• Smuppra

Hur mycket pengar kostar/kostade ert bröllop?

Tog 30-50 tusen. Vi betalar förutom kläder och allt med vigseln att göra sittande middag för 25 personer. Dessutom resa på det men vi har inte bestämt var vi ska åka (tips för sol/badställe utanför europa i aug mottages tacksamt!). Vi började semesterspara i januari 2005 men har rest upp lite av pengarna på vägen, det mesta är helt klart kvar dock. Annars har vi inte specifikt bröllopssparat utan tar från våra "allmänna" sparanden. Festen betalar våra föräldrar där det bjuds på "lättare förtäring".

• Smuppra
    sotast skrev 2011-01-25 20:22:32 följande:
    Oj det var ganska billigt ändå med tanke på sittningen, hur mycket får ni betala per person i kuvert?
    Haha lite oklart. Vi har inte menyn helt klar ännu så det kan ju visserligen bli dyrare. Men det är vad vi budgetterat för och det känns inte orimligt iaf.
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 13:45:15 följande:
    Egypten ska vara fint även på hösten, har dock aldrig varit där.
    Tack! Har funderat på Egypten, men nu verkar det lite rörigt där i de nordafrikanska länderna just nu. Kommer vänta lite och se om det lugnar ner sig. Var lite sugen på Tunisien också men det är ju ännu mer ostabilt där...
  • Smuppra
    363 skrev 2011-01-26 14:20:14 följande:
    Ja det verkar vara lite rörigt nedåt om man ska tro nyheterna. Men min mormor och morfar är nere nu och de har inte märkt av något alls.:) Är väll mest i de större städerna som det är oroligt tror jag.:)
    Antagligen är det i de stora städerna. Turistorterna försöker de nog dämpa ner det i så gott de kan... Skönt att höra att dina morföräldrar har det bra där nere iaf
    sotast skrev 2011-01-26 15:29:39 följande:
    Åh tunisien har vi också tankar på men som du säger det är bråkigt däromkring. Vi gifter oss i April men kommer inte ha möjlighet att resa förrän i höst så vi får väll se hur det ser ut då!:) Hur länge ska ni vara borta?
    Ja, vi ska åka i augusti så är också ett tag kvar men vill ju inte vänta för länge med att boka... Det beror på var vi till slut hamnar men 1-2 veckor. Vi har katt och behöver kattvakt medan vi är borta så beror på hur det löser sig med det också. Men om det blir ett resmål längre bort blir det nog längre än 1 vecka men annars kanske bara 1 vecka.
    Ni då?
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 15:44:41 följande:
    Nej man vill ju boka i tid så att man säkert får plats där man vill. JA djur är ju alltid ett problem när det gäller att resa, vi har två stycken stora hundar så kommer nog inte kunna vara borta mer än en vecka.  Just nu lutar det åt en solresa till turkiet eller mallorca då räcker det ju med en vecka. Annars blir det en weekend någonstans typ NY eller liknbande. Vi har lite svårt att bestämma oss:P När gifter ni er?
    Exakt. Snopet att bli snuvad på resan :-P Ja men då har ni ju samma "problem"
    Jag är i Europa sugen på Kroatien. Tycker det verkar så himla fint där. Men jag skulle gärna åka längre bort. En weekend i NY kanske skulle vara något iofs. Ska fundera på det och liknande. Mest är jag sugen på sol och bad, eftersom jag slappnar av som mest då
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 16:01:30 följande:
    Ja Kroatien skulle också vara ett alternativ känns inte lika "turistaktigt" där + att min kära fästmö pratar om några hästar hon vill titta på där.:) Ja fundera på en weekend du, vi har det som alternativ då det ändå blir en resa till en annan miljö (mer än typ mallorca) fast vi ändå inte är borta så länge.  Men visst solresor är helt underbara och som du säger man slappnar av bäst då. På en resa till NY skulle jag snarare blu stressad av allt jag skulle vilja hinna med på de få dagarna. Sen är jag inte jättepigg på NY då jag misstänker att jag skulle behöva ägna många timmar i klädbutiker.=)
    Haha håller med. Min MB lär inte bli så glad om jag springer i klädbutiker hela bröllopsresan Hm, kanske finns weekends någon annanstans som passar bra. Tål att tänkas på.
    Men se där, blanda nytta med nöje i Krotaien då kanske?
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 16:17:57 följande:
    Ja det finns ju många fina städer att välja på för en weekend. JAg skulle gärna vilja besöka Venedig eller London så de står med på min lista åtminstone.:) Ja kroatien kanske skulle vara ett bra alternativ. Vi får se lite vad ekonomin tillåter i höst med. Har inte riktigt haft råd att spara undan så mycet då vi är studenter bägge 2. Men hoppas på att kanske få lite i Bröllopspresent. Hur mycket har ni tänkt lägga på resan ungefär?
    Vi är också studenter men började spara i en semesterkassa för 5 år sedan och har bara rest två billiga resor utomlands sedan dess så vi har nästan 30 000 kr på det kontot. Vi tänkte att det kontot får finansiera resan. Blir det en billigare resa är det bara roligt och finns det någon jättebra resa som kostar lite mer så får vi se om vi kan lägga till lite extra. Vi är lite flexibla tack vare att vi började spara tidigt. Hur har ni tänkt?

Jag har varit svag för Italien, men läste italienska i gymnasiet och minns så lite att jag skäms öronen av mig. Drar mig lite för att åka dit pga det :-P Min svägerska bor i England så vi vill åka till London och kombinera det med ett besök i hennes universitetsstad någon gång. Det känns dock inte som att det är en bröllopsresa :-P MIna föräldrar var i Barcelona och svärföräldrarna i Madeira.
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 17:07:29 följande:
    Jasså vad läser du till?
    Ja Italien är lite häftigt det också, härligt att ni sparat så länge då har ni ju lite att röra er med.:)

Vi har det ganska öppet än så länge. Vi har 5.000 sparade till bröllopsresan sen önskar vi oss bidrag i bröllopspresent. Sen kommer jag även jobba i sommar och få in en del extra pengar. Så räknar på 15-20.000 någonstans för resan så vi får se lite vart vi hamnar. Kommer nog vänta till efter brölloppet iaf innan vi bokar resa, då vet vi lite mer hur det ser ut.:)
    Låter klokt att vänta. Dels för att se hur världen ter sig då och dels så ni vet vad ni har att röra er med
    När gifter ni er?

Till jurist (don't hate me). Du då?
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 17:36:02 följande:
    jo vi tycker det också! HAr ingen bråtdska iväg då tjejen kommer ha fullt upp kurser även i sommar sen börjar ju starten i agusti igen.

Jurist, vad spännande hur många terminer har du kvar?
    Jag läser till mattelärare för högstadie/gymnasie.:)
    Då ska jag tänka på er på valborg!

Jag är snart halvvägs av 9 terminer, så är inne på femte terminen och har fyra kvar efter denna. Men det klarade du nog av att räkna ut :-P
    Åh vad roligt! Jag tycker det verkar jätteroligt att vara lärare på högstadiet/gymnasiet! Kan tänka mig en dubbelexamen egentligen, om det bara fanns fler skolor som erbjuder juridik som ämne. Övervägde starkt läraryrket men juridiken vann till slut. Matte på den nivån är också rolig och utmanande. (Jag är verkligen inte som den stereotypiska juristen). Hur långt har du kvar?
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 18:04:47 följande:
    Tack! Vilket datum var det er tur?(du har säkert redan skrivit det men mitt minne är inte det bästa.)
    Haha ja den matteuppgiften var inte svår:)
    Skönt att inte ha så mycket kvar, själv är jag bara inne på min andra termin så jag har en hel del kvar. Tur att det är roligt och utmanande som du säger. Vart läser du någonstans?
    6 augusti är vår dag! Klandrar dig inte, med tanke på alla datum som snurrar här på forumet
    Nåja, andra terminen är ju längre än första iaf (mattesnillet själv talar). Hur långt har din BM kvar?
    Jag läser på stockholms universitet, du själv?
  • Smuppra
    sotast skrev 2011-01-26 18:21:27 följande:
    6:e okej ska ni resa på en gång i samband med bröllopet då?

Haha säkert att du inte ska bli mattelärare?
    Hon är också på andra terminen, fast hon läser strökurser för att sen försöka få en kanditatexamen i etologi för att sen kunna läsa vidare till etolog i sthlm eller Linköping.:)
    Själv läser jag på distans via mittuniversitetet i Falun. Hur lång har din blivande kvar? Läser han också till jurist?
    Ja exakt. Mellan 7 och 31 augusti verkar bra någonstans. Vill inte missa för mycket under terminen.
    Jo, matte ligger nära hjärtat ^^ haha.
    Okej funkar bra med distans? Jag skulle ha så svårt att fokusera tror jag...
    Han är inne på examensjobb nu så blir klar i september enligt planen Läser till civilingenjör.

Känner att vi är en bit bort från TSs rubrik. Kanske ska fortsätta i gästböckerna istället?
  • Smuppra

Vi älskar rött båda två, så rött blir det

• Smuppra
    363 skrev 2011-01-27 11:23:46 följande:
    Åh rött det är lite hätigt, inte så vanligt!
    VAd ska du ha för blommor?
    Jag är en riktig klassiker, röda rosor och choklad får mig på fall. Så röda rosor, men har inte bestämt mig för vad mer det ska vara i. Något vitt kanske är finast. Och lite grönt... Tips? :-P
Svar på tråden Hur mycket pengar kostar/kostade ert bröllop?