Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

Cammee skrev 2011-01-27 12:32:52 följande:
    Dom blev jätte glada. En massa glädjetårar :) Men kanske lite chockade också. 
    Vi har varit tillsammans i 8 år i maj så det var kanske inte så oväntat ändå för dom.

Min sambo är två år äldre men vi har båda fast jobb och fast inkomst. Hade vi inte haft det hade vi aldrig ens tänkt tanken att gifta oss. Min sambo är väldigt duktig på att spara pengar också så jag vågar inget annat än att göra detsamma :p haha.
    men det är ju inte klokt! Har ni verkligen varit ihop sen du var 12? Snacka om kärlek då! :D
    Ja, ni är nog menade för varandra verkar det som!
    Roligt att höra att dom blev så glada!  :D
  • Emblas Mamma
    Cammee skrev 2011-01-27 12:42:46 följande:
    Haha , ja på något sätt har vi lyckats :p dock var jag 13 år och sex dagar när vi blev tillsammans, fyller 21 i maj.
    Det har varit många motgångar och väldigt tufft ibland, men vi har klarat det och kan inte tänka oss att leva utan varandra :)
    Jag tycker det är jättefint! :)
    Vi har bara varit tillsammans i 4,5 år när vi gifter oss! Och haft ett litet halvt förhållande dessförinnan i 1 år.
    JAg träffade min blivande när jag var 17.
    Men det är lång tid för mig:)

Antar att du inte haft något direkt förhållande innan då? ^^

Planerar ni att skaffa barn efter bröllopet eller ska du utbilda dig något först?
  • Emblas Mamma
    SeptemberBrud skrev 2011-01-27 15:25:02 följande:
    Lindahl skrev 2011-01-26 18:20:48 följande:
    Mina föräldrar meddeladde oss efter vi berättat att det skulle bli bröllop att deras "present" till oss var att dom ville ställa upp med att betala maten... jag som då är väldigt ekonomiskt lagd (ej snål) tänkte då i banorna på en buffé.
    Kan alla plocka vad dom vill och kan äta med tanke på allergier etc...
    Presenterade denna idé för mina föräldrar, vilken buffé vi ville ha och varifrån vi hade tänkt beställa den.
    Pappa tittade på mig och sa "men förrätt och efterrätt då?"
    Så det blev att fint beställa både och till, vilket inte var tanken från mig från början då jag ville vara snäll och hålla kostnaderna nere. Då berättade pappa att dom betalt maten till min brors bröllop och ville givetvis göra samma sak för oss...
    Både jag och min man blev rörda av gesten och ser det inte som något negativt trots att vi båda är 30+ och har fasta jobb och inkomster.... Kan dock tiööägga att vi fick mycket annan hjälp av både vårt värdpar och även av min bror med familj som ställde upp med både det ena och det andra under kvällens gång....
    Det verkar visst vara vanligare än jag trodde att få hjälp.
    Trodde de flesta ville och klarade sig själva idag.. ?
    Tja, jag tror det är fler som klarar sig själva idag än förr i tiden.
    Idag gfter man ju sig inte lika ung som man gjorde tidigare, inte i de flesta fallen.
    Vet inte vad medelåldern för giftemål ligger på? Men jag tror inte det är under 25 i alla fall!

Men ändå, får man pengar och man vet att ens föräldrar klarar det - tycker jag det är okej!
  • Emblas Mamma

Det finns vissa som verkar tro att det bara är unga brudar som får hjälp ekonomiskt!

Är det bara yngre brudar och deras blivande som får hjälp ekonomiskt eller finns det ingen äldre?

Drömmer

• Emblas Mamma
    Aniara4 skrev 2011-01-27 18:44:14 följande:
    Det kan nog finnas en koppling, är man närmare 40, flyttade hemifrån för 20 år sen, och har jobb, bostad och pengar känns det inte helt självklart att ens pensionerade föräldrar ska betala nånting för en.
    nej DET är förvisso sant.
    Men det kan finnas föräldrar som har det väldigt gott ställt som pensionärer och 40 åring utan jobb ändå som föräldrarna vill hjälpa :)
    Sen är det väl int ebara om man är 40 utan 25-30 med, det tycker jag iofs är vuxet!
    Fast det beror ju klart på var i Sverige man bor kanske?
  • Emblas Mamma
    Mini2011 skrev 2011-01-27 19:43:55 följande:
    Jag och min sambo fyller båda 28 i år. Vet inte om man räknas som gammal eller ung då. Vi har båda två varsin högskoleexamen och jobbar båda två med det vi är utbildade till. Vi skulle har råd att betala bröllopet själva, men mina föräldrar har hela mitt liv sagt att de ska betala en stor del av mitt bröllop när/om den dagen kommer.

Så när vi hade bestämt datum för vigseln så frågade jag helt enkelt hur mycket de villa hjälpa till med. Och jag har iallafall en sån relation till mina föräldrar att de hade kunnat sagt "Nej, vi vill inte hjälpa till" om de inte hade velat det. Och det hoppas jag att de flesta har,
    Precis ett sådant exempel jag letade efter :P
    28 år är inte gammalt men det är ändå så gammalt så man oftast har jobb och fast inkomst!
    Men ändå ville era föräldrar hjälpa till - kan bara säga att jag hade gjort samma sak som förälder om jag haft möjlighet! :)
  • Emblas Mamma
    Flodis Hjärtat skrev 2011-01-27 20:25:58 följande:
    Vi betalar allt själva och förväntar oss inget. Jag har varit gift tidigare och fick då en liten summa, så nu vill jag inte ha hjälp. Mina föräldrar är pensionärer så jag vill hellre att de använder sina pengar på roliga grejer till sig. Ger de sedan oss pengar i present såå kommer de användas tll ngt helt annat.

Vi är båda 30+ och tjänar bra så vi har råd.
    nej jag förstår att ni inte vill ta pengar då! Man ska aldrig göra det om ens mamma inte verkligen har pengar så det räcker och blir över tycker jag..
    Och har man själv så behöver man ju faktiskt inte belasta med det heller! :)
  • Emblas Mamma

Bröllop 2011 08: Jg håller med, tycker inte heller det är fel att ta hjälp! Jag tror med i många fal det handlar om avundsjuka, själv blir jag lite avis bär du får så mycket och inte jag :D haha.. Ang. Inbjudningarna så är det väl vanligast att skicka 3-4 månader innan? Ibland längre om man inte skickat spara datum kort innan.. Eftersom ni gifter er mitt i semestern!

• Emblas Mamma

Ja jag vet inte om det ska klassas som ungt eller inte, själv tycker jag ni är unga! Men det beror ju på om ni har jobb och så eller utbildar er eller vad ni hör? :) Hur mycket kommer ert bröllop gå på sammanlagt då? :)

• Emblas Mamma

Håller med dig! Hade tyckt det var pinsamt att fråga, lite som att tigga faktiskt!! Men fint om man blir erbjuden:)

• Emblas Mamma
    tigern83 skrev 2011-01-28 14:39:10 följande:
    Vet inte ännu vad vi kommer att få exakt, bara lite ditåt. Men jag vet att från sambons sida kommer vi att få lika mycket som hans syster fick när hon gifte sig i höstas. Mina föräldrar säger att de ska betala samma summa + kanske lite till, beror på vad vi får från sambons sida.. (Mina föräldrar envisas med att betala band som vi själva inte har råd med. Vi har sagt att Spotify går lika bra som band... Men, får se hur det blir med det.)

Skulle vi inte få nått av dem skulle vi ha ett mindre bröllop och betala allt själva. Men eftersom det ser det som en självklar sak att bidra till vårt bröllop så tackar vi och tar emot. Blir vår tur sen i framtiden att hjälpa våra egna barn.
    Hur mycekt kommer ert bröllop gå på? :)
  • Emblas Mamma
    himlenrunthörnet skrev 2011-01-28 15:41:08 följande:
    Mina föräldrar har sagt att de ska bidra med en summa, men vi vet ännu inte hur mycket. Jag tror att det handlar om 50 000 kr, för mamma nämnde för några år sedan att den summan fanns undansatt till eventuellt bröllop. Men jag törs inte förutsätta att det verkligen handlar om så mycket pengar. Eftersom vi berättat för dem att vi kommer att önska oss pengar till vår bröllopsresa i present så frågade de om det i så fall är bäst att de sätter in pengarna på det kontot efter att inbjudningarna gått ut och det blev väl bra svarade jag. Mina föräldrar har också erbjudit sig att dela ut rispåsar och hälsa välkomna till festen. Jag har hela tiden tagit förgivet att det är jag o min blivande man som står för inbjudningarna till festen, men nu när jag sitter med de sista formuleringarna i inbjudan börjar jag fundera på om det här blir fel - kanske ska det stå att det är mina föräldrar som bjuder in till festen i så fall?! Hur har ni andra gjort? (Sammanlagda summan för vårt bröllop beräknas bli ca 100 000kr, varav kostnad för festen ca 70 000kr)
    oj vad mycket!!!!!
    Vilken tur ni har i så fall! :)
    Vad smart som förälder att spara till framtida bröllop eller annat till sina barn! Det kommer jag nog göra med sen :)
    Vart går bröllopsresan?
  • Emblas Mamma
    Emelie 87 skrev 2011-01-28 20:20:34 följande:
    Faktum är att mina föräldrar har varit med från början och sparat pengar. Till en början sa vi nej, men mamma och pappa är envisa och insisterade på att få hjälpa till. Så vi satte upp en fond dit alla då kunde spara en slant varje månad. Även fästis föräldrar har lagt in lite pengar där, men sedan erbjöd dom sig att betala uppehället för alla som reser hit från Iran.

Totalt har vi nu sparat ihop över 200 000.
    En fästis, två barn, oändligt med kärlek
    oj vad mycket! :)
    hur länge sparade ni då? Vilka är det som sparat mest av er? :)

Tänk om mina föräldrar ville göra så, vi kanske rent ut av skulle sätta upp ett konto själva där alla fick bidra ;) haha..
    Men i så fall till huset vi vill ha - mycket viktigare :D
  • Emblas Mamma
    himlenrunthörnet skrev 2011-01-28 22:44:14 följande:
    Ja, det är jättemycket och vi är jätteglada för att de sparat pengar för detta ändamål! Jag vet att oavsett hur mycket det nu blir (vet ju inte säkert än) så kommer min bror att få samma summa att spendera på något annat om han inte kommer att gifta sig.

Vi funderar på bröllopsresa antingen till Toscana eller till Skåne, närmare bestämt Mölle! Vi har småbarn och eftersom vi tänkt åka utan barn så tror vi inte att vi klarar av att vara borta mer än max en vecka och kanske inte ens det... Innan vi fick barn hade vi tänkt på storslagna resor som safari i Afrika eller Maldiverna, men det får bli någon annan gång i livet om möjlighet kommer ges...
    usch ja, det är inte lätt att bestämma sig när man har småbarn.
    Vi klarar aldrig en vecka eller två utan vår dotter, jag har aldrig varit utan henne mer än en natt och då längtat ihjäl mig efter henne :)
    Hoppas det släpper när hon blir lite större annars blir ju livet jobbigt för mig ^^
    Hur gamla är era barn? :)
  • Emblas Mamma
    SeptemberBrud skrev 2011-01-30 18:31:18 följande:
    Nej, det är såklart oehört bra att ha lite att börja livet med.
    Vet inte varför jag är så emot detta, men det är väl för att jag själv aldrig skulle kunna tänka mig att ta emot pengar,
    det ligger inte i min natur att göra det.
    Är det bara jag som är sådan då?
    thean skrev 2011-01-30 19:42:42 följande:
    Jag skulle aldrig kunna be om ekonomisk hjälp eller ens räkna med det, trots att jag vet att mina föräldrar har råd att undvara en del (inga fantasisummor dock).

Vi har tänkt gifta oss först nästa år då vi kallt räknar med att få spara ihop själva. Skulle någon av våra föräldrar erbjuda sig att betala något eller ge ett bidarg skulle vi bli glada och tacksamma!
    Egentligen så "får" jag ju inte skriva här längre,
    men kan inte låta bli att protestera lite mot SeptemberBrud,
    jag förstår att inte alla vill ta emot bidrag, men om man får bidrag helt utan vidare, då spelar det väl ingen roll?
    Det är ju en annan sak att fråga och be om pengar - det skulle aldrig vi gjort,
    precis som thean skriver; man behöver inte be om pengar, men om man får ett bidrag är det väl bara att tacka och ta emot? Dom som ger bidrag vill ju bara väl..
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?