• JochD

Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!

Jag och min sambo vill gifta oss, eller rättare sagt vi vill vara gifta med varandra och vi väntar vårat första och mitt tredje barn till mitten på juli så vi har lite hux om flux kommit fram till att vi ska gifta oss i slutet på maj men saken är den att ingen av oss har lust att lägga en massa pengar på ett bröllop så vi bestämde som så istället: Vi ska gifta oss gratis!

Nåja kanske inte riktigt gratis men vi tänkte gifta oss i kyrka, jag ska ha en vanlig klänning och blivande en skjorta och finbyxor, vi har samma ringar som när vi förlovade oss och om vi bestämmer oss för att bjuda på fest efter så kommer det bli en enklare buffe som vi lagar själva, vi kommer inte heller åka på någon bröllopsresa utan gör vi någonting så blir det en natt på hotell i hemstaden!

Är det så ovanligt att resonera så? När det pratas budgetbröllop så kommer man ju upp i 25-30000:- i regel och det är ingenting vi har lust med!

• Svar på tråden Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!
  • masz

Jaaaa tack. Jag har länge funderat över buffé maten. Jag är så jäkla kräsen och vill ha något enkelt. Och det är just vad det ska bli. Jag ska ha grillat på mitt bröllop. Självklart! Mat-check :)

Jag och min sambo skulle också ha gratis bröllop. Vi ville bara vara gifta med varandra. Jag ville dock ha en fin klänning, det var de ända. Men sen ville jag ha en ny förlovningsring för att den skulle passa med billigaste vigsel ring som jag hittat. Önskade mig ny ring i födelsedags present och gubben köpen en dyr jävla ring, en vigsel ring som jag har som förlovningsring. SÅ den kostnaden gick ju också upp, eftersom jag vill ha en finare vigsel ring. Dock har jag även kommit på att jag vill ha en annan emellan förlovning-och vigsel ring. Suck. Mina drömmar om bröllop blir allt större och viktigare. DYRARE framför allt Men ska försöka hålla ner på kostnaden så mycket det går.. Bara drömmarna kan försvinna. hihi

• JochD

Haha ja fast vi ska gifta oss om 3½månader så mina drömmar kommer nog inte hinna växa så mycket  

• JustMeAndMyLove

Härligt att ni gör det som känns bäst ;)
    Min syster är inne på exakt samma tankar!

• masz
    JochD skrev 2011-02-11 22:23:21 följande:
    Haha ja fast vi ska gifta oss om 3½månader så mina drömmar kommer nog inte hinna växa så mycket  
    Det är bra ! :) Jag har dock 3 år kvar och försöker tygla mina drömmar :P
    Lycka till. Du får berätta sen hur det gått.
  • impegno di nozze

Jag tycker att ni gör helt rätt! Jag tycker att den här budgetfixeringen är lite..löjlig ibland om jag ska vara helt ärlig. Folk i forumet ropar gärna ut hur mycket de lägger ut på sitt bröllop och kanske skarvar lite för att det ska låta bättre. Jag kan inte se meningen med det och håller våra utgifter för mig själv, det har ingen annan med att göra. Det viktiga i sammanhanget är kärleken och att båda vill gifta sig, inte hur mycket pengar vi lägger på alla detaljer. Sedan tror jag att vi som verkligen går upp i all planering lite mer är genomsnittsbruden hänger här på BT. jag är övertygad om att många vigslar sker på ett mer modest vis och jag tror inte alls de är ovanliga och jag tror inte heller att deras äktenskap på något vis skulle fungera sämre för att budgeten inte var så stor på den stora dagen.

Nu svävade jag ut men det här har jag hållit inne på ett tag :)
    Lycka till och hoppas att ni får en fantastisk dag! 

• wiii
    JochD skrev 2011-02-11 21:53:11 följande:
    Vad kul att det blev lite engagemang i tråden
    som det ser ut nu så kommer vi göra så här (en liten överblick dels för min skull)

-jag syr min klänning
    -jag bakar tårtor
    -grillat till middag, ev knytkalas (här kommer mina föräldrar aldeles garantrat hjälpa till med förberedelser och så också)
    -en vän till mig sjunger i kyrkan
    -middag/fest blir antigen hos mina föräldrar eller i en lokal som kostar 1000:- att hyra
    -alkohol kommer vi nog bjuda på men det kommer inte bli övrdrivet många gäster och inte alls särskilt många som kommer dricka heller
    -inga nya ringar
    -sambon ska ha skjorta och byxor eller en kostym som han redan äger

sen ska vi bara fundera på barnens kläder, lite transport (taxi) bukett och ev hotell natt, jag har ju garanterat glömt en massa men vi tänkte inte krångla till det värst mycket mer än så
    Någon som fotograferar också kanske?
  • JochD
    wiii skrev 2011-02-12 10:07:40 följande:
    Någon som fotograferar också kanske?
    Ja det precis ja, antagligen kommer en vän till oss att göra det, han är rätt duktig!
  • Chicita

Ett lyckat bröllop sitter inte i hur mycket det kostade.
    Utan vad man gör med de medel man har och vilka som är  bjudna :)

Man kan ha en budget på flera hundra tusen, bjuda 300 gäster och göra allt enligt "etikettreglerna" och få ett bröllop med massa stress och nerver för "tänk om cateringfirman misslyckas med maten" eller "neeeejjj... det blev ljusgrå istället för silvergrå servetter" (ingen annan än DU märker ju skillnaden ändå ;)

Fira med de ni älskar och som ni vill ha omkring er.
    Och gör precis så mycket eller lite som ni vill.
    Ni kommer vara lyckligast i världen på er dag oavsett vad prislappen hamnade på i slutänden... 

• JochD
    Chicita skrev 2011-02-12 14:39:31 följande:
    Ett lyckat bröllop sitter inte i hur mycket det kostade.
    Utan vad man gör med de medel man har och vilka som är  bjudna :)

Man kan ha en budget på flera hundra tusen, bjuda 300 gäster och göra allt enligt "etikettreglerna" och få ett bröllop med massa stress och nerver för "tänk om cateringfirman misslyckas med maten" eller "neeeejjj... det blev ljusgrå istället för silvergrå servetter" (ingen annan än DU märker ju skillnaden ändå ;)

Fira med de ni älskar och som ni vill ha omkring er.
    Och gör precis så mycket eller lite som ni vill.
    Ni kommer vara lyckligast i världen på er dag oavsett vad prislappen hamnade på i slutänden... 
  • serenity
    JochD skrev 2011-02-11 14:10:39 följande:
    Jag och min sambo vill gifta oss, eller rättare sagt vi vill vara gifta med varandra och vi väntar vårat första och mitt tredje barn till mitten på juli så vi har lite hux om flux kommit fram till att vi ska gifta oss i slutet på maj men saken är den att ingen av oss har lust att lägga en massa pengar på ett bröllop så vi bestämde som så istället: Vi ska gifta oss gratis!

Nåja kanske inte riktigt gratis men vi tänkte gifta oss i kyrka, jag ska ha en vanlig klänning och blivande en skjorta och finbyxor, vi har samma ringar som när vi förlovade oss och om vi bestämmer oss för att bjuda på fest efter så kommer det bli en enklare buffe som vi lagar själva, vi kommer inte heller åka på någon bröllopsresa utan gör vi någonting så blir det en natt på hotell i hemstaden!

Är det så ovanligt att resonera så? När det pratas budgetbröllop så kommer man ju upp i 25-30000:- i regel och det är ingenting vi har lust med!
    tycker ni har en jätte bra idé!
  • Emblas Mamma
    impegno di nozze skrev 2011-02-11 22:47:56 följande:
    Jag tycker att ni gör helt rätt! Jag tycker att den här budgetfixeringen är lite..löjlig ibland om jag ska vara helt ärlig. Folk i forumet ropar gärna ut hur mycket de lägger ut på sitt bröllop och kanske skarvar lite för att det ska låta bättre. Jag kan inte se meningen med det och håller våra utgifter för mig själv, det har ingen annan med att göra. Det viktiga i sammanhanget är kärleken och att båda vill gifta sig, inte hur mycket pengar vi lägger på alla detaljer. Sedan tror jag att vi som verkligen går upp i all planering lite mer är genomsnittsbruden hänger här på BT. jag är övertygad om att många vigslar sker på ett mer modest vis och jag tror inte alls de är ovanliga och jag tror inte heller att deras äktenskap på något vis skulle fungera sämre för att budgeten inte var så stor på den stora dagen.

Nu svävade jag ut men det här har jag hållit inne på ett tag :)
    Lycka till och hoppas att ni får en fantastisk dag! 
    hm.. jag har dock aldrig vait med om att någon direkt skryter och skriker ut sin budget..
    ?
    Jag tycker det är lite roligt att veta vad andra lägger på vad för att få tips och idéer om hur man kanske hittar grejer billigare eller så är det helt enkelt ganska spännande at se vad folk prioriterar! :P

Inget fel alls att ha ett riktigt budgetbröllop, tycker bara det är bra! ;)
    Men det är lika fint att ha ett påkostat bröllop. Det är ju fint båda delar! Det beror ju också på vad man värderar oc hhur man är som människa.. :)
    Ni gör som ni vill, det är ER dag och ni ska känna er nöjda med den!
    Vi tänkte med ha ett riktigt budgetbröllop först, men det sprack rätt rejält! :) Hoppas ni lyckas bättre!
    Det kommer säkert bli super! :)
  • impegno di nozze
    Emblas Mamma skrev 2011-02-12 15:55:53 följande:
    hm.. jag har dock aldrig vait med om att någon direkt skryter och skriker ut sin budget..
    ?
    Jag tycker det är lite roligt att veta vad andra lägger på vad för att få tips och idéer om hur man kanske hittar grejer billigare eller så är det helt enkelt ganska spännande at se vad folk prioriterar! :P

Inget fel alls att ha ett riktigt budgetbröllop, tycker bara det är bra! ;)
    Men det är lika fint att ha ett påkostat bröllop. Det är ju fint båda delar! Det beror ju också på vad man värderar oc hhur man är som människa.. :)
    Ni gör som ni vill, det är ER dag och ni ska känna er nöjda med den!
    Vi tänkte med ha ett riktigt budgetbröllop först, men det sprack rätt rejält! :) Hoppas ni lyckas bättre!
    Det kommer säkert bli super! :)
    Jag tycker också det är spännande att höra hur andra gör och få tips och idéer, annars hade jag inte varit här på forumet. Men det finns ju trådar där tanken är att du ska skriva hur mycket pengar ditt bröllop planeras gå på eller redan kostat och det tycker jag är löjligt. Jag är helt säker på att det för många är en prestigegrej och jag tycker inte det är passande att föra diskussionen med den utgångspunkten. Så känner jag ock sedan får alla så klart göra som de själva känner. TS funderar ju över om det är okej att ha riktigt budget bröllop, så diskursen är väl den att man bör kosta på sitt bröllop och att det är lite skamligt att säga att man inte vill lägga massor av pengar på det. 
  • Emblas Mamma
    impegno di nozze skrev 2011-02-12 18:02:27 följande:
    Jag tycker också det är spännande att höra hur andra gör och få tips och idéer, annars hade jag inte varit här på forumet. Men det finns ju trådar där tanken är att du ska skriva hur mycket pengar ditt bröllop planeras gå på eller redan kostat och det tycker jag är löjligt. Jag är helt säker på att det för många är en prestigegrej och jag tycker inte det är passande att föra diskussionen med den utgångspunkten. Så känner jag ock sedan får alla så klart göra som de själva känner. TS funderar ju över om det är okej att ha riktigt budget bröllop, så diskursen är väl den att man bör kosta på sitt bröllop och att det är lite skamligt att säga att man inte vill lägga massor av pengar på det. 
    Jag tycker i och för sig att det är spännande att höra vad andra la ut på sitt bröllop med över huvud taget :)
    Jag tror de flesta är lite nyfikna på vad andra gör.
    Däremot tycker jag det känns pinsamt att berätta för mina vänner och bekanta hur mycket jag lägger, känns som om dom dömer en mer :P
    Jag gillar egentligen inte att prata pengar, men här där ingen känner en så är det ju möjligt :)

Men vi är ju alla olika..

I vilket fall, jag tycker ett budgetbröllop kan bli minst lika fantastiskt! Har varit på ett en gång med trädgårdsfest! Jättemysigt :)
  • lemfi

Om jag bara ville gifta mig, så kunde jag ha gjort det gratis...men jag vill faktiskt ha hela paketet med kyrka och ståt. Det är en dröm i sig för mig.
    Sen gör alla precis som de känner för.

Skulle kunna ha ett större och flådigare bröllop men har valt ett lagomt? bröllop ca 75 gäster och kostnad ca 50 000 kr. Det är ett bröllop som blir så vackert som jag önskar mig.

Sen naturligtvis skulle jag vilja ha en dyrare dukning och klädda stolar, porslin, tyg i taket osv, men avstår för det är inte det viktigaste.
    Förätten gör vi själva också
    Alla gör sitt bröllop på sitt sätt och vad som passar dem. Inget är rätt eller fel.

Lycka till alla brudar

Svar på tråden Vi tänker inte betala någonting för vårat bröllop!