Duchess skrev 2011-02-12 16:23:42 följande:
Jag tror inte att det finns några direkta teologiska invändningar mot att bruden går in själv.
För egen del tycker jag att det är ganska konstigt när bruden går in själv. Varför ska man bara titta på bruden? Det är ju två personer som gifter sig och som tillsammans är dagens huvudpersoner.
Och varför är det aldrig bruden som står och väntar med sina tärnor längst fram i kyrkan, medan brudgummen tågar in själv?
Men som sagt, det är inget telogiskt skäl. Det är bara en allmän fundering som jag har.
hehe.. tyckte bara det skulle vara intressant att höra ifall prästerna verkligen har emot det..
man vet ju aldrig! I så fall skulle det bara vara roligt att veta varför..
men men :)
Jag tycker ändå det är lite romantiskt med mannen väntande, men det ser vi ju på olika..
Måste erkänna att jag ändå aldrig tittar på mannen när han går in tillsammans med bruden - bruden tar precis allt för synen. Men det är kanske bara jag! Jag ägnar mest en snabb blick mot mannen.
Undrar vad det är som gör att bruden står mest i centrum?
Men det känns som om bruden lägger ner många, många fler timmar än mannen på att göra sig fin, sminka, frisera mm.. Det är säkerligen inte så i alla fall, men i många ;)
Eller vad är det som gör att bruden står i centrum mest?
egentligen!? :P