Ja, det blir nog så, tyvärr. Jag har ett mycket ovanligt släktnamn som jag en gång bytt till istället för pappas mer vanliga namn, han har ett vanligare men ändå ganska fint namn. Helst skulle jag vilja ha dubbelnamn, men det får man ju inte, men jag tänkte att man kan formellt ha det ena som mellannamn men ändå själv uppge sitt namn som dubbelnamn vid alla tillfällen det går, vilket är ganska ofta!
Problemet är att ordningsföljden på namnen får ett MYCKET bättre flyt om mitt namn kommer före hans, men det innebär ju att jag måste ta hans namn som "officiellt" efternamn och mitt eget som mellannamn. Men det får nog bli så ändå. För mig finns det också en poäng i att heta samma sak och liksom markera att vi är en enhet. Dessutom är mitt namn helt hopplöst att få fram i telefon, jag brukar få bokstavera varje gång och ändå blir det fel hälften av gångerna. Hans namn är det bara att säga så vet folk hur det stavas, det finns inga varianter på det. Tidigare hette jag ett "kvist-namn", och då fick man ju alltid tala om ifall det skulle vara kv, qv, eller qu, men när jag bytte till mitt nuvarande namn blev det verkligen helt hopplöst! Jag har redan börjat använda hans efternamn till bordsreservationer och sånt...