• MrsT2011

Det blir inget bröllop..

Du bara måste prata med någon, en kurator, coach eller psykolog som kan hjälpa dig med självkänslan. Det är precis det som allt det här handlar om, jag lovar. Du är en fantastisk sambo och mamma! Det är dumt att generalisera men tyvärr är det vanligare att kvinnor klankar ner på sig själva. Till slut tappar partnern lite av respekten för en, det blir jobbigt att lyssna på någon som hela tiden ber om ursäkt för sin existens.

Jag vet ingenting om er relation så jag kan inte avgöra om du ska stanna eller gå. Å ena sidan borde du kanske kunna nöja dig med en lycklig samborelation, men han borde å andra sidan kunna tänka sig att gifta sig med kvinnan han älskar. För ni älskar väl varandra? Försök prata om framtiden, era drömmar och förhoppningar, i helt andra ordalag. Hur och var vill ni bo, vart vill ni resa, vad vill ni jobba med, vilka vill ni umgås med, vad vill ni göra när ni får en barnfri kväll? Om vardagen ska fungera och ni ska kunna öppna er för varann, då måste ni båda kunna visualisera ett lyckligt "äktenskap", oavsett om ni gifter er eller ej! Lås inte diskussionen vid "jag vill gifta mig!" och "jag vill inte!"

Min sambo får många syrliga kommentarer om att han borde ha friat till mig om han nu vill leva med mig. Men det var jag som friade, och jag tycker tvärtom att kraven har ökat på mig sedan dess att visa hur mycket HAN betyder, att det inte bara är bröllopet som räknas. Hur mycket JAG betyder vet jag redan, han har på alla möjliga sätt visat att jag är den viktigaste personen i hans liv. Kan du ärligt säga att du känner likadant, att du är den viktigaste personen i din sambos liv? På din beskrivning låter det tyvärr inte så...

En sak är i alla fall säker, du duger som du är och det faktum att du mår jättedåligt över det här visar att något är fel...

• MrsT2011
    Verus skrev 2011-02-10 15:35:18 följande:
    Samtidigt blir jag ganska knäckt över att han ser hur ledsen jag blir men inte reagerar dess mer på det. Jag tror han blir irriterad över att jag blir ledsen. Han känner nog inte precis för att trösta mig för något som han vet att jag anser att han är "skyldig" till.
    Det är precis detta jag menar med att han börjar tappa respekten för dig. Man blir inte irriterad när någon man bryr sig om blir ledsen, man blir förtvivlad. Den relation ni har låter inte sund, du klandrar dig själv för mycket och han bryr sig alldeles för lite. Familjerådgivning är det enda som kan hjälpa, tyvärr är det ofta lögn i helvete att få män att gå med till en sådan, men det är hög tid att du börjar ställa krav om ni ska fortsätta leva ihop. Livet ska inte vara såhär svårt! Du ska inte behöva må såhär dåligt! Visst, man kan tycka att vädret är skit och jobbet är skit och att det är skit att folk blir sjuka och dör. MEN när det är familjelivet, det finaste vi har, som gör en ledsen - då är det livsviktigt att göra något åt det.
  • MrsT2011

Tänk om det är så att han inte älskar dig längre? Folk har en viss förmåga att stanna kvar i en relation av ren bekvämlighet, till och med när de blivit kära i någon annan. Tycker det är helt åt helskotta fel att många människor inte kan stå upp för sina känslor och ta ansvar för både sitt och sin partners liv. Det känns som en varningssignal att han lite lamt svarar "tycker om dig" när du frågar om han älskar dig...

• MrsT2011
    Aniara4 skrev 2011-02-17 18:10:41 följande:
    Jag skrev ett långt inlägg förut, men just då strulade nätet så det försvann, och jag orkade inte återskapa det då.

Det första jag ville säga var att acceptera att han helt enkelt inte vill gifta sig. Inte acceptera som i att tycka det är bra, men att se klart att det är så verkligheten ser ut. Han vill inte gifta sig. Hur ska du förhålla dig till det?

Men sen tycker jag precis som flera andra att det inte verkar vara det enda problemet i er relation. Jag tycker det låter som att ni är fast i negativa mönster där även du beter dig på ett sätt som du inte vill. Han verkar inte vara schysst mot dig, och du reagerar med att gnälla och tjata, som du beskriver det själv.

Jag tror ni behöver hjälp utifrån. Förstahandsalternativet borde vara parterapi. Det brukar gå att få till reducerad kostnad via kyrkan eller kommunen, om man inte kan eller vill lägga pengar på att gå privat. Jag rekommenderar par-KBT å det varmaste, eftersom det fokuserar just på att hitta fungerande kommunikation och lösa konkreta problem här och nu. Men risken är förstås att han inte vill gå. Då får du fundera på hur viktigt det är för dig. Om det för dig blir det slutgiltiga tecknet på att han inte bryr sig om relationen kanske det blir droppen som får dig att inte vilja stanna.  Men kanske känns det inte så avgörande för dig.

I så fall tycker jag du ska gå för egen del. Du kan aldrig förändra en annan person, men du kan förändra dig själv vilket på sätt och vis tvingar den andre att ändra sig eftersom "dansen" inte kan fortsätta när någon börjar ta andra steg. Du kanske behöver lära dig andra sätt att förmedla dina önskemål och behov, och bestämma dig för vad du ska göra om han struntar i det du säger. Det är lite läskigt. för om du kommer fram till att vissa saker faktiskt är helt nödvändiga för dig i en relation, och han inte är beredd att ändra sig på de punkterna, då blir den logiska konsekvensen att du måste gå.

Man kan be någon ändra sig, men aldrig tvinga dem, och om någon vägrar ändra sig måste man själv bestämma sig för om det är en "deal breaker" som Dr Phil brukar prata om, eller inte.

Lycka till!
    Helt rätt, precis så jag också menade i mina inlägg! Man kan aldrig förändra någon annan men man kan förändra sin egen situation. Du kommer inte att ångra dig, börja förändra NU! Var modig och lita på dina egna insikter om situationen. Tro på att du löser det här på det sätt som är bäst för dig!
  • MrsT2011

Jag tycker det värsta av allt är att han vägrade ta frieriet på allvar. Här tar du mod till dig och friar till din partner och sen skrattar han bara bort det! Kränkande och fruktansvärt oseriöst.

Svar på tråden Det blir inget bröllop..