Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Till en annan grej som hör tråden till:

Lite spännadne det där med att vissa inte vill ha ekonomisk hjälp fastän dom blir erbjudna?
    Snälla varför vill man inte ? :)

JAg har hört argumentet att man får göra mer som man vill om man betalar själv, men är det verkligen så?

Ni som FÅR konomisk hjälp:
    Känner ni att era föräldrar eller dom som hjälper er vill vara med och bestämma massa om bröllopet som är jobbigt?

• Emblas Mamma
    S2011 skrev 2011-01-25 21:00:16 följande:
    nej, jag skulle inte vilja ta emot ekonomisk hjälp.
    jag tycker att det skulle kännas alldeles vansinnigt förmätet, med tanke på att jag vet att varken mina eller sambons föräldrar lever nåt rosenkantat liv. att låta dem lägga åtskilliga tusen på vårt bröllop skulle kännas helt ruttet när jag vet att de pengarna hade kunnat användas till annat som de behöver.

det är ju vi som bestämt oss för att gifta oss och för att hålla festligheter för X antal personer. det tycker jag också att vi får betala. sen är det bara rätta mun efter matsäck.
    Är det då bara dom föräldrar som har gott om pengar som betalar sina barns bröllop tror du? :)
  • Emblas Mamma
    water lily skrev 2011-01-25 20:28:51 följande:
    Ja, på ett sätt eftersom att vi har fått en massa gammalt guld av mina föräldrar, har varit förlovnings- och vigselringar på mammas sida. Detta tror vi kommer täcka kostnaderna för både förlovningsringar och min vigselring, så det betyder ju att vi får alla våra ringar av dem. Förutom detta så vill jag absolut inte ha någon mer ekonomisk hjälp av mina föräldrar eftersom att de hjälpt mig med pengar till min häst under studietiden och nu är det dags att bli vuxen och klara sig själv. Jag tycker på ett sätt att ett giftermål är en stor symbol för att man går in i vuxenlivet så det skulle ju kännas bra att klara av det på egna ben. Sambons föräldrar vet ännu inte om att vi ska gifta oss så vet inte om de kommer erbjuda sig (vi gifter oss nästa år). Eventuellt tar vi emot hjälp från dem men maximalt motsvarande vad våra ringar blir värda (alltså vad mina föräldrar gett). Dock så förväntar vi oss inget från dem utan vi klarar hela kostnaden själva, ca 80-90k inkl bröllopsresa. Jag är student med CSN och lite extrajobb och mannen har en vanlig lön på ca 23 000 brutto. Vi är sparsamma och det är inga problem. Om de erbjuder sig att betala tror jag absolut inte att detta kommer innebära att de tycker att de ska vara med och bestämma om bröllopet. 
    Det är guld värt att få släktingars guld! Det har vi med fått!  :)
    Det sparar åtskilliga tusenlappar faktiskt.. Det är så dyrt med ringar idag!
  • Emblas Mamma
    Smuppra skrev 2011-01-25 20:26:15 följande:
    Vi är studenter och tycker att det absolut viktigaste är att vi får varandra. Allt annat är sekundärt. Så när vi berättade för våra respektive föräldrar sa vi direkt "det blir ingen fest". "Inte om vi hjälper er heller?" frågade samtliga fyra föräldrarna. Njae jo, svarade vi. Vi pratade lite vad de menade med "hjälper" och funderade på det. I princip står de för festen med lättare förtäring för de vi vill ha på festen, både ekonomiskt och praktiskt. Vi bestämde oss för att tacka ja. Sedan får andra tycka vad de vill om det, men för oss känns det helt okej att tacka och ta emot.
    Precis som när vi berättade att vi skulle gifta oss då!
    Vi skulle ha ett bröllop för 15.000 kr och bara fika och ha tårta efter vigseln!
    Det tyckte vi räckte tills våra föräldrar VILLE själva betala festen.
    Först var vi tveksamma men sen tänkte vi att varför inte! det r ju bara en gång i livet och självklart vill vi ha fest om vi får! :)
  • Emblas Mamma
    hernameispekka skrev 2011-01-25 21:05:19 följande:
    Ja, mina föräldrar bekostar middag + lokal (=ca. 40 000) och hans föräldrar har gett 6 000 att fritt fördela :)
    oj!! Vad generösa dom är! :)
    Men har dina föräldrar bra ställt då?
  • Emblas Mamma
    Chicita skrev 2011-01-25 19:45:43 följande:
    Vi hade kunnat köpa tomt av kommunen för under 90000 men då hade det varit max 700 kvadrat.
    Nu köpte vi en tomt med ett rivningsfärdigt hus (som står i ena hörnet och ska ersättas av garage om några år).
    Tomten är på 2600 kvadrat och ligger väldigt bra i ett fint område...

Har inga bilder här, och inga på det färdiga huset... Men jag har lite på min mer eller mindre övergivna hemsida från när vi byggde. När vi började närma oss slutet så orkade jag inte uppdatera hemsidan längre.

Vi hade räknat med ett halvår kanske, men så fick jag ett heltidsvick, så jag gick från att jobba 6-10 dagar i månaden till heltid skift. Så vi tappade massor med tid och så har vi långt till hjälpen också så även om sambons familj hjälpte så gott dom kunde så blev det inte så många dagar totalt då dom bor flera mil bortoch ju har egna liv och jobb :)
    Det tar längre tid än man tror. Vi hade kunnat flytta in efter ett år, men vi hade fortfarande en hel del kvar då, så vi tog det lugnt och gjorde klart allt (förutom någon tröskel som behöver lite speciallösningar) innan vi flyttade in.
    Så 1,5 -2 år tror jag vi höll på. Men då var det bara varannan helg och lite kvällar som vi kunde jobba på huset.
    Kan ni köra på hårdare så går det ju garanterat fortare :)

Hemsidan:
    trickytrixie.cybersite.se 
    Vad OT det blev nu!
    Men jag kikade in på sidan, det är ju inte färdigt som sagt men man ser ju en bra bit av hur ni tänkt er!
    Blir jättefint!! :)
    Vi vill också gärna ha stor tomt. Mellan 3-5000 kvm så vi kan ha något utehus och en liten gris :) Vi är lite mer "bönner" kanske, men så vill vi ha det i framtiden :)
  • Emblas Mamma
    Mariahove skrev 2011-01-25 21:07:32 följande:
    I helgen så gick min blivande svärmor och min blivande make igenom lite ekonomi på datorn och bland papper. Där stod Jens bröllop 20000kr. Så min sambo frågade mamman om även vi får den hjälpen varpå hon svarade "ja alltså minst".
    Hon är väldigt glad över vårt förhållande då min sambos ex var och är en riktig galen kvinna (psykiskt).

Men jag tror inte att hon kommer påverka hur vi plannerar vårt bröllop speciellt mkt.
    oh my!
    menar du att jens är brodern då?
    Svärmor sa något liknande till oss med, att vi skulle få minst den summan som hans bror fick. Om inte mer - eftersom sambon jämt ställer upp och renoverar huset åt dom och gör massa annat.
    Så jag tycker iofs inte det är konstigt om han får lite mer då :)
  • Emblas Mamma

Men ni som får bröllop bekostat av era föräldrar:

Har dom gott om pengar egentligen? Eller vill dom vara snälla ändå och lever lite fattigt bara för att ni ska ha det fint på ert bröllop? :)

• Emblas Mamma
    S2011 skrev 2011-01-25 21:17:50 följande:
    nej, det tror jag inte.

och ärligt talat, även om mina föräldrar hade pengar som dom kunde strössla omkring sig skulle jag inte ta emot pengar till bröllopet. kalla det stolthet, dumhet eller vad som helst, men där går verkligen min gräns.

våra familjer har ju ingenting med vårt beslut att gifta oss att göra. och jag anser heller inte att det är något de ska betala för, just eftersom detta är vårt beslut.

och när mina föräldrar börjat prata om att hjälpa till ekonomiskt (eftersom de vet att jag enbart har studiestöd och att vår ekonomi inte är den bästa) så har jag avstyrt det.
    nej jag tycker inte du är dum, jag tycker bara det är intressant att höra varför :)

Själv hade jag aldrig sagt nej till ekonomisk hjälp - är känd för att vara lite "pengagalen" av mina vänner.

Visst, det måste säkert vara jättebra att känna att man betalt allt själv, men jag är lite för lat och vill gärna ha så mycket som möjligt så jag tog emot hjälp!

Men det är stark av alla som klarar sig utan!

Men blir fullt avis på dom som får skyhöga summor! Jag måste verkligen erkänna det ! :D
  • Emblas Mamma
    Sommarbrud skrev 2011-01-25 21:27:23 följande:
    Vi får hjälp av våra föräldrar, min mamma är helt lyrisk och älskar att planera:)

Så vi kommer få ca 100tkr Väldigt generöst med andra ord:)
    MEN VAFAN! jag är så jävlans avis på er!
    Hur kan dom vara så hjälpsamma!? :D
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?