Smuppra skrev 2011-01-26 13:16:01 följande:
Har själv ganska små bröst, troligen minst bland de närmsta vännerna, men efter att ha genomgått ett antal operationer, bland annat rekonstruktiv plastikkirurgi, har jag bestämt mig för att aldrig mer lägga mig på ett operationsbord om jag inte är tvungen (tex kejsarsnitt eller sjukdom). Aldrig mer frivilligt. Minsta lilla ingrepp är en jobbig upplevelse och ansträngsande. Men vill man verkligen och är insatt i alla risker och tycker det är värt det, så klandrar jag dem inte.
Men en av mina operationer var uttryckligen "riskfri, standardoperation som genomförts många gånger och kan bara bli bättre" (sa min kirurg) men den gick snett ändå och jag fick opereras på nytt ett halvår senare. När det gäller kosmetisk kirurgi tycker jag verkligen att man måste vara säker på att man vill riskera det då, just för att man ofta har något att förlora på det om det går fel. I mitt fall gick det från dåligt till sämre men sedan jättebra efter en lyckad operation, så det var värt risken.
Jag håller med dig, det är verkligen mycket man måste sätta sig in i om man verkligen tar tag i saken och genomför en operation och självklart får sådant aldrig vara ett impulsinfall utan man måste själv ha klart för sig varför man väljer att göra det.
Just det du skriver - att kirurgen säger att allt är riskfritt, men sedan så kanske det finns livserfarenheter som berättar annat - det är sådant man vill läsa om för att kunna göra en så balanserad bedömning som möjligt!
Jag tror det kan vara svårt för tjejer att sätta sig in i hur det är att inte ha bröst (i mitt fall nästa obefintliga) och faktiskt vilja ha det. Jag ser ut som 13 år i min kropp och visst det har haft en viss söt charm under en tid av mitt liv
,men ja, jag erkänner ärligt att jag skulle vilja se mer kvinnlig ut nu, men på ett naturligt sätt som passar mina proportioner. Det är därför jag tycker VK verkar intressant för kirurgen på den kliniken verkar ha ett öga just för sånt och säger ifrån till tjejer som vill ha bröst som är förstora till deras kropp.
Att läsa ren fakta är ju ett sätt och för det är ju
www.qvinna.info en jättebra websajt. Men som sagt, det är bra att prata med personer som verkligen genomfört en operation och få deras bild av saken också