• 11juni2011

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

Får man det?

Jag har fått för mig att jag vill göra så. Och min blivande vill också de för han tyckte att alla blickar skulle vara på mig.

Eller blir det konstogt kanske hehe??!

• Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)
  • Precious Love

Det går!

Så gjorde iallafall min svärmor när hon gifte om sig i augusti -08. :) Hennes blivande stod redan framme vid altaret och hon tågade själv nedför altargången och sen gick de ut tillsammans som äkta makar. :)

Because love should be celebrated - 7 juli 2012
  • Gopplan

Det är klart att det går. Själv skulle jag dock inte välja att göra så eftersom vi tycker att det är fint att gå in tillsammans, men tycker ni båda att det känns bra att göra så så varför inte? Alla kan ju sätta sin egen prägel på sitt bröllop.

• S2011

varför inte?

vi kommer med att göra så - bm och bestman väntar vid altaret och jag och min tärna går själva in. 

• 2011bröllop

Såklart ni kan, det er ert bröllop ni bestämmer   !!! Skrattande

• Sebastiána

Jag har aldrig fattat charmen med att mannen står framme vid altaret och väntar. Vi ser det som att VI gifter oss. Det gör vi TILLSAMMANS och därför går vi också in tillsammans och delar denna upplevelse med varandra.

• weddingdreams

Prata med prästen. Det är inte alla präster som "tillåter" det. Så ville jag göra när jag var yngre och drömde om bröllop men nu vill jag att alla brickar ska vara på oss som par och inte bara mig som brud. Blir gärna : "Se på mig men strunta i min man..."
    Nu lät jag jätter tjurskallig här men det är inte så jag menar. Ni ska göra det ni vill som sagt det är ERAT bröllop... Men allt man väljer att göra ska man vara eredd att det kan dyka upp frågro och då kanske man ska tänka igenom det, varför vi valde att göra så... :)

• Duchess
    2011bröllop skrev 2011-02-12 13:47:37 följande:
    Såklart ni kan, det er ert bröllop ni bestämmer   !!! Skrattande
    Ja absolut, bröllopet bestämmer brudparet över helt själva. Men vigseln bestämmer man inte över, om man väljer en kyrklig vigsel. Då har man en vigsel som också är en gudstjänst, och där är det prästen som bestämmer. 
  • Emblas Mamma

Okej! Men varför skulle prästen ha något emot att man gå in själv brudgummen väntar vid altaret?
    Präster kan ju ha emot om pappan leder in bruden, men vad är det för fel att gå själv?

För mig låter det som om det skulle vara så att brudgummn väntade på sin älskade i kyrkan, en mötesplats där dom hade bestämt att träffas på för att sedan vigas.

Jag tycker det låter mysigt, men hade själv aldrig vågat gå in helt själv utan någon att hålla i!
    Jag hade nog svimmat ;)
    Så tänk igenom först om du klarar gå in i kyrkan själv när alla tittar på utan någon att hålla i.. kanske känns lite läskigt :)

• Duchess

Jag tror inte att det finns några direkta teologiska invändningar mot att bruden går in själv. 

För egen del tycker jag att det är ganska konstigt när bruden går in själv. Varför ska man bara titta på bruden? Det är ju två personer som gifter sig och som tillsammans är dagens huvudpersoner. 

Och varför är det aldrig bruden som står och väntar med sina tärnor längst fram i kyrkan, medan brudgummen tågar in själv?

Men som sagt, det är inget telogiskt skäl. Det är bara en allmän fundering som jag har.  

Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)