• Chicita

Någon som har resetips?

Jag har faktiskt aldrig varit utomlands (om man inte räknar Danmark då *S*) 
    Och jag vill gärna åka till sommarvärme, även om det inte behöver vara grishett i början/mitten av september då vi ska åka i så fall.

Vi har funderat på Italien (Rom, Venedig) eller Grekland (Aten exempelvis)...
    Rhodos kanske... Eller någon stans i Spanien? 
    Eller varför inte New Zeeland (LOTR-fantaster som vi ju är)

Jag vill ha kultur, lite strand och ett härligt, ombonat hotell.
    Ingen av oss är nån direkt partymänniska och ingen av oss är soldyrkare.
    Själv blir jag illröd, flagnar och är lika blek igen sen... Så det är bara onödig plåga att gå igenom bränn-fasen *S*

Så... vart ska man åka?  

• Svar på tråden Någon som har resetips?
  • Chicita
    Smuppra skrev 2011-02-12 18:21:52 följande:
    Hehe, nej det undviker man ju helst :-P
    Grekland är väl ännu billigt efter finanskrisen? Kan ju vara ett plus och det är ju fint där också. Tror absolut man kan hitta ett sådant idylliskt ställe, men kanske inte i rena turistorter... Har dock inte varit där själv.
    Mina föräldrar var i Barcelona på bröllopsresa (-74) och de talar varmt om den staden.
    Italien vill jag själv till någon gång. Främst Rom och Pompeji.

Vad vill ni ha för något? Stadsliv? Sol och bad? Historia? Allt?
    Historia och romantik...
    Lite natur men såpass nära till någon större stad att man lätt kan ta sig dit för matupplevelser och shopping.
    Eller tvärtom, bo i en stad med shopping och restauranger nära, men inte ha långt till historiska platser

Därför känns ju Rom, Venedig, Barcelona och Athen som bra alternativ... Glad
  • Smuppra
    Chicita skrev 2011-02-12 18:25:39 följande:
    Historia och romantik...
    Lite natur men såpass nära till någon större stad att man lätt kan ta sig dit för matupplevelser och shopping.
    Eller tvärtom, bo i en stad med shopping och restauranger nära, men inte ha långt till historiska platser

Därför känns ju Rom, Venedig, Barcelona och Athen som bra alternativ... Glad
    Ja, det låter som ni har fyra riktigt bra alternativ där... Hoppas folk som besökt städerna (jag har ju tyvärr inte det men en dag kommer jag nog också dit) kan tipsa lite om hur det är.

Jag har ingen aningom om om det är romantiskt. Men brorsan med blivande fru ska till Amsterdam. Själv kopplar jag samman det med droger och tulpaner men när man tänker efter finns det ju en del historia att se där också. :-P
  • Chicita
    Smuppra skrev 2011-02-12 18:29:27 följande:
    Ja, det låter som ni har fyra riktigt bra alternativ där... Hoppas folk som besökt städerna (jag har ju tyvärr inte det men en dag kommer jag nog också dit) kan tipsa lite om hur det är.

Jag har ingen aningom om om det är romantiskt. Men brorsan med blivande fru ska till Amsterdam. Själv kopplar jag samman det med droger och tulpaner men när man tänker efter finns det ju en del historia att se där också. :-P
    Jo jag tänker nog också mest på droger och tulpaner när jag hör Amsterdam.
    Men visst är det en gammal stad, och säkert mycket kultur :)
    Om man vet vart man ska... 
  • Smuppra
    Chicita skrev 2011-02-12 18:38:14 följande:
    Jo jag tänker nog också mest på droger och tulpaner när jag hör Amsterdam.
    Men visst är det en gammal stad, och säkert mycket kultur :)
    Om man vet vart man ska... 
    Ja. Man kan ju läsa på. Men ni har ju fyra jättebra alterativ. Har ni googlat runt och kollat folk som varit där på bröllopsresa och vad de tycker? Det måse ju finnas sådan info i reseforum och bloggar. Kan ju ge en god bild av resmålen och vad som passar er bäst. Så gjorde vi när vi blev intresserade av ett resmål, och ju mer vi hittade ju mer vill vi dit...
  • Chicita
    Smuppra skrev 2011-02-12 18:42:59 följande:
    Ja. Man kan ju läsa på. Men ni har ju fyra jättebra alterativ. Har ni googlat runt och kollat folk som varit där på bröllopsresa och vad de tycker? Det måse ju finnas sådan info i reseforum och bloggar. Kan ju ge en god bild av resmålen och vad som passar er bäst. Så gjorde vi när vi blev intresserade av ett resmål, och ju mer vi hittade ju mer vill vi dit...
    Jag kollade lite på Expidia. Men det var så väldigt mycket information att ta in...
  • Smuppra
    Chicita skrev 2011-02-12 20:10:40 följande:
    Jag kollade lite på Expidia. Men det var så väldigt mycket information att ta in...
    Haha ja. Har ni lite tid på er att bestämma? Isf kan ni ju ta det i mindre portioner så det inte blir "information overload".
  • Chicita
    Smuppra skrev 2011-02-12 20:46:00 följande:
    Haha ja. Har ni lite tid på er att bestämma? Isf kan ni ju ta det i mindre portioner så det inte blir "information overload".
    Jodå vi ska ju inte åka förrän i september Skrattande
    Tack för alla dina tips och tankar Glad
  • Willowfield

Ser nu när jag läser detta igen, att ni skall åka i september, finns mångs platser med lagom värme och massa fint den tiden på året.
    Beror väl lite på vad det får kosta.
    Kreta, Chania kusten är otroligt vacker och har mycket att bjuda på både kulturelt och hotellmäsigt.
    Men det slog mig nu medans jag skriver kroatien, det är nog vad ni söker efter.
    helt underbart romantiskt, ni kan välja mellan att bo på hotell eller hyra en lägenhet i en otroligt underbart vacker vik. Dubrovnik är helt underbart så romantiskt.
    http://www.dubrovnik-online.com/villa_gverovic/ här bodde vi när vi var där. suveränt mysigt och trevlig. dock ej ngt hotell med full servis 

• Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-13 11:16:15 följande:
    Ser nu när jag läser detta igen, att ni skall åka i september, finns mångs platser med lagom värme och massa fint den tiden på året.
    Beror väl lite på vad det får kosta.
    Kreta, Chania kusten är otroligt vacker och har mycket att bjuda på både kulturelt och hotellmäsigt.
    Men det slog mig nu medans jag skriver kroatien, det är nog vad ni söker efter.
    helt underbart romantiskt, ni kan välja mellan att bo på hotell eller hyra en lägenhet i en otroligt underbart vacker vik. Dubrovnik är helt underbart så romantiskt.
    www.dubrovnik-online.com/villa_gverovic/ här bodde vi när vi var där. suveränt mysigt och trevlig. dock ej ngt hotell med full servis 
    Det lät helt underbart ju Skrattande
    Väl värt att titta närmare på. Passar ju bra med vårt tema också Solig
  • Willowfield

:) glad om det passar. Om ni kan tänka er att bo i lägenhet så rekomenderar jag varmt just denna, de som äger huset bor i den nedre lgh, jätte mysiga människor. och de är så hjälpsamma. Viken i sig är så vacker med den egna lilla bad platsen, inte stort inte toppmodernt men ack så charmigt och romantiskt.
    Köken är helt ok, och det finns ett par jättemysiga restauranger i närheten. Taxi till Dubrovnik kostar itne skjortan, samt att det går bussar ganska ofta. och skall ägaren ut så tar han er med.
    Finns många fina båtturer man kan göra i området. och det kulturella arvet är helt fantastiskt.
    Ju mer jag tänker på det får jag en ide om att kanske själv åka dit igen på bröllopsresa :) 

Svar på tråden Någon som har resetips?