Vi är Maltatokar hela familjen (medelhav generellt men Malta är billigt och varmt på vintern... ). Min pappa är där nu (bor påGozo) en månad nu. Jag och mamma åker dit nu den 6 feb och umgås lite med vår värmekrävande far och make..
Party, då är det Valetta som gäller. Där är det full rulle dygnet runt, väldigt intensivt, fullt med bilar, folk och uteställen. Det finns liksom ingen lugn gata. Mdina föredrar jag, mest för att allt är så välbevarat och andas historia. Gator, husfasader - ALLT är i limestone! Bougainvilleaträden som växer uppför tremetershusen är värda ett besök bara de!!
Niini skrev 2011-01-30 10:51:45 följande:
Men ta INTE taxi på kvällen :P Karln vi hade minns jag körde 120 mitt inne i stan o jag misstänker de inte fanns några bromsar på bilen ;) Fast o andra sidan var det rätt kul, fyra i baksätet som trängdes o flög omkring ^^
Hoteller hette väl annars Europa, inte det bästa kanske men väldigt trevlig personal.
Vår revisor gjorde en detour till Malta när vi var där en gång och bodde faktiskt på Europa. Han gillade det inte. Men billigt var det.
Låter som Malta alltid! Alla bilförare är helgalna, kör alldeles för fort och hetsigt. Krockar hela tiden och tar oförskämt betalt av turister. Ta inte taxi från flygplatsen till hotellen, då blir ni skinnade! Och pruta på ALLT! Det förväntas...
Vi brukar säga att malteserna är en 50/50 blandning av engelsmän och araber! De har liksom arabkulturens historia och sätt att vara i blodet, de är underbart hetsiga i sättet och det kan bryta ut stormiga bråk mellan bussförare på deras vintagebussar till väluppfostrade turisternas förfäran. Samtidigt är de hårt präglade av att vara en engelsk koloni. De pratar perfekt engelska med en brittisk artig attityd till turisterna för att sedan vända sig mot en maltes och blixtra av med en högljuss harang på maltesiska. Jättehäftigt!