Inlägg från: Emblas Mamma |Visa alla inlägg
  • Emblas Mamma

Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?

mikita skrev 2011-01-25 21:30:40 följande:
    Jag glömde din andra fråga: vi tjänar inte mycket, men har båda en fast månadsinkomst på en hygglig nivå (runt 20 000 före skatt) så nog 17 kan vi spara undan en hel del när vi lägger manken till :)
    ja det är klart ni kan! Jag tycker ofta att dom som inte har en sån jättehög inkomst sparar ofta mer!
    Men jag kan ha fel!
    JAg t.ex sparar mycket mer än min kompis som tjänar mycket mer än mig! Men det kan ju vara personligheten med.
    Jag är nog lite snål ;)
  • Emblas Mamma
    mikita skrev 2011-01-25 21:28:45 följande:
    Min ena förälder har det bra ställt ekonomiskt, de övriga 3 (min andra och m2b:s båda) har det ganska knapert. Vi planerar att betala allt själva, men har en liten budget (30.000). Pappa kommer hjälpa oss med en liten summa, men det blir bara en bomus för oss. Det gör inte att vi kommer ha mer/större/lyxigare, bara att det blir några tusen mindre att spara ihop. De andra hjälper till på annat sätt, med praktiska saker, boende till gäster mm. För oss känns det helt OK att ta emot den här hjälpen, men festen står inte och faller med bidraget.
    Ja, praktiska saker är FAKTISKT något som jag värderar mer eftersom man ofta är superstressad över allting!
    Vad hade jag ojrt utan hjälpsamma släktingar och familjer?
    Ja vi hade då inte haft någon bröllopsmiddag för jag hade inte orkat planera och göra allt själv!
    Så tummen upp för praktisk hjälp!!
  • Emblas Mamma
    MrsT2011 skrev 2011-01-25 21:28:49 följande:
    Självklart har de råd att hjälpa till. Jag hade inte tillåtit att de bidrar med så mkt om jag inte visste att de lagt undan till sånt här sen den dag jag föddes typ. De har flera olika sparkonton till barnens körkort, första lägenhet, bröllop, etc.
    Ja, då så:)
    Mamma har med sparat till mig, men absolut inte till något specifikt och inte något som hon har på sitt konto.
    Föräldrarna har sparat i ett stort fondbolag till mig istället och dom kommer jag nog inte ta ut förrän jag verkligen behöver det! :)
    Skönt att föräldrar vet att spara till sina barn från början för det hjälper sannerligen otroligt mycket!
    försöker med spara lite till min dotter!
  • Emblas Mamma
    Sommarbrud skrev 2011-01-25 21:41:11 följande:
    Mamma har nog längtat efter den här dagen:) Och hon har det gått ställt ska jag väl säga.  Vi ville gifta oss 2012 för att spara men det blir nu till sommaren :)

Mina föräldrar är skilda så jag får lite av pappa med
    men det är ju ändå sjukt mycket! Din mamma måste ju antagligen sparat långt innan eller ha ett riktigt bra jobb ;)

Tänk om vi skulle få så mycket, då skulle vi ta en jorden runt resa på köpet ;)
  • Emblas Mamma
    Sommarbrud skrev 2011-01-25 21:49:07 följande:
    Hon har ett bra jobb, ja resa jorden runt skulle inte vara fel:)

Fast jag håller nere på annat min klänningn köpte jag på rea 1400klipp!
    Det var billigt!
    Men kommer ni bara lägga dom pengarna ni får av din mamma eller betalar ni också?
    Vad kommer ni lägga mest pengar på? Resan? Ringarna? Fotograf eller bröllopsmiddagen? :)
  • Emblas Mamma
    Sommarbrud skrev 2011-01-25 21:57:29 följande:
    Oj middagen/festen går på 140
    sen ringen 25(tips från en här sparade, billigare än jag hittat)
    kläder till sambon och bestman och två tärnor ca 10000
    Resa:50tkr inte fick pengar
    hår o smink ca 4000Dyyyrt tycker jag

Sen är inte allt klart med tex fotograf, band tårta :(Ligger lite efter alla verkar vara så duktiga o boka

Men ca så här ser det ut
    då får ni ju lägga en del själva med! Men det blir nog fantastiskt!!
    Men jag skulle lätt ha lagt precis lika mycket om min mamma var så "snäll" ;)
    fast hade jag fått välja så hade jag hellre ett henne ge mig pengarna till ett hus istället, "hoppas"hoppas"
    :P
  • Emblas Mamma
    MrsBrud skrev 2011-01-25 22:06:06 följande:
    Våra föräldrar delar på alla gemensamma utgifter. Fotograf, mat (ink. lokal, alkohol, tårta och band) samt brunch dagen efter. Budgeterat ca 60-70'.

Mina föräldrar vill gärna betala för alla mina utgifter, klänning, hår osv.

Vi har båda en medelinkomst, och våra föräldrar har det helt ok ställt.

Vi kommer inte låta dem betala för varenda litet frimärke eller strumpeband, men vi hade aldrig valt att ha ett så stort bröllop om det inte var för att våra föräldrar vill fira stort. (Vilket vi är tacksamma för).
    men ändock! Föräldrar som betalar så mycket måste verkligen tänkt igenom detta en längre tid!
    Nog för att jag skulle vilja hjälpa mina barn med bröllop me najg tror aldrig jag skulle lägga dessa summor! :P
  • Emblas Mamma
    HoPPsanSa sÅ gLad skrev 2011-01-25 22:26:10 följande:
    Vi har en medelinkomt här hemma. Vi sparar en hel del varje månad. Det känns otroligt skönt att kunna göra det. Det blir lite thigt emellanåt men vad gör det då vi ska bli man och fru?

Vi har fått lite på olika sätt. Räknar inte med att de ska betala.... då de hjälper till med mycket praktiskt inför denna dag.

Men det ser verkligen olika ut för oss blivande brudpar.

www.minmandinfrublogspot.com
    ja visst ser det olika ut!
    Och det är viktigt med det praktiska också. Återigen så hade jag hellre valt praktisk hjälp än ekonomisk!
  • Emblas Mamma
    Smuppra skrev 2011-01-25 22:44:52 följande:
    Kul att höra att vi inte var ensamma om det

För att besvara en annan fråga som jag tror du skrev(?). Svärföräldrarna är rätt täta, mina föräldrar har goda inkomster men inte jättehöga. Min pappa är liksom ålderspensionär... Plus att en av mina bröder gifter sig 2 månader innan och de kommer ge oss båda lika mycket i bröllopsbidrag. Och jag har två bröder till som också ska få sin del... Så, jag skulle inte vilja att de betalar alltför mycket då det liksom blir gånger 4.
    nej! har man många barn så är det ju nästan orimligt att lägga en större summa!
    Jag hade aldrig vågat göra det för det ska ju vara lika för alla!
    Man måste ju vara säker på att ha råd att hjälpa alla barnen lika mycket innan man ger sig in i något tycker jag :)
  • Emblas Mamma
    MrsBrud skrev 2011-01-25 23:00:08 följande:
    Båda våra föräldrar har det bra ställt med väldigt lite utgifter.
    De hjälper oss så som de hjälper våra syskon och ser framemot dagen nästan mer än vad vi själva gör :) Det är ju ett tillfälle för dom att träffa alla gamla barndomsvänner, hela släkten...ja alla som står oss nära. Dom sitter just nu och kikar på bilder på vännerna med respektive så att de känner igen alla !! Ja dom är underbara våra päron :)
    jo men ändå!
    Våra svärföräldrar har det Myyycket bra ställt men dom har uppfattningen om att man ska klara ig själv när man är ung..
    eller ja, dom hjälper till men dom skulle aldrig ge oss en större summa så vi kunde köpa hus eller annat.
    Det tycker dom hör arvet till.

Men helt ärligt, hade jag haft så mycket pengar hade jag hellre gett lite till mina barn om dom verkligen b e h ö v d e det, som t.ex om dom hittar et drömhus och inte riktigt vill ta ett så högt lån.
    JAg tycker det är lite idiotiskt att ha pengar och "spara under madrassen" ibland ;)
    men det är bara jag!

Sen ska man ju inte heller slänga pengar hur som helst, men lite skulle man väl ändå kunna tycker man ;)
Svar på tråden Får ni ekonomisk hjälp av era föräldrar eller andra?