Ge mig ett råd!
Jag har ett litet i-lands problem som jag gärna vill att ni hjälper mig med!
Det börjar bli dags att bestämma vilket efternamn jag och min sambo ska ta när vi gifter oss och vi kan inte bestämma oss!
Det lutar åt hans efternamn Persson, eller att ta hans mormors efternamn Sjölin. Jag gissar nu att de flesta av er tycker att det är ett enkelt val och att varför ta ett -son namn när vi kan välja ett mer ovanligt namn.
Men det är jag som tvekar.
Namnet Sjölin är såklart väldigt vackert, men det är ett nytt namn som ingen av oss heter och som inte riktigt känns som att det har "med oss" att göra. Det blir mer så att vi bara tar ett namn för att det ska vara snyggt (vilket det även blir).
Persson är ju dock ett släktnamn som sambons familj heter och har hetat länge och det är ju "tradition" att ta makens namn vid giftermål. I alla fall är det tradition för mig. Men när jag tänker på Persson känns det som att vi borde "passa på" att ta ett snyggare namn nu när vi har chansen.
Mitt efternamn vill vi inte heta, därför har vi inte tagit med det som alternativ.
Snälla hjälp mig att komma fram till ett beslut!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-31 10:43
Det jag glömde skriva förut är att en del i släkten har kommenterar och tyckt att det är märkligt att vi ska ev ta ett efternamn som ingen av oss heter och att det "är lite märligt" som de sa. Och det ringer i huvudet på mig hela tiden, "vad ska de säga"...