Inlägg från: shakynose |Visa alla inlägg
  • shakynose

Brudöverlämning - hit eller shit?

Emblas Mamma skrev 2011-02-01 17:46:34 följande:
    ja men vaddå? Hon hoppas på oss RIKTIGA mammor som VILL vara med våra barn!
    Varför skulle vi inte vilja liksom?
    Kan någon förklara det för mig?
    ÄR vi kvinnor bara några som ska SPOTTA ut barn och sen lämna bort dom så fort som möjligt bara för att!?
    Det är det sjukaste jag hört och alltså är mina argument sanna då jag säger att hon kommer bli en SJUKT dålig mamma med inställningen om att inte vilja vara med sitt barn!

Sjukt fult! Så hoppas hon ALDRIG får barn!
    Hennes inlägg var INTE ett påhopp på någon alls. Att däremot börja kalla någon för löjlig/steril/patetisk
     är tämligen osakligt (för att inte tala om osmakligt) och inte alls ett argument. Du som är högutbildad borde ha koll på detta.
  • shakynose
    darkHorse skrev 2011-02-01 19:38:01 följande:
    Även om jag kanske tycker att det är viktigast att man kommer överens med varandra låter det faktiskt jättemysigt om man är en familjemänniska Sedan kanske man kan hårddra det till att det är familjen som säljer sina barn, men jag tror att en sådan ritual skulle stärka familjens ställning i Sverige.
    Ja, om man tycker att det är en fin symbol att visa att man går från två familjer till att bilda en egen så kan det ju vara en jättefin symbolisk gest!
  • shakynose
    Emblas Mamma skrev 2011-02-01 19:38:08 följande:
    Så fan heller.
    Jag försvarar oss RIKTIGA mammor som vill vara hemma och som älskar våra barn lite mer än dom som inte bryr sig och bara vill lämna bort dom för att karrären är viktigare än ens egen lilla unge!
    Hur kan man ens få för sig att skaffa barn om man bara bryr sig om karriär?
    Det är sådana kvinnor som inte borde FÅ lov att vara mammor!
    Men det är ju ingen som sagt att man inte får var hemma med sina barn! Bara att mammor och pappor ska dela lika! Och att kvinnans karriär är lika viktig som mannens!
  • shakynose
    Duchess skrev 2011-02-01 19:55:40 följande:
    Så petig du är

Själv tycker jag att vi ska byta ut det gula korset på flaggan mot ett solkors. Jag menar, herregud, nästan ingen är ju kristen i Sverige idag. Däremot tycker alla om solen. Och inte behöver vi väl bry oss om att nazisterna också gillade solkors? Symboler och riter betyder ju det JAG bestämmer att de betyder, inte nån löjlig historia.

(okej, ironi gör sig dåligt i skrift, men jag vet att Burre förstår den) 
    Ja jag känner också att flaggan borde uppdateras med ett annat kors. Jag vet inte varför, det bara känns rätt för mig helt enkelt.
  • shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-01 20:04:45 följande:
    ojojoj vad den här debatten har spårat ur... i alla fall av missa medlemmar som verkligen borde skämmas... vi är väl alla vuxna. 

För att återgå till ursprungsdebatten och specifikt Burres undran så kan jag försöka att svara på det så gott jag kan. Känner mig lite som djävulens advokat då jag själv ska gå in tillsammans med min fästman =) Samtidigt har jag förståelse för dem som vill ha brudöverlämning. Har väl inga direkta argument för varför vi ska införa snarare varför det finns.

Det känns kul att jag fått gehör för mina funderingar ang jämnstäldhet i svenska tradition visavi den "utländska" från den "andra sidan =).
    Några av mina tankar till varför brudöverlämning sprider sig till sverige är att inget land är en ö ( såvida man inte är nordkorea, hahaha, ingen mer statsvetarhumor jag lovar) och i och med människor rör sig så sker utbyten av kulturer och traditoner. Det är ingen hemlighet att den västerländska samhällsbilden med Storbritannien och USA i toppen är den "kultur" som för närvarande är den sprider ut sig på gott och ont.  Även om Fukuyamas teori och 'the  end of history' har motbevisats så är den en bra förklaringsmodell när det kommer till spridningen av brudöverlämning. Det kommer smygande och sen finns den bara där och det finns inte jättemycket som man kan göra åt saken i ett demokratiskt samhälle (räknar dock inte helt in svenska kyrkan här då präster har rätt att säga nej). Ifall majoriteten av alla de som använder sig av brudöverlämning ansåg att det var kvinnoförnedrande skulle de inte göra det. Av detta tolkar jag det som, och har belägg från andra, att det har ändrat betydelse. Visst det finns fortfarande många som tycker att det är kvinnoförnedrande men jag gissar på att med tiden så kommer man inte tycka det längre i och med att vi blir jämställda.  

Skulle detta vara lika upprörande ifall det var mamman som lämnade bort dottern? Om inte är det inte så att det är vi som lägger in värderingar i handlingen?

För allmän info kan ja säga att jag har sett många videoklipp på youtube där brudgummen först kommit in med sina föräldrar och sen bruden med sina....

nu blev det långt igen...   
    Fint formulerat, men problemet är ju fortfarande att det inte finns ett vettigt argument för att införa denna tradition. Bara för att man kan förklara ett fenomen så behöver det ju inte vara rätt!
  • shakynose
    Duchess skrev 2011-02-01 20:09:34 följande:
    Just det. Sen kan man ju också fundera på om det inte vore fint att brodera solkors på släpet till brudklänningen, speciellt om man gifter sig på sommaren. Eller så kanske man kan ha det i sitt monogram på de specialbeställda servetterna? 
    Jag fattar inte varför folk inte bara kan acceptera solkorset för vad det är i min värld!?
  • shakynose
    Oniq skrev 2011-02-01 20:25:01 följande:
    Jag tycker också att det vore 'trevligt' om man bara kunde ta tillbaka många symboler och sånger som 'stulits' av grupper med ideologier som är mindre önskvärda, men tyvärr så är nog just det sammanhanget som solkorset cirkulerat mest i lite för stort, hemskt och nära i tiden att man inte lätt och slätt kan 'glömma' vad det har stått för.

Världen i stort är nog inte lika 'villig att glömma' som din värld :)

Försök gärna, det hade varit trevligt om du lyckades förknippa den med något fin och fredligt.
    Tro mig, jag har försökt! I min folkdräkt finns delar från 1800-talet som jag använder ibland, men tyvärr så är där ett par hakkors inbroderade och det får man förklara för ganska många att det inte alltid har varit en symbol för ondska...
  • shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-01 20:29:17 följande:
    Jag har aldrig sagt att man ska införa det Flört...  Men diskussionen om solkorset ovan visar ju lite på hur symboler ändras, vad vissa ser som ett tecken för nazism ser andra som ett tecken för solen, innan 1920 var det väl ingen som tänkte på det som en nazistsymbol... 

Varför införde man den nuvarande "ingången" när den först kom, hur såg det ut innan dess? Vad jag uppfattar att debatten handlar om är dels frågan om jämställdhet och dels frågan om att hålla fast i sina traditioner. Ifall ni inte hade förknippat brudöverlämning med något negativt hade det då varit ok att införa?
    Hur skulle ni ställa er till att England inför att brudparet går in tillsammans? Engelsmännen blir flyfröbannade för att de tycker att det visar på en patriarkatisk tradition när mannen släpar sin blivande utmed altargången kanske till och med utan stöd av hennes familj som så gärna vill följa hennes sista steg som ogift....  Nu säger inte jag att det är så de skulle se vår tradition men det är ju så vi diskuterar deras. Även ifall vi säger att det inte alls är så längre så betyder det ju inte att det har varit så... 

Jag tycker det är lite kul att vända på argument och försöka se saker från båda sidor, det är så man lär sig Skrattande 
    Jag skulle fråga engelsmännen varför de tycker att just bruden behöver stöd från sin familj? Varför är det självklart att brudgummen kan stå på egna ben där framme vid altaret men inte hon?
  • shakynose
    Aleta skrev 2011-02-02 06:36:48 följande:
    Eftersom det är en lite bortglömd tradition, men ack så romantisk så här är en gammal svensk tradition till:

Mannen skaffar brudbuketten som kvinnan inte får se innan. På kyrktrappan lämnar han över den till sin blivande fru.
    Det är ett vackert alternativ till er som inte vill ses före vigseln. Han kan vänta på kyrktrappan med blommorna och du kommer framskridande så att han får se dig för första gången i klänning, hår och smink. 
    Istället för att låta den stunden bli ett skådespel för andra blir det till ett privat ögonblick för er båda att minnas resten av livet. 
    Att efter denna känslosamma lilla stund tillsammans ta varandras händer och gemensamt gå mot altaret tror jag är en oslagbar känsla!
    Ärligt talat så är de sista skälvande sekunderna innan man börjar gå in hand i hand det allra starkaste minnet av vigseln som jag har. Allt annat går så snabbt förbi, inte minst just för att man har publik vilket får en att inte riktigt fokusera på sig själv som när man är helt ensam. 
    OT: Det är du som har informerat mig om denna tradition, och jag tycker att det är en helt underbar gest! Vi kommer antagligen att göra så. Tack för att du berättat om det!
  • shakynose
    Sebastiána skrev 2011-02-02 08:19:10 följande:
    Precis så vill jag ha det, men min blivande tror inte att han har koll på det med blommor och vågar inte (men han kan ju låta floristen stå för tänket tycker jag då). Vi för nöja oss med att mötas i brudkammaren eller vad det lilla förrummet heter. Jag kan lova att rörda tårar kommer att trilla redan där. Sedan tar vi de gemensamma stegen in över altargången. Han och jag. Han är den jag litar på och den som är mitt stöd i livet! Det är honom jag vill ha vid min sida - det är ju därför jag vill gifta mig med honom.
    Jag har bett en kompis att följa med min kille till floristen och hjälpa till i skapandet, eftersom min kille också är osäker på att det ska bli "rätt". Annars kan ni ju gå till floristen tillsammans, bara att det sedan är han som hämtar den innan ceremonin?
  • shakynose
    sacki79 skrev 2011-02-02 13:27:15 följande:
    Det var nog den dummaste kommentarn jag hört på länge... Dessutom så förstår jag faktiskt inte varför man väljer att gifta sig i en kyrka om man nu skulle välja att gifta om sig. Personligen skulle jag tycka att det var oerhört genant gentemot mina nära och kära att stå i en kyrka och att inför dem och prästen lova att älska denna man tills döden skiljer oss åt för andra gången... varför då gifta sig i en kyrka över huvud taget om man inte tycker att bibelns ord betyder något...
    Jag tycker absolut att bruden skall bli överlämnad av pappan. Skulle det av någon tragisk anledning inte finnas någon pappa så kanske det finns någon bror eller annan nära anhörig...
    Så jag tycker att Brudöverlämning är hit =)
    Varför är det dumt?
  • shakynose
    sacki79 skrev 2011-02-02 15:34:22 följande:
    Förr i tiden när manen bad om kvinnans hand så frågede man pappan och inte mamman... Varför då? Mannen fattade de stora viktiga besluten i huset och försörjde familjen, mannen hade alltså en roll precis som kvinnan hade sin som tex att hålla ordning i hemmet ta hand om barnen och ställa fram maten på bordet. Inget konstigt med det alls, tycker att det är helt logiskt. Av samma anledning så tycker jag att pappan i första hand skall lämna över bruden och brodern i andra. Så enkelt är det. Sedan att man i många år försökt att mannen och kvinnan skall vara lika i allt bryr jag mig inte om för jag tycker att en kvinna är kvinna och en man är man och vi är olika varken vi vill eller inte. Feminism är inget för mig helt enkelt. Som jag sa tidigare så är jag gammalmodig och ingen kan ändra på det. Jag tycker inte att det är något fel alls med att tycka att det finns kvinnliga sysslor och manliga sysslor... Sen kan ju du aniara4 och även du knyttan bli hur irriterade ni vill och tycka att jag trycker ner kvinnan men så är det i alla fall... Kvinna är kvinna och man är man vi kan aldrig bli jämställda. Nu har jag sagt vad jag tycker och hoppar av denna tråd...

Lycka till sörön10  och jag hoppas att ditt bröllop blir som du önskar!
    I så fall tycker jag att det är helt i sin ordning att din pappa lämnar över dig till din blivande! Om du på allvar menar att det är rent logist att mannen ska fatta alla viktiga beslut, så är det ju inte fel att ni visar upp det med en sådan symbolisk gest.
  • shakynose
    Chicita skrev 2011-02-02 18:17:57 följande:
    Men snälla nån...
    Hur kan du ens fälla en sådan kommentar?

Fast det är en rimlig fråga eftersom du hävdar att man ska skita i vad saker betyder och göra som man vill. Menar du verkligen det?
  • shakynose
    Kattpoet skrev 2011-02-05 11:55:46 följande:
    Lissie 88,

No, after seeing how  unfair  the system was towards my wife due to her divorce and  also the fact that we are both well over  30,  I wanted to walk in with her.   The wedding was about us,  this was the start of our life , not about our parents and  it wasn't even sure her father and mother could come to the wedding start with. 

We talked a lot about this and we decided that we would do a civil ceremony and do it our way and  this we did, I am so happy I had my bonny lass by my side the whole wedding. She is my strength and comfort. 
    Glad
  • shakynose

Lite OT men just midsommarstången är inte en tradition med uråldriga anor. Blotet ni pratar om var bortglömt sedan länge när midsommarstänger började resas här i landet någon gång på sena medeltiden. Vi vet tyvärr extremt lite om människorna som blotade och hur deras ceremonier gick till, precis som Aleta påpekar så dröms det mesta ihop utifrån den lilla data som finns att analysera. Att leta efter rötter till symboliken i berättelser som till stor del diktats ihop känns därför ganska långsökt, och har väldigt få likheter med denna diskussion som iallafall jag anser vara förankrad i vår egen tid.
    Idag, I Sverige, så händer det att flickor tvingas till äktenskap av sina föräldrar. Det gör att jag har svårt att se det som bara "en fin gest" att som brud bli ledd av sin far nerför altargången.

• shakynose
    Lissie84 skrev 2011-02-13 16:54:05 följande:
    varje gång jag kommer tillbaka till den här tråden har det hänt grejer... fallossymboler och tomtar....

Kan ju tillägga att när min farmor var ung firade de inte midsommar med stång, det kom senare. Istället lövade man hus mm. Hon kommer ifirån värmland.  
    Oj, så pass? Där ser man! Jag visste att det tog tid innan seden med midsommarstång spred sig på landsbygden, har man stänger där nuförtiden då?
Svar på tråden Brudöverlämning - hit eller shit?