skruttisOmuffis skrev 2011-02-13 17:01:18 följande:
Du är EN präst, inte "the one and only".
Många präster delar inte din uppfattning och ni har inga egentliga regler ens kring brudöverlämning.
Du borde fundera på att sluta vara paragrafryttare bland paragrafer som inte ens existerar.
Jag vet att det finns präster som inte delar min uppfattning. Jag vet också att det inte finns några nedskrivna regler kring brudöverlämning, även om jag har för mig att Biskop Caroline Krook i Stockholms stift skrev ett brev till stiftets kyrkoherdar i ärendet.
Jag utgav mig inte heller att tala för alla präster och inte heller menar jag på något sätt att brudöverlämning skulle vara förbjudet.
Det är det inte.
Vad jag däremot hävdar, och där har jag inte bara en majoritet av Svenska Kyrkans präster bakom mig utan även Kyrkoordningen (Svenska Kyrkans egen regelsamling, länk
här), är att
det är prästen som leder och har ansvar för vigselgudstjänsten.
Det betyder att det inte är brudparet som har rätt att göra som de vill för att det är deras dag, vilket är ett vanligt argument för allt möjligt här på BT. Jag har inga synpunkter på vad som sker utanför vigselgudstjänsten, det får andra engagera sig i, men jag vill i alla fall upplysa om rena felaktigheter för att minska risken att brudparet blir besvikna vid mötet med verkligheten i sin församling