Inlägg från: MrsT2011 |Visa alla inlägg
  • MrsT2011

Hur mycket pengar kostar/kostade ert bröllop?

Sommarbrud skrev 2011-01-25 11:21:22 följande:
    Vårt hamnar nog på140 tkr utan resan. Vi blir ca 40 personer.
    Oj vad olika det är! Vi har lika många gäster som ni men vår budget är drygt 60 tkr utan resan. Får man fråga vad som ingår i det beloppet? Utgår från att ni har middagen på ett slott eller liknande? Betalar ni gästernas övernattning?

Vi har middagen på restaurang (30000 kr) och en trubadur (4000 kr) som spelar efter maten. Å andra sidan kostar proffsfotografen (två timmar) endast 3000 kr och klänningen 2000 kr så där sparade vi in några stora poster som många lägger femsiffrigt på. 
  • MrsT2011
    Lillaplopp skrev 2011-01-25 13:55:59 följande:
    Vår budget är på drygt 50 000 och då är vi 30 gäster. Vi har valt lyxigare mat valt en bra restaurang. Vi satte oss ner innan vi gjorde budgeten och listade vad som är viktigt för oss och vad vi kan göra avkall på. Tex maten och friheten att sitta ner, alla gästerna, var en sak som vi inte var beredda att ge avkall på. Min klänning, frisyr, smink och brudbukett är inte det viktigaste för mig så där har vi sparat in tusenlappar. Likaså Inbjudningskort som vi valt att köpa från ett billigare företag på nätet. Vi åker vår egna bil från kyrkan till festlokalen. Man måste nog göra klart för sig själv vad man tycker är viktigt.
    Håller med till 100%! =)
  • MrsT2011
    Sommarbrud skrev 2011-01-25 14:31:24 följande:
    Ja vi har hyrt ett "slott" så alla får sova kvar. Sen är det tre rätters middag (tårtan ingår inte:( ..) Så den ska läggas till :(
    Sen har vi fri bar på kvällen, så det rinner iväg. Våra kläder och sånt är inte med i dessa 140 utan det tillkommer. Men vi hade ingen 25 års fest (fyller 27 nu),ingen inflyttningsfest, så vi tänkte slå till på stort nu :) Vi bjuder mest kompisar så jag hoppas det blir skoj.

Jag är inte så händig och med en liten 6 månaders bebis hemma så hinns inte så mkt med så det är skönt att allt är klart på stället.

Om jag får fråga, vart ska ni åka på resa? :)
    Ja då förstår jag att det rinner iväg. =) Ville också gärna vara på ett slott, men vi hittade en annan lösning som känns bra. Vill inte heller fixa en massa med middagen utan det är perfekt att restaurangens kontaktperson tar hand om dukning, servering och allt sånt.

Vi funderar på att åka till Lissabon faktiskt, kombinerad sol- och storstadsresa. Ni då?
  • MrsT2011

Men när TV3 sa 120 000 kr i snitt, menade de inte inklusive resan i så fall?

Å andra sidan vet jag många som lägger 20000 på klänning, lika mycket på fotograf och 1000 kr/kuvert för 100 gäster, så då förstår man ju att snittet för hela landet kommer upp i sådana summor!

• MrsT2011
    S2011 skrev 2011-01-25 14:03:03 följande:
    jo, fast lite beror nog på hur många man är också.
    vi blir strax runt 40 personer, så vi har ju inte så många gäster att "lägga ut pengar på"..

men det är klart, vill man ha en schysst fotograf och ett band osv så drar det iväg fort.

vi har sparat in på kläderna, underhållningen (liveband/dj är inte viktigt för oss) och fotograf (har duktiga i bekantskapskretsen) t.ex. gjorde även egna inbjudningskort, men det var mest för att jag hade det mesta som behövdes för dem hemma redan.

sen tycker jag att många undervärderar sin egen tid och insats och vikten av att få ta det lite lugnt inför och under bröllopet. spara pengar i all ära - men till vilket pris?
    Det har du helt rätt i, många verkar inte alls värdera tiden de själva lägger ner utan stressar hellre med maten själva eller liknande för att spara pengar.
  • MrsT2011
    dobbenochister skrev 2011-01-25 15:11:52 följande:
    Vi ska ha runt en 75 gäster och har idag en budegett på 50 000 kr. Men vi har många talanger i vår omgivning som kommer att hjälpa oss med allt möjligt. Är det någon mer än mig som känner att 100 000 är mycket pengar att lägga ut på en enda dag? Vi känner att 50 000 är ett dyrt 8 timmars kalas
    Jag tänker helt annorlunda. Jag ser det som en sorts oändlighet, där förlovningen och planeringen är en fantastisk period och minnet av bröllopsdagen är något man bär med sig resten av livet. (Desto större anledning att lägga pengar på vackra ringar och en duktig fotograf, det som man utöver relationen har kvar efter bröllopsdagen.)  

För många inklusive mig är bröllopet det största man kan uppleva näst efter barnens födelsedagar. Det var precis det jag sa till min älskade när jag friade: "Det enda jag önskar mig i livet är att få vara gift med dig och att få barn med dig." 

Jag avstår gärna solcharter och dyra möbler i några år till förmån för bröllopet! =) 
  • MrsT2011
    Dona skrev 2011-01-25 15:43:21 följande:
    jag tycker att om man har råd så varför inte? vissa drömmer om sitt bröllop sen de var små (jag gjorde det iallafall) men om man inte tycker det är så viktigt så borde man inte lägga ner en sån stor summa pengar på denna dag
    Precis, det finns ju lika många lyckliga par bland de som valt att gifta sig i rådhuset! Det handlar bara om prioriteringar, så länge paret i fråga är överens om kostnaderna är det ju bara att tuta och köra.
  • MrsT2011
    363 skrev 2011-01-25 18:12:22 följande:
    Finns det något som ni hade önskat att pengarna hade räkt till?Jag hade gärna viljat ha en sittande middag tyvär skulle vi behöva spara länge för att det skulle vara möjligt.

Ja alltså, ska man drömma så hade jag velat ha blommor precis överallt, typ som kronprinsessan, samt middag med övernattning på herrgård/slott där vi stod för alla gästers resa och boende! Nu får vi sittande middag på en restaurang som är mysigt belägen i en park, så jag är helnöjd!
  • MrsT2011
    sotast skrev 2011-01-25 21:53:21 följande:
    Att kunna bjuda alla gäster över natt hade varit skithäftigt, iaf om man har många gäster som reser långt.
    Visst hade det varit härligt? Tänk vilken gemenskap att göra det till en fest i dagarna tre. Typ man färdas dit tillsammans med buss på fredagen, grillar och leker lekar på fredagkvällen, firar bröllop på lördagen, samt äter brunch och har presentöppning på söndagen.

Nu vet jag att min blivande vill ha mig för sig själv så mkt som möjligt under bröllopshelgen, så det är nog tur att jag inte har råd med detta weekend-spektakel! =) Han var så gullig när vi diskuterade fotograferingen, jag har hela tiden tagit för givet att vi ska vara fyra personer då, alltså med tärnan och marskalken. Han blev helt tyst och sen säger han "men det är ju enda stunden på hela bröllopsdagen som vi får vara själva". <3
  • MrsT2011
    Snigel Bee skrev 2011-02-01 12:53:39 följande:
    Nej jag kunde tyvärr inte! =( Gick dit o frågade men d vägrade! Vi var 55 typ! =)
    Har du testat att sälja klänningen (eller båda klänningarna om du vill) på BT köp & sälj eller blocket? Framför allt oanvända klänningar verkar vara ganska lättsålda.
  • MrsT2011
    Snigel Bee skrev 2011-02-07 09:17:03 följande:
    A testade en gång men måste lägga upp dem igen! De beror ju på också, dessa var ju väldigt dyra och jag vet inte hur många som vill lägga såna summor på en klänning! O för mig som inte ens använt den tar d ju emot också att sälja den alltför billigt!
    Jo det är klart, förstår att det känns tungt när du har två. Problemet med begagnat är ju ofta att folk förväntar sig att få köpa för halva priset, oavsett slitage...
  • MrsT2011
    Snigel Bee skrev 2011-02-08 10:04:33 följande:
    Ja precis!! Och de svider o ta ner priset så mkt! :S Känns som att det är samma me den nya klänningen, vad ska ja ta liksom!? Behöver dock pengarna nåt så otroligt just nu så skulle vara skönt och bli av me dem!
    Testa att dra av en tredjedel av inköpspriset på den som du använt och en fjärdedel på den som är ny. Skadar ju inte att försöka. Skulle du inte få sålt dem till dessa priser kan du ju alltid sänka senare. Eftersom det är gratis att annonsera på BT hade jag testat här först, denna sajt är ju helt inriktad på bröllop. Fler människor som kollar blocket, men tror att risken är större att man försvinner i mängden där.
Svar på tråden Hur mycket pengar kostar/kostade ert bröllop?