BUFFÉ eller 3 rätters??
Vad svårt det är med maten, funderar på om vi ska ha en buffe med olika sorters mat o sallader o ett efterrrättsbord eller om man ska ha 3 rätters?
Höst bröllop i september blir det, hur hade ni det?
Tips mottas varmt :)
Vad svårt det är med maten, funderar på om vi ska ha en buffe med olika sorters mat o sallader o ett efterrrättsbord eller om man ska ha 3 rätters?
Höst bröllop i september blir det, hur hade ni det?
Tips mottas varmt :)
Vi har inte bestämt oss men har en ide om en form av gästabuds gille med lite blandad mat.
En förätt bestående av lite småplock, lax, räkor, kallskuret, små piroger osv.
Huvudrätt helstekt gris, inte bestämt vad vi skall ha till.
Förätten finns på bordet när vi kommer, huvudrätten serveras. Vi har tänkt att servitörerna skall duka maten på borden som vid ett gästabud. dingnande bord..
Sen kommer det att finnas ett godis och frukt bord.
sist men inte minst kaffe och tårta..
Vi körde på buffe! Tycker att det var roligare, mer variation, folk får röra på sig, man får ta så mkt man vill, mer avslappnat! Hade faktiskt bröllopet i september! =)
Vet inte om jag håller med om att middagen tog slut snabbt! Vi höll nog på i 2 timmar nåt! Kul var det också i och med att folk itne behövde sitta still att de gick runt och pratade me varann tex i buffekön,, kom till oss bland annat och pratade lite då o då.
Sen efter middagen var d dags för kaffe me avec och efter nån timma tårta!
Tack för alla svar!
Funderar fortfarande, men de lutar åt buffe, de blir inte så många 36 ungefär o de ska annanrs vara ett litet o trevligt okomplicerat breöllop o då vill ja liksom att allt ska va litet o inte att de blir värsta middagen, de passar inte till tycker jag nog. Men har inte bestämt mig än kan ju inte bestämma allt själv även om mannen inte gör många knop i tanken än :)
ClaraH: min syster hade så som ni förra året när hon gifte sig. Mycket smidigt men tänker lite att vi vill ha något "eget", de är lite skillnad på vårar bröllop.
Nu ska bara allt annat planeras o klaffa oxå, ska göra mycket själv tror jag, pyssla o greja o har börjat fila på inbjudningarna oxå.
Tips mottas varmt där oxå.
Roliga o personliga vill aj de ska vara.
Vi ska gifta oss i mina föräldrars vackra trädgård på landet.
Vi ska ha buffe,,känns mer fritt o folk kan röra sig o prata både med oss o med andra gäster, vi ska ha gourmebuffe bestående av
Grillad fläskfile
Grillad laxfile
Grillad kassler
Pajer
Potatisgratäng
Ananas
Gurka
Tomat
Morot
Druvor
Brie
Kex
Någon sås.
Sen har vi kaffe o tårta som efterrätt
Jag kan tycka att det finns fördelar med buffé, som flera har varit inne på att man får ta vad och hur mycket man vill ha, det är lätt att anpassa efter allergier och preferenser osv. Men jag kan inte låta bli att tänka att det blir en himla massa spring och svårt att få in talen nån stund när alla sitter stilla.
Men efter att ha tittat på kostnaderna för serveringspersonal börjar jag tänka att det kanske är värt det... (Och då förmedlar ändå festlokalen personal till en närmast suspekt låg kostnad.)
Vi ska ha buffé (hösttema), med sittande förrätt och tårtan till efterrätt.
Det verkar som att många tycker att buffé är "lågbudgetalternativet", vilket jag tycker är synd. Jag tycker att nivån mer beror på maten, serveringen, organisationen, lokalen osv - inte på om det är buffé eller sittande servering.
När gästerna kommer står förrätten på bordet.
Efter avdukning är det dags att gå in med varmrätten.
När gästerna tar en andra gång kommer det att stå framme (buffe aktigt)
så de får ta sig själva.
Efterrätten hoppar vi över och går direkt på cupcaksen.
Därefter blir det partyyyy!
www.minmandinfru.blogspot.com
Ni som tänker ha buffé, hur många gäster har ni?