Okej att inte bjuda släkten?
Jag har läst att det hör till god ton (eller vad det nu heter) att man om man låter någon annan vara med och bekosta bröllopet, så skall denna få ha synpunkter och inflytande över gästlistan.
11 personer tycker inte jag låter speciellt mycket. Och snedfördelning är det väl INGEN som tänker på ändå.
Men jag förstår också dig, som kanske inte är ett dugg intresserad av att ställa till med ett släktkalas bara för din mors skull.
Men, om du inte vill bli osams med henne för tid och evighet, kanske du skulle kunna tänka dig att bjuda in de där 11 personer extra ändå. Det kostar ju inte er så mycket i alla fall, när din mamma betalar.
Jag kände inte till det där med att medbekostare bör få bestämma något över gästlistan när jag var på en kompis bröllop. Det bekostades av hennes svärföräldrar, och hon var jättesur över att de promt ville bjuda ett par bekanta som inte hon själv vill ha med.
Och efter bröllopet (utan de där bekanta) så talar inte svärföräldrarna med sin svärdotter, och talar illa om henne på alla vis, för att de tycker hon betett sig illa.
Lite synd ju, med tanke på att det då rörde sig om endast två personer.
Givetvis är det ni själva som bestämmer, men tänk på att din mamma som är med och bekostar kalaset, faktiskt kan bli stött lååångt framöver. Fundera på om det verkligen är värt det?
Ville inte klaga, utan bara framföra lite saker att tänka på som kan ställa till det lite efteråt...