• 11juni2011

Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)

Får man det?

Jag har fått för mig att jag vill göra så. Och min blivande vill också de för han tyckte att alla blickar skulle vara på mig.

Eller blir det konstogt kanske hehe??!

• Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)
  • Vi2alltid
    Jeliqa skrev 2011-02-13 13:20:04 följande:
    Men gud vad trött jag blir på den här diskussionen. Alla brudpar VILL INTE gå in tillsammans i kyrkan. Så enkelt är det.
    Det är absurt att förkasta alla varianter på ingång i kyrkan utom den att brudparet går in tillsammans. Jag har sett otaliga argument här på BT som inte innefattar "därför att jag vill det" men de ignoreras, förkastas och glöms bort därför att andra personer inte håller med om dem. Argument är argument oavsett vad andra tycker om dem, och varför skall man ens behöva argumentera för en sådan sak? Om berörd präst och kyrka anser det vara okej så är det ju det som räknas. Inte vad övriga sverige tycker om det. 
    Ja jag håller med, om prästen tycker det är ok så är det väl inget att bråka om. Jag har full förståelse för om präster argumenterar emot vissa saker : om de gör på det på ett sakligt sätt. Men om man frågar om det är ok att ha det på ett eller anant sätt så låt det vara så då.
    Om andra vil förklara hur ni ser på saken så är det förstås bra att få se olika synvinklar på saken, men kom inte och påstå att allas argument är "det är vårt bröllop alltså vi som bestämmer" för så är det långt ifrån alla gånger
  • Sebastiána

"Här kommer jag till dig min älskade, se så vacker jag är!"

eller

"Titta, här kommer vi. Vi älskar varandra, kan inte leva utan varandra. Vi vill leva resten av våra liv tillsammans"

Vi valde alternativ 2.

• Vi2alltid
    Sebastiána skrev 2011-02-13 16:12:01 följande:

eller

"Titta, här kommer vi. Vi älskar varandra, kan inte leva utan varandra. Vi vill leva resten av våra liv tillsammans"

Vi valde alternativ 2.
    Ja det är jättefint, men alla ser det inte på det sättet. Allt är inte svart eller vitt
  • Sebastiána
    Vi2alltid skrev 2011-02-13 16:18:51 följande:
    Ja det är jättefint, men alla ser det inte på det sättet. Allt är inte svart eller vitt
    Naturligtvis inte. Det är så jag personligen känner.
  • weddingdreams
    Sebastiána skrev 2011-02-13 16:22:42 följande:
    Naturligtvis inte. Det är så jag personligen känner.
    jag känner som dig!
  • Lissie84
    Sebastiána skrev 2011-02-13 16:12:01 följande:

eller

Vi valde alternativ 2.
    Så du menar att det bara är i länder där brudparet går in tillsammans som de älskar varandra, i alla andra länder är vigselcermonin en modevisning? 
  • skruttisOmuffis
    Burre Präst skrev 2011-02-13 13:03:09 följande:
    Nä, det är inte "ert bröllop" och det är inte ni som bestämmer.

Jag har skrivit detta förut och jag kommer troligen, så länge jag finns kavr på BT, skriva det igen:

Vigseln är en gudstjänst! Det betyder att det inte är brudparets stund att göra som de själva vill med. Prästen är den som är ytterst ansvarig för alla gudstjänster inklusive vigslar och därme den som har sista ordet i vad som sker.

Väljer man en borgerlig vigsel har man en större frihet att hitta på saker, men även där finns vissa saker bestämda.
    För övrigt tycker jag färgerna är både opraktiska och fula!
    Du är EN präst, inte "the one and only".
    Många präster delar inte din uppfattning och ni har inga egentliga regler ens kring brudöverlämning.
    Du borde fundera på att sluta vara paragrafryttare bland paragrafer som inte ens existerar.
  • Sebastiána
    Lissie84 skrev 2011-02-13 16:46:23 följande:
    Så du menar att det bara är i länder där brudparet går in tillsammans som de älskar varandra, i alla andra länder är vigselcermonin en modevisning? 
    Det har jag inte sagt. Jag säger att det är så jag personligen tycker att det ser ut.
  • Duchess
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-13 17:01:18 följande:
    Du är EN präst, inte "the one and only".
    Många präster delar inte din uppfattning och ni har inga egentliga regler ens kring brudöverlämning.
    Du borde fundera på att sluta vara paragrafryttare bland paragrafer som inte ens existerar.
    Ursäkta om jag skrattar lite, men om du kände Burre skulle du inte uttrycka dig på det sättet

För övrigt har jag inte sett något om att han påstår sig tala för alla präster. Det är din tolkning. Däremot kan jag säga att det finns väldigt många präster som tycker som honom.  
  • Krystal

En gammal klasskamrat till mig såg jag på facebook gick tydligen själv fram till sin blivande man vid altaret..det var bara henne brudtärnor som gick framför. Så det kan man väl göra om man vill...

Svar på tråden Får/kan man gå in själv i kyrkan? (Åsså väntar mannen där framme)