• AnnaJacob

Hur ska vi göra???

Jag har börjat fundera på detta med fotograf.
    Vi var på ett bröllop förra året som hade en "riktigt" fotograf, och de bilderna är sämre än dem som jag tog med vår vanliga kamera, och han kostade massa pengar.
    Jag har en kurskamrat som är hobbyfotograf och vill gärna ta bilder på vårt bröllop. Han tar fantastiska bilder, men har aldrig jobbat på ett bröllop.
    Jag vet att han skulle lägga ner sin själ i min dag, och verkligen göra allt för att ta bra bilder. Han säger också att han ju har ett och ett halvt år på sig att träna till vårt bröllop. Vi ska ju också träffas och snacka om vad för bilder han ska ta..

Det är ju massa pengar att spara, men frågan är om man kommer ångra sig om nu inte bilderna blir toppen!? Men samtidigt så finns det ju aldrig någon garanti för att fotografen ska ta bra bilder..även om han tar 10 000 kr betalt..

Vad hade ni gjort!?

• Svar på tråden Hur ska vi göra???
  • MrsT2011

Eftersom ni känner en duktig hobbyfotograf och har en bra känsla för både honom som person och de bilder han tar, då hade jag satsat på honom. Gå för säkerhets skull noga igenom ett skritfligt avtal och skriv långa listor med vilka bilder ni vill ha med, tyb närbild bukett, bruden ensam, pussbild, etc etc. Provfotografera vid samma tid på året som bröllopet äger rum, ifall ni ska ha bilder utomhus. Detta med ljussättning är viktigt och där har proffsen ett försprång.

Lycka till!

• loluna

Jag hade satsat på en fotograf som man har sett många bra bilder hos...
    Vår fotograf han underbara tips inför fotograferingen:
    mettesfoto.blogg.se/category/mette-tipsar-om-brollop.html

Och visst kan man "träna" men jag tror att det är svårt att träna på bröllpsbilder om man inte fotar just bröllop. Prova med en mindre session hos en bekant (förslagsvis vid samma tidpunkt som det planerade bröllopet, fast ett år tidigare och på samma plats), och se vad ni tycker om bilderna! Se det som "planera-bröllop"-bilder :)

• Cometen

Om man vill spara lite pengar kan det vara ett bra altenativ att anlita en professionell fotograf för porträttbilderna och resten (vigsel, fest mm) kan din kompis fota!

• TheD

Jag skulle ta den personen ni pratar om. Vi kommer ha min systers pojkvän som fotograf vid kyrkan och sen "jobbar" han inte för oss längre så att säga. För vigseln kommer vi åka till en riktig fotograf :)

• Chicita

Vi kommer ha en hoobyfotograf.
    Men för att han inte ska bli så stressad och nervös så har vi pratat med en annan fotograf som vi vet är bra. Och om bilderna som han tar inte blir bra så kan hon möta oss vid kyrkan nån annan dag när det är bra väder och knäppa lite bilder.
    Så vi har en backup "ifall att".
    Men vi tror inte att det ska behövas...

Funderar eventuellt att bjuda upp en nät-vän som jag har, som går en fotoutbildning just nu.
    Hon skulle kunna ta bilder under dagen hon också, och då kostar hon bara resa och logi eftersom hon dels så gärna vill komma på bröllopet. Och dels vill ha erfarenheten... 

• MrsT2011
    AnnaJacob skrev 2011-02-11 10:14:25 följande:

Jag har börjat fundera på detta med fotograf.
    Vi var på ett bröllop förra året som hade en "riktigt" fotograf, och de bilderna är sämre än dem som jag tog med vår vanliga kamera, och han kostade massa pengar.

Eftersom ni är lite skeptiska till ifall proffsens bilder verkligen blir bättre så är det nog rätt för just er att anlita hobbyfotografen. Men tänk på att i alla intervjuer man läser i bröllopstidningar där brudparen får frågan "vad önskar ni att ni hade gjort annorlunda" svarar en förkrossande stor andel att "vi önskar att vi inte hade snålat med fotograferingen". Känner ni att ni kanske kommer ångra er, då hade jag anlitat ett proffs med grundkravet att få se hundratals bilder från tidigare bröllop samt en utförlig prov-fotografering. Det faktum att den ni känner aldrig tidigare fotat bröllop är lite av en varningsklocka... Jag vet att jag går emot mitt första inlägg nu, men jag har funderat mer och mer på det här och insett att jag aldrig hade anlitat vår fotograf utan att ha fått se alla bilder hon tagit vid tidigare bröllop. Hon är ett proffs men i den lägre prisklassen, vi betalar 3000 kr för 2 timmar och 50 bilder på DVD. Hon har dessutom fått flera rekommendationer från olika brudpar här på BT, en faktor jag känner är viktig för mig.
  • MKF

Var försiktiga med fotografer som aldrig fotat bröllop tidigare. Det är jättemycket att tänka på vid ett bröllop som fotograf och det är lätt att missa något om man är oerfaren. Självklart kan personen vara en jätteduktig fotograf ändå, men det är inte bara hur man tar själva korten som man behöver tänka mig. Man ska också vara på rätt plats vid rätt tillfälle och så. Man ska också ha rätt utrustning för att fota i mörka kyrkor, backupkamera etc.

Om ni vill ha en fotograf heldag kan man ju göra som så att ni tar porträttfoton med en mer erfaren fotograf och låter hobbyfotografen följa med under dagen. Om hobbyfotografen vill ha foton till sin portfolio kan han/hon säkert göra det gratis eller för en symbolisk summa.

Lycka till!

• Vigsel igen

jag tycker att man inte skall låta kompisar och vänner göra detta tänk om alla blir inte bra !!!
    och eran vänskap går åt skogen är det värt det.....

ta in en utomstående  för erat bröllop 
    och se till att han har reserv kamera och han är van att fotografera med den som han använder så han inte har lånat in en kamera som han aldrig har fotograferat med  för när det gäller bröllop så har man bara en chans på sig  att få de bilder som behövs för att täcka in dagen 

Lycka till 

Vigsel igen efter 10år den 2/8-2013 är det dax
  • AnnaJacob

Tack för alla svar!
    Jag kanske ska förklara lite mer, han som vi kanske ska ha som fotograf är ingen nära vän till oss. Han skulle aldrig ha blivi bjuden på bröllopet som gäst! Han och jag pluggade bara juridik ihop, men han har hoppas av skolan nu och arbetar fulltid hos en fotograf firma i Köpenhamn. Han tar helt fantastiska bilder, bättre än de som vi har sett hos de fotografer som vi har besökt. Han har bara ingen speciell utbildning inom fotografi.

• Smuppra
    AnnaJacob skrev 2011-02-12 21:54:06 följande:
    Tack för alla svar!
    Jag kanske ska förklara lite mer, han som vi kanske ska ha som fotograf är ingen nära vän till oss. Han skulle aldrig ha blivi bjuden på bröllopet som gäst! Han och jag pluggade bara juridik ihop, men han har hoppas av skolan nu och arbetar fulltid hos en fotograf firma i Köpenhamn. Han tar helt fantastiska bilder, bättre än de som vi har sett hos de fotografer som vi har besökt. Han har bara ingen speciell utbildning inom fotografi.
    Då skulle jag tagit honom.
Svar på tråden Hur ska vi göra???