• 11juni2011

BILLIGT bröllop med MÅNGA gäster! Möjligt???

Någon som har erfarenhet av att kunna få till ett hyfsat billigt bröllop med rätt många gäster?! Vi vill egentligen ha ett litet enkelt bröllop men min M2B har en rätt stor släkt och alla står oss nära så vi kan inte gärna plocka ut några stycken.

Vi kommer bjuda ca 120-130 pers. Och hade velat klara oss på typ 20 000 till mat & dryck. Tanken är att göra egen buffe och tårta (är kock och konditor så det är mitt STORA intresse) och köpa sprit från tyskland.

Klänningen och ringar med mera är alltså inte inräknat i dom 20 000:-

Vad tror ni? Någon som har erfarneheter?!

Tacksam för alla svar och synpunkter!

• Svar på tråden BILLIGT bröllop med MÅNGA gäster! Möjligt???
  • förlovadflicka

20 000 är summan vi kommer lägga för 3-rätters för 40 pers... Det kanske inte är omöjligt men det låter väldigt svårt iaf... Men man kan ju be andra laga mat till buffén och ge istället för bröllopspresent, då kan det nog funka :) 

• Willowfield

Nog tror jag du kan få till det med den bugeten, beror ju lite på hur mycket dricka ni skall bjuda på.
    Andra saker som spelar in är ju hur mågna barn som kommer, de äter ju som oftast inte lika mycket samt blir nog glada om de får lite mera barnvänligt som köttbullar och dylikt.
    Buffe kan man ju göra för liten penning, samma här beror helt på vad du väljer att laga till.
    Sallader, hembakat bröd, piroger, gravad lax behöver itne kosta skjortan.
    Gjorde för några år sedan en enkel buffe för 45 personer, den gick på ca 2500:- (ingen dricka inräknat)
    där hade jag, gravad lax, piroger, sallad, bröd, potatis sallad, rostbiff och smörgåstårta. dyrast var nog smörgåstårtan samt rostbiffen. Sen hade vi mängder av frukt och fikabröd. (inkl i priset)

Vi kommer oxå att ha en form av buffe, med hemmagjorda förätter och sen helstektgris som huvudrätt.
    har ännu inte räknat ut hela summan då jag inte vet priset på grisen än. Antal personer, inbjudningslistan är på 130 personer nu..

• Rebecka och Jens

Det är ju ganska stor skillnad på kostnad om man lagar maten själv eller beställer catering... sen beror det självklart på vilka krav ni har, om man måste ha de dyraste råvarorna. Vi har budgeterat 7000 kr till 80 personer, dock ingen dryck medräknad. Har ingen koll på kostnaden för spriten...

• himeko81

Om du även vill spara pengar - bar med självkostnadspris.
    Visst går det att hålla nere men samtidigt ska man inte vara alltför snål mot sig själv :( Kanske inte alltid roligaste att välja billigaste alternativen jämt.

• Johan137

All respekt till er och önskan om att hålla kostnaderna nere. Men det är min erfarenhet, med säkert 250-300 bröllop bakom mig, att de bröllop där det känns som om det är väldigt generöst på mat/sprit-fronten oftast blir lite mer livade. Är det mer svångremmen på på bröllopet så brukar det lägga lite sordin på själva partyt också. Men det är ju som sagt lite olika vad man siktar på.

Jag tycker alla sätt att fira sin kärlek på är fint, men det är synd att hålla tillbaka på den här enda dagen i sitt liv. Att leva kostnadseffektivt fram till bröllopet kan ju också hjälpa budgeten lite 

• lovvydovvy

Vi har budgeterat 3000 - 4000:- för trerätters till 90 personer samt 2000 - 3000:- i dryck till maten.
    Då tänkte vi ha gravad lax till förrätt, tjälknul med tillbehör till huvudrätt och äppledessert.
    Dock så får vi köttet till huvudrätten gratis av min pappa som skjutit älgenSkrattande. Ska grava laxen själv och baka brödet till förrätten.

Anledningen att det blir så billigt är att vi tänker väldigt mycket på att använda säsongens råvaror och tänker igenom alla beslut runt maten och tar bort allt som inte förhöjer maten nämnvärt men ökar priset avsevärt.

Tänker att maten inte måste vara "fin" men ska vara väldigt god och att ingen ska behöva gå hungrig eller att det ska kännas snålt tilltaget.

• Oniq

Helt klart att det går! Beroende på vad man tänkt bjuda på. räknar man kuvertpriser så kommer vår budget att se ut ungefär så här:

Räknat per pers:
    Förrätt ca  3,5kr
    Huvudrätt  ca30kr
    Dessertbuffé/Godisbuffé 20kr
    Vickning 8kr

Tot: 61,50kr/pers

Vi kommer att bjuda ca 60st så mat kommer att gå på ca 3800kr
    Dryck har vi en buget på 4500kr

Så enligt mina beräkningar borde man klara sig på 20 000kr till 120-130 gäster :)

• Lysdioda

Vad har ni för vickning? Kan du bjuda på dom tipsen?

• Lysdioda

Och till frågeställaren:
    Man kommer ju riktigt billigt undan om man kan få köpa råvarorna billigt. Har ni nån företagare som kan plocka ut dem åt er så vore det ju guld. En vän till mig tog det via sin svägerska på en butik här i stan och de la 3500 på maten till cirka 100 gäster, fast då var inte tårtad medräknad. Och inte arbetsttiden givetvis för man får ju stå själv och laga gratis.

• Madpil

Hej,
    Jag tror att det är fullt möjligt att klara av budgeten om man är nog räknad med vad man köper. Jag har annordnat ett antal bröllop till liknande budget och om man är beredd på att göra en hel del själv så är det inga problem.
    Jag kan gärna komma med lite tips om du skulle vilja ha det:) Är mamma ledig nu och har varit det ett tag, så det börjar klia i jobbfingrarna!
    När det kommer till mat, kan man den biten och kan tänka sig lite utanför ramarna så brukar det faktiskt inte behöva bli så vansinnigt dyrt. Jag fixade ett bröllop med 3-rätters plus tårta och dryck för lite över 60 pers och jag mins inte exakt men det hamnade väl runt en 10000, men brudparet gjorde mycket och jag gjorde också mycket.
    Men som sagt hör av dig om du vill ha lite tips, så ska jag se om jag kan hjölpa på nått vis....

• Moster Stina

Vill bara tipsa om att göra pizzabullar till vickning.
    En sort med köttfärs och en med stekt lök och svamp. Det blir billigt, och mycket populärt vill jag lova!
    Dessutom är de ju enkla att göra, och blir många i ett huj!

• Oniq

Lysdioda: Helt vanlig hederlig varmkorv mä brö ;) Vid den tiden brukar det formella vara över och det är bara lite bukfylla som gäller för att förhindra för stor fylla av det andra slaget ;)

• turbovampyria

Det går absolut med 20000kr. det låter som mycket pengar. Vi ska göra en egen buffé med förrätt och varmrätt och räknar med en kostnad på 5000kr(för maten) till 80pers. Drycken ska vi också köpa från tyskland för ca5000kr(Resan ej inräknad).

• 11juni2011

Tack snälla för alla svar!
    Det verkar vara blandade åsikter om det är möjligt eller inte men jag tror allt att det skall gå.

Hade dop nyligen för min son, då hade vi buffe med grillad kyckling, fläskfile, rostbiff, tacopaj, broccoli/kassler/feta-paj, kycklingpaj, bröd, italiensk sallad, grekisk sallad, potatisgratäng, potatissallad, bröd (säkert nått mer men kommer inte på allt hehe) samt tårta, kakor och läsk/kaffe/te. Detta var för 40 pers och jag gjorde allt själv. Det gick på ca 2000 kr.

Och till bröllopet kommer det ju cirka 3-4 ggr så mycket folk, så jag tänkte helt enkelt gångra 2000 kr x 4 = 8000 kr för allt utom alkohol. Och 12000 kr till alkohol samt lite extra gott att lägga på buffen!

Tips mottages tacksamt också på saker som kan passa till den buffen jag nämde ovan, gärna om det går att förbereda nån dag innan!

• Lysdioda

Lite ostar och frukt vore kanske gott till?

Tycker buffén låter väldigt god!

• 11juni2011
    Lysdioda skrev 2011-02-08 05:43:28 följande:
    Lite ostar och frukt vore kanske gott till?

Tycker buffén låter väldigt god!
    Just de! Frukt hade jag också hehe meloner, färsk ananas, kiwi. Tänkte ha lite jordgubbar och vindruvor till böllopet också. Ostar är inte heller fel, jag är själv tokig i brie-ost så det kanske man skulle kunna ha heheh!
Svar på tråden BILLIGT bröllop med MÅNGA gäster! Möjligt???