Inlägg från: BlackWIngedAngel |Visa alla inlägg
  • BlackWIngedAngel

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

Krystal skrev 2011-02-13 22:59:54 följande:
    En gammal klasskamrat till mig såg jag på facebook gick tydligen själv fram till sin blivande man vid altaret..det var bara henne brudtärnor som gick framför. Så det kan man väl göra om man vill...
    FÖRUTSATT att det är godkänt av prästen i den kyrka där man viger sig, så kan man göra det man vill. Det är väl en ganska bra sammanfattning av trådens innehåll såhär långt?
  • BlackWIngedAngel
    Jeliqa skrev 2011-02-13 13:20:04 följande:
    Men gud vad trött jag blir på den här diskussionen. Alla brudpar VILL INTE gå in tillsammans i kyrkan. Så enkelt är det.
    Det är absurt att förkasta alla varianter på ingång i kyrkan utom den att brudparet går in tillsammans. Jag har sett otaliga argument här på BT som inte innefattar "därför att jag vill det" men de ignoreras, förkastas och glöms bort därför att andra personer inte håller med om dem. Argument är argument oavsett vad andra tycker om dem, och varför skall man ens behöva argumentera för en sådan sak? Om berörd präst och kyrka anser det vara okej så är det ju det som räknas. Inte vad övriga sverige tycker om det. 
    Om du blir trött på diskussionen så finns ju ett ganska enkelt alternativ: Ta den inte!

Och Burre Präst hade trots allt en viktig poäng: Alla präster kommer inte godkänna det, så det är ju bra om man kollar upp vad som gäller i ens egen församling. 
  • BlackWIngedAngel
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-13 17:01:18 följande:
    Du är EN präst, inte "the one and only".
    Många präster delar inte din uppfattning och ni har inga egentliga regler ens kring brudöverlämning.
    Du borde fundera på att sluta vara paragrafryttare bland paragrafer som inte ens existerar.
    Det finns ju många delar som det inte finns några uttryckliga regler kring. Men det finns ju en ordning för hur en vigselgudtjänst går till och gudstjänsten är ju trots allt prästens ansvar.

Stör man sig på prästens rättighet att fatta beslut om gudstjänsten måste man engagera sig betydligt mer i kyrkofrågor. Vill man bara producera sitt eget bröllop och tycker att prästens traditionella sätt stör detta så kanske man ska satsa på något mindre traditionellt, som ex en borgerlig vigsel. 
  • BlackWIngedAngel
    Jeliqa skrev 2011-02-14 06:42:29 följande:
    Eller så kan folk här på BT sluta göra var och varannan tråd till en kamp mot de som är för brudöverlämning. Uppenbarligen kommer inte alla här på forumet att gå in med sin blivande man i kyrkan. Deal with it. 
    Det var väl knappast en "kamp" han startade!? Han påtalade att han tillhör de präster som inte tillåter att man går in själv i kyrkan. (TS fråga gällde ju just, huruvida man fick det eller inte.) Frågan uppstod sedan i tråden om varför prästen skulle kunna tänkas opponera mot detta och Burre Präst angav då att han ser detta som en lightversion av brudöverlämning. Det var väl snarare en förklaring, än en påbörjad kamp, eller hur?!
  • BlackWIngedAngel
    Cammee skrev 2011-02-15 16:01:11 följande:
    Delvis så minns jag att när jag var på bröllop första gången och då gick dom tin tillsammans. Jag var 8 år då och minns att jag tyckte att det inte var så fint och att jag själv inte ville ha det så. 
    Jag lägger mig inte den åsikt du har idag, men jag måste ändå ifrågasätta det du säger om att du som barn inte uppskattade att de gick in ihop. Det låter jättemärkligt i mina öron! När jag gick på bröllop när jag var barn så tyckte jag att bröllop var jättefint. Alla par gick förvisso in tillsammans, men jag är rätt säker på att hade något par kört den där anglosaxiska varianten så hade jag säkert tyckt att det var fint det också. Bröllop i största allmänhet är fint när man är barn. Har svårt att tänka mig att ett barn skulle uttrycka några åsikter om hur brudparet gick in.
Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)