• MaybeBride09

Ebay och Paypal hjälp tack!

Hej på er! Jag har nu fått tummen ur och tänkte fynda på ebay, men hur gör jag? Antar att det är som med tradera att man skapar ett konto osv. Men paypal? Hur funkar det, hur skaffar jag det och vad ska jag tänka på? 

1 oktober 2011 säger jag JA
  • Svar på tråden Ebay och Paypal hjälp tack!
  • Oonah

Hej!

Jag har handlar flitigt på eBay sedan flera år och använt Paypal nästan lika länge, allra senast bara någon timme sedan. Flört

Konto på eBay är, precis som du säger, som ett vanligt konto du skapar.

För att skaffa ett Paypalkonto går du in på www.paypal.com och skapar ett konto där. Själva grejjen, och kruxet, är att sedan koppla sitt betalkort till Paypal. Det tar ett par dagar. Men är egentligen inte svårt.

Då du skapat ditt konto går du in på My Account - Profile och väljer Add or edit credit card.

Där får du fylla i dina kontouppgifter som vanligt, sedan dras en liten summa, 15kr, från ditt konto. Efter ett par dagar dyker det upp på ditt kontoutdrag, tillsammans med några siffror. De siffrorna ska du sedan fylla i på ditt Paypalkonto, för att verifiera att det verkligen är ditt kort du fyllt i.

Klart!

Glöm bara inte att även fylla i din adress på Paypal. Det är den adressen som eBaysäljaren får och skickar till. Glad 

Sedan är det bara att shoppa!

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Oonah

PS. De 15kr får man tillbaka efter ett tag.

Solig

- May everything beautiful and best be condensed into this Email. I sincerely wish you happiness, cheerfulness and success.
  • Oonah

Och EN sak till. Alla eBaysäljare levererar inte till Europa. Se till att kolla det, och eventuell frakt, innan du budar! Tungan ute

• Lev idag

Hej, jag gick in o skapade mej ett konto på paypal idag.
    Men jag fick välja om jag ville sätta in pengar på ett konto där eller koppla mitt kort dit. Och jag tryckte i att koppla kortet.
    Och jag fick skriva in alla siffrorna på en gång och när jag går in o kollar så står det att det är kopplat till mitt paypal konto.
    Ska jag ändå få siffor hem som ska verifiera?
    För det stod inget om att jag skulle få hem något som sedan ska verifieras.

• Lev idag

Jo nu... :P
    Hade inte gjort hela registreringen.
    Jobbigt bara att jag nu inte är hemma och kan fixa den där verifieringen. Och jag kommer inte hem till posten på 3 veckor.. :-/ jaja..

• Lev idag

Förresten, ni kan glömma allt jag sagt :P hahaha
    Jag har tydligen vaknat på en hel konstig sida idag där jag knappt har koll på mej själv :P
    Det står ju klart o tydligt att jag ska kolla kontoutdraget.. jäkla pucko man kan va ibland :P

• Oonah
    Lev idag skrev 2011-01-27 11:58:07 följande:
    Förresten, ni kan glömma allt jag sagt :P hahaha
    Jag har tydligen vaknat på en hel konstig sida idag där jag knappt har koll på mej själv :P
    Det står ju klart o tydligt att jag ska kolla kontoutdraget.. jäkla pucko man kan va ibland :P
    Ibland vaknar man på den där sidan, hihi! Skrattande
    Bra att det löste sig. Kontoutdraget kanske du kan kolla på din internetbank om du inte är hemma?
  • MaybeBride09

Tack så mycket Väntar på verifiering nu Sen blir det att shoppa ;)

• MaybeBride09

En fundering, hittade nu en säljare som sålde ett halsband för typ 3£ och tog ingen frakt.Jag tycker det låter för bra för att vara sant, men när jag kollar frakten och verkligen kollar så jag klickat i Sverige så är det fortfarande fraktfritt. Finns det risk att han/hon sen senare säger att frakten kostar, eller kan man lita på det som står?

• weddingdreams

Nu blev ajg väldigt fundersam... Jag har inte fyllt i några siffror i efterhand... hmm.. men jag har shoppat i någon månad eller två...

• Oniq

Jag har aldrig stött på någon som krävt frakt efter att det stått free shipping. Är du fundersam så skriv och fråga - om något ser konstigt ut eller inte stämmer med dina uträkningar - skriv och fråga.

Jag har bara haft positiva erfarenheter av ebay.

Visst, jag har fått en felleverans någon gång, men då har dom skickat rätt senare -utan extra kostnad (dvs jag fick gratisprylar först :) ).

• 20110820

Vet inte om du vet men annars tipsar jag dig nu om http://global.ebay.com/ där priser och portokostnader omvandlas till SEK. Håll ett öga på fraktkostnaderna, jag har sett skräckexempel där någon skulle ha 180 kronor för att skicka en foundation från USA till Sverige... Men står det fraktfritt så ÄR det fraktfritt!

Ebay är som en drog, man blir beroende. Consider yourself warned Lycka till!

• Lev idag

Japp jag kollade mitt kontoutdrag på internet! :D
    Så igår klickade jag hem lite dekorations kristaller :D
    Yeeeej!

Svar på tråden Ebay och Paypal hjälp tack!