Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Brudöverlämning - hit eller shit?

Jag tycker "shit". Folk får såklart göra och tycka som de vill, men jag tänker inte välja "annat" för det. Jag tycker verkligen att det är en larvig tradition och jag är glad att det inte är något som förväntas av mig och min pappa. Jag älskar och beundrar honom som tusan, men gå nerför altargången med honom vill jag inte!

• shakynose
    Jolin skrev 2011-01-28 23:15:09 följande:
    Det där var ord och inga visor! Jag kan inte göra annat än att hålla med i allt du skriver.

Jag ska överlämnas av min pappa och det ska bli jättekul och känns som en fin gest. Min pappa är från Brittiska Guyana och där gör man så av tradition men han säger att det inte varit för att kvinnan varit förtryckt utan helt tvärt om där kvinnan har en väldigt stark och dominant roll. Pappan lämnar över och står som vittne att vigseln blivit av och är "godkänd".
    När jag frågade pappa om han ville lämna över mig enligt hans tradition så blev han jätteglad och jublade! Det betyder mycket för honom när jag visar att jag bryr sig om hans traditioner och seder då vi hela min uppväxt bara firat svenska traditioner. Det har liksom fallit sig naturligt då vi bara har släkt i Sverige från mammas sida och mamma är svensk. Även om överlämnandet inte funnits i min pappas kultur sedan tidigare så hade jag nog ändå velat göra det!

Att bli överlämnad är en HIT! Skrattande
    Jag förstår inte riktigt hur det betyder att kvinnan har en dominant roll? Om det är hon som bestämmer, varför behöver då pappa godkänna öht? Kan du förklara?
  • shakynose

Det är ändå ett väldigt tungt argument för mig att det man visar upp kommer att påverka andra. Även om man själv anser att man är en självständig och stark kvinna, så är det inte alltid vad andra ser i symboliken när man leds fram till altaret av sin far.
    Någon frågade hur det kan vara underkastelse när man väljer det själv? Kan man inte välja underkastelse? Det anser jag att man kan, frågan är bara varför man vill det? Och även: Varför vill man spela upp en bild av att man tillhört sin far och lämnas över till sin man, när det inte är sanningen?
    Visst får man tänka och göra som man vill, vi är fria människor tack och lov, men jag tycker att det är väldigt oansvarigt att inte tänka på vilka signaler man sänder till omvärlden och hur ens handlingar påverkar andra.

• shakynose
    Mariabridetobe skrev 2011-01-31 14:50:16 följande:
    För att det känns rätt =)
    Jag tycker att alla ska göra som de själva tycker är rätt... och känns rätt...
    Fast även om något "känns" rätt så kan det ju finnas goda skäl till att avstå om man tänker efter? Om man inte kan förklara för omvärlden varför man vill göra på ett visst sätt, så kan man kanske inte stå för det egentligen?
  • shakynose
    Oniq skrev 2011-01-31 18:12:05 följande:
    Burre Präst: Visst ligger det något i det du säger, men det innebär ju att det är låååångt tidigare än på själva bröllopsdagen som denna påverkan kommer  ...-och bör man inte slopa det mesta traditionella (brudens far ska hålla det första talet, hur burdsplaceringen ska vara, vilken sida hane och hona sitter på osv)?

Jag förstår att konceptet är urgammalt.. men var och när bör förändringen ske.. ...egentligen?
    Visst finns det fortfarande massor att göra på området jämställdhet, så varför införa fler gamla unkna symboler för kvinnans underlägsenhet?
  • shakynose

Så det faktum att så många kvinnor väljer att ta ut den största delen av föräldraledigheten, är i sig ett tecken på att vi lever i ett jämlikt samhälle? BS om du frågar mig... Den dag då det är lika vanligt förekommande att kvinnan väntar på sin blivande framme vid altaret, då kan vi snacka, men att du väljer att manifestera en stereotyp bild på ditt bröllop är inte ett framsteg för jämställdhetsfrågan. Hur mycket feminist du än är i hjärtat, så visar du något helt annat när du ber pappa leda dig fram till altaret.

• shakynose
    Burre Präst skrev 2011-02-01 15:39:37 följande:
    Fortfarande har jag inte sett ett enda vettigt argument för att införa brudöverlämning, eftersom det är vad det handlar om; införande av en ny tradition i den svenska vigseln.

Det är mycket möjligt att brudparets gemensamm ingång i kyrkan bara har varit en jämställdhet på ytan, historiskt sett. Svenska kvinnor har troligen varit utsatta för samma förtryck som andra under historisk tid.

Men varför byta ut en tradition som utåt sett symboliserat jämställdhet mot en som utåt sett symboliserat förtryck?

Det väntar jag fortfarande svar på...
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Därför att det KÄNNS rätt för MIG!
  • shakynose

Det handlar faktiskt om ett större perspektiv än vad som känns rätt i hjärtat när vi diskuterar det så här. Även om alla självklart har rätt att känna och tänka som de behagar, så håller det inte alltid som argument i en diskussion. Man måste kunna ta kritik och ifrågasättande utan att tolka det som påhopp om man ska kunna hålla en någorlunda nivå.

Om man inte har något annat argument än "för att jag vill det" så visar man ju bara att man inte kan försvara sin ståndpunkt på ett genomtänkt sätt, och det är ju synd! Tyvärr, att välja något bara för att man vill det är inte per automatik en bra sak bara för att ni hade möjlighet att välja. För att det skall räknas som en ansvarsfull handling i min bok, så måste ni kunna försvara ert val med genomtänkta argument. Ledsen om ni känner er kränkta för det, men hey, det står jag för!

• shakynose
    Jeliqa skrev 2011-02-01 15:28:08 följande:
    Vad sjutton har det här att göra med att kvinnor väljer att ta ut större delen av jämställdheten? Vi kommer att dela vår föräldraledighet rätt av.  
    Har jag någonsin ens påstått att vårt samhälle är jämlikt? Jag skrev att det faktum att vi har ett val idag är ett tecken på jämställdhet i mina ögon. När folk som du kommer och hoppar på en för att man väljer att göra någonting annat än vad normen anger så är det inte att vara ett dugg jäkla feministisk eller jämställd. Folk som försöker propsa på en någon annan tro än den man själv har tar ifrån en det fria valet och medverkar därmed till att samhället ALDRIG kommer att bli jämlikt. Jämlikhet handlar inte bara om att kvinnor och män skall stå lika högt i kurs utan om att alla människor, oavsett deras val kring exempelvis ett bröllop är lika mycket värda. 

Du skriver att mitt val att ha "brudöverlämning" inte är ett steg i rätt riktning för jämställdhetsfrågan. Men hur mycket jämställdhet ligger det i dina försök att tvinga över mig till ett val som jag inte känner är rätt i hjärtat?
    Jag har väl inte försökt att tvinga dig till någonting? Jag har kritiserat dina argument, och jag har aldrig påstått att du ÄR mindre värd bara för att du vill ha brudöverlämning. Däremot så tycker jag att du signalerar att du själv har en annan åsikt i den frågan om du väljer att bli överlämnad till din blivande av din far. Tycker du att det är ett påhopp att jag har en åsikt som skiljer sig från din? Det är väl inte någon särskilt demokratisk inställning?
  • shakynose
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 17:36:08 följande:
    tja, själv tycker jag det är RIKTIGT löjligt att skylla på andra när man själv är misslyckad!
    Jag gör vad jag vill, och jag är en mycket bättre mamma än vad "hon" någonsin kommer bli!
    Misslyckade tjejer kan hålla det för sig själv va!
    Jag har anmält ditt påhopp på knyttan, det var verkligen långt under gränsen för vad som är acceptabel nivå i en vuxen diskussion.
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?