• Chicita

Någon som har resetips?

Jag har faktiskt aldrig varit utomlands (om man inte räknar Danmark då *S*) 
    Och jag vill gärna åka till sommarvärme, även om det inte behöver vara grishett i början/mitten av september då vi ska åka i så fall.

Vi har funderat på Italien (Rom, Venedig) eller Grekland (Aten exempelvis)...
    Rhodos kanske... Eller någon stans i Spanien? 
    Eller varför inte New Zeeland (LOTR-fantaster som vi ju är)

Jag vill ha kultur, lite strand och ett härligt, ombonat hotell.
    Ingen av oss är nån direkt partymänniska och ingen av oss är soldyrkare.
    Själv blir jag illröd, flagnar och är lika blek igen sen... Så det är bara onödig plåga att gå igenom bränn-fasen *S*

Så... vart ska man åka?  

• Svar på tråden Någon som har resetips?
  • Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-13 12:41:59 följande:
    :) glad om det passar. Om ni kan tänka er att bo i lägenhet så rekomenderar jag varmt just denna, de som äger huset bor i den nedre lgh, jätte mysiga människor. och de är så hjälpsamma. Viken i sig är så vacker med den egna lilla bad platsen, inte stort inte toppmodernt men ack så charmigt och romantiskt.
    Köken är helt ok, och det finns ett par jättemysiga restauranger i närheten. Taxi till Dubrovnik kostar itne skjortan, samt att det går bussar ganska ofta. och skall ägaren ut så tar han er med.
    Finns många fina båtturer man kan göra i området. och det kulturella arvet är helt fantastiskt.
    Ju mer jag tänker på det får jag en ide om att kanske själv åka dit igen på bröllopsresa :) 
    Vet du hur vädret brukar vara där i början / mitten av september? 
    Vi ska ju vara borta i 2 veckor så egen lägenhet kan vara jättebra. För då har man ju faktiskt möjlighet att påverka matkostnaden genom att i alla fall göra frukost och kvällsmat själv och kanske nån lunch Glad 

Har mailat dom och frågat om man kan boka och vad det kostar... 
  • Willowfield

Vad roligt att ni gillar det.  Är inte helt säker på vädret i september, men vad jag har hört berättas om så brukar det vara som augusti här hemma, lagon varmt och gott och fortfarande badväder.

En sak kan jag lova i alla fall och det är att Frano och hans familj är helt underbara människor .
    Tittade just om jag kunde hitta våra bilder därifrån men :( verkar som att de är kvar på den gamla hårddisken..

Undrar om de fortfarande tar 50 euro per natt för lgh högst upp :) 

• Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-13 19:29:02 följande:
    Vad roligt att ni gillar det.  Är inte helt säker på vädret i september, men vad jag har hört berättas om så brukar det vara som augusti här hemma, lagon varmt och gott och fortfarande badväder.

En sak kan jag lova i alla fall och det är att Frano och hans familj är helt underbara människor .
    Tittade just om jag kunde hitta våra bilder därifrån men :( verkar som att de är kvar på den gamla hårddisken..

Undrar om de fortfarande tar 50 euro per natt för lgh högst upp :) 
    Oj. Det var ju ingen summa att prata om Förvånad
    Jag jobbar ju på hotell, så jag vet ju vad det brukar kunna kosta liksom *S*

Det ligger ju i medelhavsregionen i alla fall så det borde ju vara rätt bra väder.
    I alla fall inte sämre än i Grekland, Italien eller liknande ställen... 
  • Willowfield

Absolut inte dyrt men nu är det ju några år sedan vi var där så det kan ju ha höjts lite ja kanske mycket vem vet.
    Den lgh ligger högst upp med en underbar altan, och består av ett sovrum samt ett kök, inte stort men helt ok. De har oxå dubbelrum men skall man vistas där längre kan det ju vara skönt med eget kök-. Lgh längst ner är helt suverän med altan mot havet, den är ganska stor men kanske att den kan får billigt i spetember eftersom det är lite utanför turist säsong.
    Huset i sig är familjens eget, ett gammalt adelshus. tjusig med sina rankor och blommor stentrappor och ett litet kapell.. 

• Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-13 21:01:37 följande:
    Absolut inte dyrt men nu är det ju några år sedan vi var där så det kan ju ha höjts lite ja kanske mycket vem vet.
    Den lgh ligger högst upp med en underbar altan, och består av ett sovrum samt ett kök, inte stort men helt ok. De har oxå dubbelrum men skall man vistas där längre kan det ju vara skönt med eget kök-. Lgh längst ner är helt suverän med altan mot havet, den är ganska stor men kanske att den kan får billigt i spetember eftersom det är lite utanför turist säsong.
    Huset i sig är familjens eget, ett gammalt adelshus. tjusig med sina rankor och blommor stentrappor och ett litet kapell.. 
    Ja vi får se vad dom säger för något om dom svarar :) 
    Kök är ju ett bra tillägg som sagt. Bara rum kan nog kännas lite B när man varit där några dagar.
    Jag vet hur jag brukar bli när vi är på Gotland en vecka och bor på hotell... Efter dag 3 så känns det bara jobbigt att komma tillbaka till rummet... 
  • Rose marie

Jag slår ett slag för barcelona, beach mitt i stan, kultur och konst, bra shopping, nattliv och bra restauranger. En stad som har allt i ett.. Rekommenderar!!

Det bästa hotellet och restaurangen jag vet där heter "abac"

• Chicita
    Rose marie skrev 2011-02-16 00:09:36 följande:
    Jag slår ett slag för barcelona, beach mitt i stan, kultur och konst, bra shopping, nattliv och bra restauranger. En stad som har allt i ett.. Rekommenderar!!

Det bästa hotellet och restaurangen jag vet där heter "abac"
    Tack :) 
    Värt att kolla upp... 
  • Willowfield

Har du fått något svar från dem ännu Chicita?
    Nyfiken på hur de har det idag....

Ps tack för ditt meil :) Intressant så det visslar omdet..Ds 

• Sebastiána
    Chicita skrev 2011-02-11 21:26:05 följande:
    Jag har faktiskt aldrig varit utomlands (om man inte räknar Danmark då *S*) 
    Och jag vill gärna åka till sommarvärme, även om det inte behöver vara grishett i början/mitten av september då vi ska åka i så fall.

Vi har funderat på Italien (Rom, Venedig) eller Grekland (Aten exempelvis)...
    Rhodos kanske... Eller någon stans i Spanien? 
    Eller varför inte New Zeeland (LOTR-fantaster som vi ju är)

Jag vill ha kultur, lite strand och ett härligt, ombonat hotell.
    Ingen av oss är nån direkt partymänniska och ingen av oss är soldyrkare.
    Själv blir jag illröd, flagnar och är lika blek igen sen... Så det är bara onödig plåga att gå igenom bränn-fasen *S*

Så... vart ska man åka?  
    Med tanke på att årstiderna är "tvärtom" på Nya Zeeland borde september vara en bra månad att åka. Borde vara vår där då. Jag har aldrig varit där själv, men skulle gärna åka dit.

Vi funderar på norra Italien, men vi åker i juni. Vi är inte heller partymänniskor. Vi tänker god mat, gott vin, mysig miljö att slappa i. Vackra miljöer att se och vara i.
  • Chicita
    Willowfield skrev 2011-02-16 10:20:48 följande:
    Har du fått något svar från dem ännu Chicita?
    Nyfiken på hur de har det idag....

Ps tack för ditt meil :) Intressant så det visslar omdet..Ds 
    Jag har fått svar, dom hade den stora lägenheten till uthyrning för 80 euro om dagen eller ett rum (med tillgång till kök sa dom) för 40 euro om dagen... Så det låter faktiskt lockande...
    Men först måste vi se hur ekonomin ser ut.
    Glad 
    Dom verkar jättetrevliga i alla fall...
    Sebastiána skrev 2011-02-16 10:25:39 följande:
    Med tanke på att årstiderna är "tvärtom" på Nya Zeeland borde september vara en bra månad att åka. Borde vara vår där då. Jag har aldrig varit där själv, men skulle gärna åka dit.

Vi funderar på norra Italien, men vi åker i juni. Vi är inte heller partymänniskor. Vi tänker god mat, gott vin, mysig miljö att slappa i. Vackra miljöer att se och vara i.
     Precis, det är just det sista du skriver som vi är ute efter Glad
    Att liksom bara kunna landa i äktenskapet... Njuta av mat, miljö och varandra...
  • Sebastiána

Fördelen med att resa i Europa är ju bl.a att man slipper jetlag! ...och som någon skrev att det är lättare att ta sig hem om något händer. Om man reser i ett EU-land är det väl också lättare om man t.ex skulle behöva sjukvård eller så. Dessutom är det kortare restid och billigare så att man har tid och råd att vara borta längre.

Det finns ju väldigt mycket att se i Europa och mycket vackert. Dubrovnik verkar vara jättefint!

Jag såg ett reseprogram på TV för ett par år sedan om ett slott från medeltiden som man kunde bo i (alltså inte i hela slottet utan man hyrde ett rum eller en svit, som ett hotell, men miljön var original). Det hade också passat ert tema. Jag skulle själv vilja stanna några nätter där. Det var inte dyrt alls minns jag. Tyvärr kommer jag inte alls ihåg vad stället hette eller var det låg. Det kan ha varit i Polen.

• Willowfield

Vad roligt. ja då verkar det som att priserna inte har gått upp sedan vi var där.
    Frano är jättetrevlig, och hans mor supergullig, bjöd oss på hemmagjorda specialiteter.
    Den där lgh på botten plan 80 euro, WoW den är superfin, där kan ni snacka om att leva lyxigt.
    Ang erat tema som Sebastiana påpekade så är ju faktiskt historien om detta hus ngt av en medeltida berättelse, nu minns jag inte allt men kommer ihåg att detta hus funnits i släkten i många generationer. och att det från början varit en adelsfamiljs sommarrecidens.. 

• Chicita

Willowfield: Ja på bilderna är det ju superfint... Dom kunde fixa frukost för 8 euro per person om vi ville och dom kunde hämta oss på flygplatsen också om vi ville... Helt perfekt Glad
    Sen hänger det mycket på hur vår ekonomi ser ut när vi har pysslat klart alla bitar runt bröllopet. Vem vet, det kanske blir en weekend i London bara istället *S*
    Men om jag får dom pengar som jag tror ska komma nu i vår, så har vi råd... frågan är då mest om vi har så pass gott ställt att vi väljer att åka längre bort eller bo på ett lyxigt 5-stjärnigt hotell istället...
    Allt hänger på pengarna... tyvärr.. Obestämd

Ska googla lite efter det där medeltida slottet du nämner Sebastiána 
    Det lät också spännande :)  

Svar på tråden Någon som har resetips?