Det blir inget bröllop..
Jag skrev ett långt inlägg förut, men just då strulade nätet så det försvann, och jag orkade inte återskapa det då.
Det första jag ville säga var att acceptera att han helt enkelt inte vill gifta sig. Inte acceptera som i att tycka det är bra, men att se klart att det är så verkligheten ser ut. Han vill inte gifta sig. Hur ska du förhålla dig till det?
Men sen tycker jag precis som flera andra att det inte verkar vara det enda problemet i er relation. Jag tycker det låter som att ni är fast i negativa mönster där även du beter dig på ett sätt som du inte vill. Han verkar inte vara schysst mot dig, och du reagerar med att gnälla och tjata, som du beskriver det själv.
Jag tror ni behöver hjälp utifrån. Förstahandsalternativet borde vara parterapi. Det brukar gå att få till reducerad kostnad via kyrkan eller kommunen, om man inte kan eller vill lägga pengar på att gå privat. Jag rekommenderar par-KBT å det varmaste, eftersom det fokuserar just på att hitta fungerande kommunikation och lösa konkreta problem här och nu. Men risken är förstås att han inte vill gå. Då får du fundera på hur viktigt det är för dig. Om det för dig blir det slutgiltiga tecknet på att han inte bryr sig om relationen kanske det blir droppen som får dig att inte vilja stanna. Men kanske känns det inte så avgörande för dig.
I så fall tycker jag du ska gå för egen del. Du kan aldrig förändra en annan person, men du kan förändra dig själv vilket på sätt och vis tvingar den andre att ändra sig eftersom "dansen" inte kan fortsätta när någon börjar ta andra steg. Du kanske behöver lära dig andra sätt att förmedla dina önskemål och behov, och bestämma dig för vad du ska göra om han struntar i det du säger. Det är lite läskigt. för om du kommer fram till att vissa saker faktiskt är helt nödvändiga för dig i en relation, och han inte är beredd att ändra sig på de punkterna, då blir den logiska konsekvensen att du måste gå.
Man kan be någon ändra sig, men aldrig tvinga dem, och om någon vägrar ändra sig måste man själv bestämma sig för om det är en "deal breaker" som Dr Phil brukar prata om, eller inte.
Lycka till!