BUFFÉ eller 3 rätters??
Vad svårt det är med maten, funderar på om vi ska ha en buffe med olika sorters mat o sallader o ett efterrrättsbord eller om man ska ha 3 rätters?
Höst bröllop i september blir det, hur hade ni det?
Tips mottas varmt :)
Vad svårt det är med maten, funderar på om vi ska ha en buffe med olika sorters mat o sallader o ett efterrrättsbord eller om man ska ha 3 rätters?
Höst bröllop i september blir det, hur hade ni det?
Tips mottas varmt :)
Hejsan!
Jag funderar också på detta, man vill ju inte att middagen ska ta slut alltför snabbt när man har buffe.
Ett alternativ annars är ju att ta 2 rätter plus tårta och kaffe.
Ska med gifta mig i september o vi har valt Italienskbuffé .... vi ville ha mer avslappnad fest. Många barn är bjudna så då tror jag det känns mer avslappnat om alla rör på sig lite då o då
Bjuder först på champange o små canapér (heter det så?) =) .... små kex med bresola, prusiotto o ngn ost o sen buffé då o efterrätt på det, tror det blir ngn form av tiramisou o så bröllopstårta
Medelhavsbuffé :)
Grissini
Ciabatta
Olivolja & gourmetsalt
*
Tomat & mozarella-sallad
Cous cous-sallad
Pastasallad
Balsamicomarinerade Champinjoner
Melon
Oliver
Salami
Inkokt lax med ingefära (men ingefära är tveksamt just nu, först var förslaget med chili men det tål inte mi kropp..)
Tzatziki
Yoghurtdressing med lime och citron
Blandsallad med roman, ruccola, isberg och rosésallad
Det beror ju helt o hållet på vad man vill ha för sorts fest och vad man tror passar sällskapet. Personligen håller jag nog på buffé. Gillade medelhavstemat här ovan!
Trerätters blir ju mer struktererat, tex lättare att hålla tal än vid en buffé då gästerna är o hämtar mat under en stor del av tiden.
Jag tycker det är lättare med buffé för då finns det förhoppningsvis något som alla kan äta. annars blir det väldigt låst vid vad som servers, ibland kan det bli älskat av alla, absolut, och sen kan det bli sura miner (Ja, det kan det bli även vid buffé :) ). Vissa har ju att man vid inbjudan får välja mellan två rätter och då ska rätt person har rätt maträtt osv...
Vi vill ha buffé iaf, har fått för mig att det är billigare ;) hahaha.
Trerätters!
Så mycket finare, trevligare, middagen varar längre, man kan sitta i lugn och ro och prata osv. Ser bara fördelar med sittande middag.
Har varit på bröllop med barn (och även när jag själv var barn) och det var inga problem med sittande middag. Dock kan det vara en fördel att ha något rum i anslutning dit barnen kan gå och leka/pyssla/sova efter att middagen är avklarad.
Jag vill inte ha en lång middag haha. Jag kommer bara vilja ha tårtan ;) Dansa och sen sova :D
Tycker buffé är mer avslappnat och trevligare, lättare också då att alla hittar något de gillar i matväg och att alla får äta sig mätta. Vi ska förmodligen ha italiensk buffé, har dock inte bokat något ännu...
Vi kör ett mellanting; förrätt, varmrättsbuffé med inkokt lax med tillbehör respektive dubbelmarinerad oxfilé med tillbehör och därefter efterrätt och lite senare på kvällen tårta.