Inlägg från: Duchess |Visa alla inlägg
  • Duchess

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

2011bröllop skrev 2011-02-12 13:47:37 följande:
    Såklart ni kan, det er ert bröllop ni bestämmer   !!! Skrattande
    Ja absolut, bröllopet bestämmer brudparet över helt själva. Men vigseln bestämmer man inte över, om man väljer en kyrklig vigsel. Då har man en vigsel som också är en gudstjänst, och där är det prästen som bestämmer. 
  • Duchess

Jag tror inte att det finns några direkta teologiska invändningar mot att bruden går in själv. 

För egen del tycker jag att det är ganska konstigt när bruden går in själv. Varför ska man bara titta på bruden? Det är ju två personer som gifter sig och som tillsammans är dagens huvudpersoner. 

Och varför är det aldrig bruden som står och väntar med sina tärnor längst fram i kyrkan, medan brudgummen tågar in själv?

Men som sagt, det är inget telogiskt skäl. Det är bara en allmän fundering som jag har.  

• Duchess
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-13 17:01:18 följande:
    Du är EN präst, inte "the one and only".
    Många präster delar inte din uppfattning och ni har inga egentliga regler ens kring brudöverlämning.
    Du borde fundera på att sluta vara paragrafryttare bland paragrafer som inte ens existerar.
    Ursäkta om jag skrattar lite, men om du kände Burre skulle du inte uttrycka dig på det sättet

För övrigt har jag inte sett något om att han påstår sig tala för alla präster. Det är din tolkning. Däremot kan jag säga att det finns väldigt många präster som tycker som honom.  
  • Duchess
    11juni2011 skrev 2011-02-15 18:06:48 följande:Plus att han är sjukt blyg av sig och hatar att vara i centrum och är rädd att svimma å grejer, så han ville gärna att alla blickar skall vara mot mig, sen kan vi stå där framme med ryggen mot församlingen, sedan får vi såklart tåga ut tillsammans.
    Bara en rent praktisk reflektion: 

Om han står där framme och väntar på dig, så kommer han ju verkligen att vara den som folk tittar på fram tills dess att du kommer in i kyrkan. Är man väldigt blyg så kanske det inte är bästa lösningen ur den aspekten... 
Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)