• Bobou

Det blir inget bröllop..

Verus skrev 2011-02-10 15:35:18 följande:
    Samtidigt blir jag ganska knäckt över att han ser hur ledsen jag blir men inte reagerar dess mer på det. Jag tror han blir irriterad över att jag blir ledsen. Han känner nog inte precis för att trösta mig för något som han vet att jag anser att han är "skyldig" till.
    Vad som ligger bakom din sambos beteende vet du såklart bäst själv, men jag vill presentera en annan teori i tråden. Jag tolkar inte det beteendet som att din sambo inte bryr sig om att du blir ledsen, självklart gör det honom upprörd tänker jag, men han blir frustrerad över att han själv är orsak till det och att han inte kan trösta dig utan att gå emot sina egna principer.

Här på BT tycks det finnas ganska många par där den ena vill gifta sig mer än den andra, och den andra går med på det av kärlek och omtanke. Jag känner också många personer som inte hänger på BT, som inte skulle gå med på att gifta sig för sin partners skull, därför att de har en stark princip emot det.

Den principen behöver inte vara så noga formulerad i ord, det kan vara mest en känsla. Somliga är emot äktenskap generellt, för att de ser dem som en tvingande konstruktion som håller kvar folk i olyckliga relationer (kanske har de observerat det på nära håll som barn), och andra har en tydlig bild av vad ett bröllop ska innebära, som inte stämmer överens med livssituationen just nu. Det kan till exempel vara att äktenskap ingår man när det känns helt rätt i tiden/ekonomin/karriären/relationen, eller efter att man själv ha fått fria, eller när man helt enkelt känner att det känns roligt (istället för jobbigt, som det lätt blir om man har mycket annat att tänka på).

Det vore intressant att få höra anledningarna till varför din sambo inte vill gifta sig, och det finns tusen andra orsaker än att han inte tycker att han hittat rätt kvinna. Har du kunnat fråga honom om det utan att han känt sig anklagad? Visst är det hemskt att han gör dig så ledsen genom att inte vilja gifta sig just nu - men det är också bra att han står upp för sig själv.

Och så till sist vill jag säga att jag också känner till åtminstone två personer som tyckt att äktenskap bara är allmänt onödigt, och så poff! helt plötsligt har den rätta stunden/känslan kommit och så har de ändrat sig, mer eller mindre från en sekund till en annan. Folk funkar olika, helt enkelt. Kan vara bra att komma ihåg ibland.

Många kramar!
  • Bobou
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-02-17 15:13:23 följande:
    Ge ultimatum!
    Eller hur, "my way or the highway", passar det inte kan han dra! Det är ju DIN dröm om att gifta dig, har han valt att vara tillsammans med dig och ha barn med dig, så måste han ju respektera dig fullt ut! Det är ju inte som att du är ihop med honom för hans egen skull...!

Han kan väl få ha egna tankar och drömmar om han vill, men det viktigaste är ändå att han anpassar sig efter DIG! Bröllopet är ju DIN dag!

(Hoppas ironin gick fram...)
Svar på tråden Det blir inget bröllop..