• J och J

malta nån som varit där?

Vi hade först tänkt Montenegro men det blir Malta som minimoon istället tror vi.

Montenegro är mer en upplevelseresa och vi ville ha en lugn solsemester med snorkling och kanske nån enstaka utflykt till stad.

Malta har rätt bra snorkling har vi hört.
    Jag vet Egypten har bättre. men vi har varit där och vill åka till Europa för att hålla kostnaden nere.
    Vi kommer åka till Maldiverna 2012 sen.

Någon som varit på Malta och har tips om bra ställe att åka till?
    Helst ingen megastor partystad 

jagochminfina.blogg.se fråga mig om anvnamn och lösen
  • Svar på tråden malta nån som varit där?
  • 1700tal

Vi är Maltatokar hela familjen (medelhav generellt men Malta är billigt och varmt på vintern... ). Min pappa är där nu (bor påGozo) en månad nu. Jag och mamma åker dit nu den 6 feb och umgås lite med vår värmekrävande far och make..

Party, då är det Valetta som gäller. Där är det full rulle dygnet runt, väldigt intensivt, fullt med bilar, folk och uteställen. Det finns liksom ingen lugn gata. Mdina föredrar jag, mest för att allt är så välbevarat och andas historia. Gator, husfasader - ALLT är i limestone! Bougainvilleaträden som växer uppför tremetershusen är värda ett besök bara de!!

Niini skrev 2011-01-30 10:51:45 följande:
    Men ta INTE taxi på kvällen :P Karln vi hade minns jag körde 120 mitt inne i stan o jag misstänker de inte fanns några bromsar på bilen ;) Fast o andra sidan var det rätt kul, fyra i baksätet som trängdes o flög omkring ^^

Hoteller hette väl annars Europa, inte det bästa kanske men väldigt trevlig personal.
    Vår revisor gjorde en detour till Malta när vi var där en gång och bodde faktiskt på Europa. Han gillade det inte. Men billigt var det.

Låter som Malta alltid! Alla bilförare är helgalna, kör alldeles för fort och hetsigt. Krockar hela tiden och tar oförskämt betalt av turister. Ta inte taxi från flygplatsen till hotellen, då blir ni skinnade! Och pruta på ALLT! Det förväntas...

Vi brukar säga att malteserna är en 50/50 blandning av engelsmän och araber! De har liksom arabkulturens historia och sätt att vara i blodet, de är underbart hetsiga i sättet och det kan bryta ut stormiga bråk mellan bussförare på deras vintagebussar till väluppfostrade turisternas förfäran. Samtidigt är de hårt präglade av att vara en engelsk koloni. De pratar perfekt engelska med en brittisk artig attityd till turisterna för att sedan vända sig mot en maltes och blixtra av med en högljuss harang på maltesiska. Jättehäftigt!
  • 1700tal

Och btw, undvik de värsta sommarmånaderna. Det är som att vara i öknen. Men gillar ni 40-45 grader hetta, kör på!

Behagligast är vår/försommar (som vår högsommar) och tidig höst. Nu, i jan, har pappa haft 15-20 grader...

• J och J

vi kommer åka andra veckan i juli. vi gifter oss den 9e och vill åka direkt därefter. en vecka.
    vill ha snorkling och hav och europa så känns som det kommer vara varmt var som då =)

vi är inte riktigt ute efter party. mer romantik, mys, bad snorkel och lite stadsturer kanske. 

• Pupa

Jag bor på Malta och har svarat i jätte många trådar, prova sökfunktionen och återkom gärna om du har specifika frågor.

• Pupa

Skummade nu igenom tråden och ser att du fått en del tips men 1700-tal har fel, Valletta är heldött på kvällstid, fest stället är Paceville (en del av St. Julians).

Jag snorklar inte själv men vet att vattnet ska vara jätte fint för sådant men just vid Valletta badar man inte (det är ju hamn där kryssningsfartygen kommer in). Annars kan man bada nästan längs med hela kusten.

• bröllop20110702

Jag har varit där hur många ggr som helst, åkt dit varje sommar sedan jag var liten och även mkt nu på senare år. Kan absolut rekommendera en resa dit! Har varit där alla årstider också. Måste påpeka (precis som Pupa ovan =docka på maltesiska förresten;) ) så förekommer det vissa "fel" ovan som 1700-tal skrivit. Som redan påpekats så är Valletta inte någon partystad. Det är dött där kvällstid. Malteser verkar hetsiga när dom pratar med varandra, om man jämför med hur lugna vi svenskar är. Jag måste dock säga att malteser är fruktansvärt hjälpsamma utan att förvänta sig någonting tillbaka. En annan sak gällande värmen där så är det varmare i augusti än juli. Även om det är runt 40 grader tycker jag inte att det känns så varmt. För mig känns 25-27 grader i Sverige ungefär som 40 grader där. Snorkling är bra om man gör det vid klippstränder. Smaka även pastitsi, ett friterat knyte fyllt med riccottaost eller ärtor. Salt och gott:) Lycka till med resplanerna!:)

• bröllop20110702

Glömde skriva, gör upp om priset innan när ni åker taxi från flyplatsen. Taxi på kvällen är inte alltid lika lätt att få tag i som taxi här i Sverige. Hyrbil rekommenderas:)

• Pupa

bröllop20110702 - du verkar ha koll :) hur kommer det sig att ni varit till malta så mycket och ofta?

• 1700tal
    bröllop20110702 skrev 2011-02-03 14:26:27 följande:
    Jag har varit där hur många ggr som helst, åkt dit varje sommar sedan jag var liten och även mkt nu på senare år. Kan absolut rekommendera en resa dit! Har varit där alla årstider också. Måste påpeka (precis som Pupa ovan =docka på maltesiska förresten;) ) så förekommer det vissa "fel" ovan som 1700-tal skrivit. Som redan påpekats så är Valletta inte någon partystad. Det är dött där kvällstid. Malteser verkar hetsiga när dom pratar med varandra, om man jämför med hur lugna vi svenskar är. Jag måste dock säga att malteser är fruktansvärt hjälpsamma utan att förvänta sig någonting tillbaka. En annan sak gällande värmen där så är det varmare i augusti än juli. Även om det är runt 40 grader tycker jag inte att det känns så varmt. För mig känns 25-27 grader i Sverige ungefär som 40 grader där. Snorkling är bra om man gör det vid klippstränder. Smaka även pastitsi, ett friterat knyte fyllt med riccottaost eller ärtor. Salt och gott:) Lycka till med resplanerna!:)
    Är väl bara jag som uppfattar Valletta som busy och surrande på kvällstid då.. Jag bor ju på landet så vad vet jag. Är inte heller nån partyprisse så nattklubbar osv vet jag inte mkt om.

Och ang vad du skriver om maltesernas sätt att vara, hetsiga och artiga samtidigt så var det ju ungefär samma sak som jag skrev....
  • bröllop20110702

Pupa: jag har halva släkten bosatta där:)

• Pupa

20110702 - är det maltesisk släkt eller svenskar som bor här?

• J och J

tack för alla tips! 
    vi har dock bestämt oss att åka till korfu istället.
    mindre varmt, lite billigare.

dock skulle jag helt klart vilja åka till malta nån annan gång! 

Svar på tråden malta nån som varit där?