• egglina

Ge mig ett råd!

Ja visst är det klurigt med efternamn!!
    Som du säger, man vill ju passa på när man kan och man vill ju vara säker på sin sak och inte ångra sig sen..

Jag tänker om det rimmar på något eller kan förnknippas med något som tex klasskamrater kan reta barnen för.. Sjölin då tänker jag sjölejon.. Kanske långsint haha men ja.. Jag försöker tänka på allt när det gäller sånt! :) Som att jag skulle inte kunna tänka mig att döpa mitt barn till Nora då det rimmar på något man säkert inte får skriva här (?)..(ta inte illa upp ni som döpt era barn till detta) För att inte utsätta barnet att riskera att bli retad. Som om barnet har lite hull (barn blir ju retade för minsta lilla) och då kan det säkerligen vara någon unge som börjar
    "Se h*n är så tjock,, som ett Sjöö--lejon!! Hahahah"
    Inte för att du ska basera ditt val på mina långsinta tankar men x)

Som du säger kan jag också känna så att ta ett nytt efternamn som inte har något med oss att göra känns lite fel, eller det känns konstigt. Då kör jag hellre på karlns Johansson som vi har en koppling till. Dock har vi ju kommit överens om mitt efternamn nu,, men jag tycker tradidtionen att ta karlns efternamn är trevligt. (min personliga åsikt, alla får göra som de vill)

Kanske man kan prova på namnen under en vecka eller så.. Och känna efter. Höra också hur ens förnamn låter med de olika efternamnen.. Ibland kan man ju höra hur om det har en go klang i det så att säga. Men svårt är det!

• egglina
    cattitzi skrev 2011-01-31 10:02:53 följande:

Ja du har helt rätt i att det inte får bli något som kan bli glåpord senare i livet. Tyvärr är barn väldigt uppfinningsrika och vill de hitta ett glåpord så gör de det oavsett vad jag väljer för namn i dag. Även om jag själv har ett väldigt vanligt namn (Catharina) så kom mina klasskamrater på enormt mycket glåpord som rimmade på mitt namn. Och inte minst på mitt smeknamn som är Cattis, där Kattpiss lät bra. Så jag förstår var du menar! :o)

Anledningen att jag drar mig för Persson är just för att mina initialer blir CP, och jag VET att det är långsökt, men man behöver kanske in be om att få glåpord heller...
    Förstår du vad jag menar?

Jag känner också, så som du skriver, att jag hellre tar ett namn som har anknytning till oss, alltså Persson, men som sagt så finns det lite anledningar till varför. Nu när du förstår det lilla anledningen(och kanske även den löjliga anledningen) till varför jag inte kan bestämma mig...

Har du fler råd??

Nja CP är väl inte de roligaste initialerna man kan ha.. Såklart det går att skratta bort till viss del,, men om någon frågar på bröllopet "vilket efternamn ska ni ta? Jasså Persson Höhöhö då blir du CP from nu Cattis!!"
    Kanske inte kul att få höra det på sin stora dag :S jag har iaf några i släkten och på karlns sida som skulle kunna slänga ur sig en sån kommentar och jag skulle inte uppskatta det alls.

Men som sagt att ta ett namn som inte man har någon koppling till känns inte heller helt skoj.
    Gud vilken jobbig sits! Du får helt enkelt byta förnamn och efternamn så du stavar det Katharina i stället. KP,
    Katharina Persson  ;)
Svar på tråden Ge mig ett råd!