlar om att bo bra, men lån för bröllop? Näe, det skulle inte kännas bra för mig. Kan inte förklara på annat sätt än att jag hellre har bolån (så lite som möjligt) än lånar till bröllop.
Ni kan fira mer vid ett senare tillfälle, kanske ha en jättefest när ni firar 5 år som gifta eller liknande?
Tro mig, det blir en underbar och härlig dag om ni fokuserar på det viktiga, att ni blir gifta!