• Aniara4

Inbjudningskort från Vistaprint?

Jag blir inte klok på deras priser! Försökte använda priskalkylatorn, men det blev bara mer förvirrad och garanterat fel.

Hur är det med fraktkostnad? Hittar INGEN information om det. Och det står att alla priser är utan moms? Så 10 kort för 70:- (t.ex.) kostar i själva verket 87.50, eller?

• Aniara4

Våra inbjudningskort kom från Vistaprint idag, och jag är jättenöjd! Men prissättningen är minst sagt oklar, och de gör sitt bästa för att pracka på en en massa extrafinesser och andra prylar innan man får komma till kassan. Glöm inte att det tillkommer moms också, den kommer som en överraskning när man håller på med betalningen och ska godkänna beloppet, som då plötsligt är nåt helt annat!

Sammanlagt för 50 enkla kort med färgtryck på framsidan och svartvitt på baksidan (vi hade mer detaljerad information på baksidan för att hålla framsidan lite renare och snyggare), extra tjockt papper (ett bra köp, korten känns gedigna så), matchande kuvert med avsändaradress tryckt om man vill, och ingen reklam på insidan av kuverten, moms, och frakt, kostade det ungefär 750:-, alltså 15:- per kort.

Jag tittade lite på hur man skulle kunna göra egna kort, men med kort, kuvert, dekorationsmaterial och utskrifter (min skrivare har börjat kladda, så vi skulle antingen få köpa en ny skrivare eller köpa utskrifter någonstans) så skulle det bli dyrare.

F.ö. måste jag ha varit lite ouppmärksam, för korten är mycket större än jag trodde, ha ha!

• Aniara4

Just det, det enda som jag inte är nöjd med... Av någon anledning såg jag aldrig funktionen "avancerad redigering" när vi gjorde korten, hittade den sen när jag gjorde banderoller till festen, men det är verkligen märkligt, för jag letade NOGA efter fler redigeringsmöjligheter eftersom vi ville placera texten annorlunda än i mallen. Så avstånden mellan raderna är inte riktigt bra, och jag hade nog valt ett annat typsnitt om jag hade kunnat. Men jag tror knappast det är något gästerna kommer att tänka på. Jag önskar bara att jag hade vetat då vad jag vet nu...

Ett bra tips till er som funderar på att använda dem men inte har gjort det än: börja med att gå in och registrera er utan att köpa något. När man registrerat sig börjar det ramla in mail stup i kvarten med olika erbjudanden. Å andra sidan verkar det som att man får rabatt på korten första gången man är där som inte gäller sen, de har envisa cookies, så vill man få tillbaka nykomlingserbjudandet får man ta en annan dator! (Vi kollade på min och beställde sedan på sambons.)

Jag fastnade för ett par av erbjudandena som kom efter att jag hade gjort kortbeställningen, framför allt en stor banderoll (ca 180 cm lång) till festlokalen med samma design som korten, till halva priset. Till detta la jag en gratis liten banderoll i samma design, en gratis t-shirt som maken ska få på bröllopsdagens morgon (där jag skrivit "NYGIFT" och NN <3 NN), samt en gratis penna med våra namn och datumet på, som vi kan använda till gästbok eller nåt sånt. Var på väg att ta en gratis mugg också, men plockade bort den igen.

• Aniara4

Kan tillägga att vi valde det här kortet, fast i lila (många kort kan man ju byta färg på!):

• Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-05-10 18:32:03 följande:

Vi valde vita kuvert till, för det är ju ändå något som bara slängs. Det finns ingen vistaprint logga någonstans på varken korten eller kuverten. Helt klart värt pengarna, utan tvekan!

Fast jag tror man får betala lite extra för att slippa Vistaprint på insidan av kuverten och ha dem helt vita va? Men det var ingen stor summa, vi skulle nog ha känt oss übersnåla om vi hade skickat reklamkuvert bara för att spara några tior!
  • Aniara4
    Pinkgrape skrev 2011-05-10 19:47:10 följande:
    Nej, vi betalade inget extra för det alls. De kom helt vita, utan någon text någonstans. Vi gjorde inget extra tillval för det, utan det var de vita kuverten som ingick i priset :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Vad konstigt, för när vi beställde valde vi först mellan vita kuvert, som ingick, eller matchande kuvert. Därefter fick vi frågan om vi ville ha med reklam inuti eller slippa för en liten summa. Men det kanske bara är så för de matchande och inte för de vita?
  • Aniara4

Nu får jag ta tillbaka en liten del av mitt tidigare beröm. 16 av kuverten saknade lim på fliken, och ett par  var lite dåligt limmade i ena sidan. Några av kuverten var dessutom lite skrynkliga. Men eftersom vi beställde lite fler kort än vi kommer att skicka (bl.a. för att ha i reserv om vi får återbud och kan bjuda in fler) så kan jag ju bara använda de fina kuverten i första hand, och sätta på lite lim på dem som saknar det!

Svar på tråden Inbjudningskort från Vistaprint?