• 11juni2011

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

Får man det?

Jag har fått för mig att jag vill göra så. Och min blivande vill också de för han tyckte att alla blickar skulle vara på mig.

Eller blir det konstogt kanske hehe??!

• Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)
  • TheD
    Duchess skrev 2011-02-12 16:23:42 följande:
    Jag tror inte att det finns några direkta teologiska invändningar mot att bruden går in själv.  För egen del tycker jag att det är ganska konstigt när bruden går in själv. Varför ska man bara titta på bruden? Det är ju två personer som gifter sig och som tillsammans är dagens huvudpersoner.  Och varför är det aldrig bruden som står och väntar med sina tärnor längst fram i kyrkan, medan brudgummen tågar in själv? Men som sagt, det är inget telogiskt skäl. Det är bara en allmän fundering som jag har.  

Ja varför står inte bruden där framme??? Inte för att jag skulle kunna göra det. Jag är för mycket för traditioner och att det ska vara rätt :) Men någon lär väl ha gjort den grejen.
  • Emblas Mamma
    Duchess skrev 2011-02-12 16:23:42 följande:
    Jag tror inte att det finns några direkta teologiska invändningar mot att bruden går in själv. 

För egen del tycker jag att det är ganska konstigt när bruden går in själv. Varför ska man bara titta på bruden? Det är ju två personer som gifter sig och som tillsammans är dagens huvudpersoner. 

Och varför är det aldrig bruden som står och väntar med sina tärnor längst fram i kyrkan, medan brudgummen tågar in själv?

Men som sagt, det är inget telogiskt skäl. Det är bara en allmän fundering som jag har.  
    hehe.. tyckte bara det skulle vara intressant att höra ifall prästerna verkligen har emot det..
    man vet ju aldrig! I så fall skulle det bara vara roligt att veta varför..
    men men :)

Jag tycker ändå det är lite romantiskt med mannen väntande, men det ser vi ju på olika..
    Måste erkänna att jag ändå aldrig tittar på mannen när han går in tillsammans med bruden - bruden tar precis allt för synen. Men det är kanske bara jag! Jag ägnar mest en snabb blick mot mannen.
    Undrar vad det är som gör att bruden står mest i centrum?
    Men det känns som om bruden lägger ner många, många fler timmar än mannen på att göra sig fin, sminka, frisera mm.. Det är säkerligen inte så i alla fall, men i många ;)

Eller vad är det som gör att bruden står i centrum mest?
    egentligen!? :P
  • weddingdreams

Ingen aning varför bruden står i centrum, ganska själviskt när man tänker efter. Själv älskar jag att kolla på brudgummen när dom kommer in för dom ser sååå nervösa ut och har oftast väldigt roliga miner... ;)

• Vi2alltid

Jag gjorde det och det var helt ok för prästen. En del kan säkert ha något emot det men de flesta tror jag tycker det är ok. Det är ju inte riktigt som att gå in med sin pappa som vissa kan tycka ha fel symbolik.

I vårt fall var det väldigt enkelt: jag älskar att stå i centrum men min man gör inte det. Så jag gick in själv med mina tärnor. Det blev ju lite överaskningsmoment för min man också, då han inte såg mig förrän jag kom in i kyrkan och såg hur vacker jag var :)

• Burre Präst
    2011bröllop skrev 2011-02-12 13:47:37 följande:
    Såklart ni kan, det er ert bröllop ni bestämmer   !!! Skrattande
    Nä, det är inte "ert bröllop" och det är inte ni som bestämmer.

Jag har skrivit detta förut och jag kommer troligen, så länge jag finns kavr på BT, skriva det igen:

Vigseln är en gudstjänst! Det betyder att det inte är brudparets stund att göra som de själva vill med. Prästen är den som är ytterst ansvarig för alla gudstjänster inklusive vigslar och därme den som har sista ordet i vad som sker.

Väljer man en borgerlig vigsel har man en större frihet att hitta på saker, men även där finns vissa saker bestämda.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
  • Kattpoet

Vet du om den svenska tradtionen med mannen väntades på kyrktrappen och ger bruden  brudbuketten? 

• Burre Präst
    Emblas Mamma skrev 2011-02-12 15:52:49 följande:
    Okej! Men varför skulle prästen ha något emot att man gå in själv brudgummen väntar vid altaret?
    Präster kan ju ha emot om pappan leder in bruden, men vad är det för fel att gå själv?

För mig låter det som om det skulle vara så att brudgummn väntade på sin älskade i kyrkan, en mötesplats där dom hade bestämt att träffas på för att sedan vigas.

Jag tycker det låter mysigt, men hade själv aldrig vågat gå in helt själv utan någon att hålla i!
    Jag hade nog svimmat ;)
    Så tänk igenom först om du klarar gå in i kyrkan själv när alla tittar på utan någon att hålla i.. kanske känns lite läskigt :)
    Det jag har emot just den seden är den här fokuseringen på bruden i alla lägen. Det är inte en brud som gifter sig, det är ett brudpar!

Jag skulle vilja vända på frågan: Varför ska bruden gå in själv och brudgummen vänta framme vid altaret? Vi har hur länge som helst haft seden att brudparet går in tillsammans, varför avstå från den?

Men jag vet ju att huvuddelen av de som vill göra så anser att "För att jag vill det" är ett argument. Vilket jag inte tycker att det är.

Annars tycker jag att idén att bruden går in själv bara är en slags light-variant på brudöverlämning!
  • Jeliqa
    Burre Präst skrev 2011-02-13 13:09:39 följande:
    Det jag har emot just den seden är den här fokuseringen på bruden i alla lägen. Det är inte en brud som gifter sig, det är ett brudpar!

Jag skulle vilja vända på frågan: Varför ska bruden gå in själv och brudgummen vänta framme vid altaret? Vi har hur länge som helst haft seden att brudparet går in tillsammans, varför avstå från den?

Men jag vet ju att huvuddelen av de som vill göra så anser att "För att jag vill det" är ett argument. Vilket jag inte tycker att det är.

Annars tycker jag att idén att bruden går in själv bara är en slags light-variant på brudöverlämning!
    Men gud vad trött jag blir på den här diskussionen. Alla brudpar VILL INTE gå in tillsammans i kyrkan. Så enkelt är det.
    Det är absurt att förkasta alla varianter på ingång i kyrkan utom den att brudparet går in tillsammans. Jag har sett otaliga argument här på BT som inte innefattar "därför att jag vill det" men de ignoreras, förkastas och glöms bort därför att andra personer inte håller med om dem. Argument är argument oavsett vad andra tycker om dem, och varför skall man ens behöva argumentera för en sådan sak? Om berörd präst och kyrka anser det vara okej så är det ju det som räknas. Inte vad övriga sverige tycker om det. 
  • Jolin
    Jeliqa skrev 2011-02-13 13:20:04 följande:
    Men gud vad trött jag blir på den här diskussionen. Alla brudpar VILL INTE gå in tillsammans i kyrkan. Så enkelt är det.
    Det är absurt att förkasta alla varianter på ingång i kyrkan utom den att brudparet går in tillsammans. Jag har sett otaliga argument här på BT som inte innefattar "därför att jag vill det" men de ignoreras, förkastas och glöms bort därför att andra personer inte håller med om dem. Argument är argument oavsett vad andra tycker om dem, och varför skall man ens behöva argumentera för en sådan sak? Om berörd präst och kyrka anser det vara okej så är det ju det som räknas. Inte vad övriga sverige tycker om det. 
    Tack för den kommentaren. Jag kunde inte sagt det bättre själv! :)
  • Kattpoet

Jag anser dock att en PRÄST som  arbetar i Svenska kyrkan har rättighet att säga sin synpunkt på det hela eftersom det handlar svensk  kyrkotraditioner.

Det är endå en präst ni behöver om ni ska gifta er i kyrkan. 

Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)